Główne informacje o miesięczniku „Rynek Kolejowy”:
- średni nakład – 1300 egzemplarzy dystrybuowanych w 70% bezpośrednio do zainteresowanych osób i firm, - objętość – ok. 80 stron, - 10 wydań rocznie (styczeń-luty i lipiec-sierpień to numery łączone), - 6 stałych działów: biznes, raport, infrastruktura, KDP, pasażer, zintegrowany transport.Biznes
Flesz
Wiadomości str 4
Ireneusz Merchel: cel na bieżący rok – umowy warte 13 mld zł str 8
Furgalski: Z koleją ugrzęźliśmy w XIX wieku, drogi pędzą w XXI str 14
Automatyzacja procesu sprzedaży biletu to przyszłość na kolei str 18
CONTRACK, czyli czas to pieniądz str 22
Newag znów produkuje mnóstwo zespołów trakcyjnych i lokomotyw str 26
Zdziarski: jest duże zainteresowanie naszą lokomotywą wodorową str 28
Stadler: Wodór wymaga prądu z OZE. Lepiej kupować pojazdy bateryjne str 30
ZUE. Udana dywersyfikacja i nowe rynki str 36
Koparka dwudrogowa ATLAS 1604 ZW High Reach z platformą roboczą – innowacyjne rozwiązanie w branży torowej str 39
Systemy ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych str 40
Feroco po latach wygrało sprawę z PKP PLK str 42
Trako tekst (brak) str 44
Raport
Polska i Ukraina. Wyzwania transportowe str 46
Infrastruktura
Co wiadomo o projekcie KPK do 2030 roku? Str 50
Kolej Plus to naprawdę duży plus str 56
Ponad miliard złotych na Kolej Plus na Mazowszu str 60
Złotoryja, Lubsko i Międzychód, czyli Kolej Plus w Lubuskiem i Dolnośląskiem str 64
Lubelskie. Kolej Plus – projektowanie zacznie się w tym roku str 68
Pionierskie rozwiązania na przyszłość str 70
Ćwierć wieku z prędkością 160 km/h str 74
CPK ma pomysł na intermodal str 80
Nowe europejskie tunele kolejowe. Co zmienią? Str 84
Most sycylijski. Czy tym razem się uda? Str 90
Pasażer
Reaktywacje: udane lub bardzo udane str 92
Coraz więcej pasażerów na nowych liniach ŁKA str 96
Koleje Śląskie sp. z o.o. – największy pasażerski przewoźnik kolejowy w konurbacji górnośląskiej str 98
Bliżej pasażera, dalej od starych schematów str 100
Zintegrowany Transport
Jak zaprojektować miasto dla ludzi? Oto podręcznik przygotowany przez ZDG TOR! str 105
Lignowski: Mamy więcej pasażerów, będą nowe pociągi str 108
Najbardziej punktualna kolej. Dwie dekady samodzielnej wukadki str 114
Tramwajowe inwestycje finiszują. Dalszy ciąg niepewny str 120
Tabor i Technika
Raport rynkowy. Zakupy taboru w 2023 r. str 126
Czy kolej ma czym wozić pasażerów str 134
Prawo i polityka
20 lat Urzędu Transportu Kolejowego: jasne cele na przyszłość str 138
Zmiany w Funduszu Kolejowym pilnie potrzebne str 142
Lanie wody do dziurawego wiadra, czyli co nie działa w PKS Plus str 146
Prof. Drapała: Lepsza obsługa prawna to mniej sporów sądowych str 150
ZNPK: Sprzęg cyfrowy to zbyt droga rewolucja str 153
Felieton
Wtargnąłem na plac budowy str 157
Historia
Nastawnie bramowe na ziemiach polskich str 158
Stacja Muzeum po raz kolejny digitalizuje dokumentację techniczną. Ruszył projekt „KOLEJny etap ratunkowej digitalizacji dokumentacji technicznej – parowozu Ty23” str 161
Prapoczątki sygnalizacji kolejowej str 162
Formularz został wysłany.
Zintegrowany transport
Łódź: Co powstanie na terenie zajezdni Tramwajowa?
Kasper Fiszer 24 września 2023
MPK przygotowuje się do opuszczenia terenu pierwszej łódzkiej zajezdni tramwajowej zlokalizowanej przy ul. Tramwajowej. Mieszczący się tam dziś Zakład Techniki ma zostać przeniesiony na Helenówek. Samorząd przyjmie natomiast plan zagospodarowania przestrzennego sporego obszaru w pobliżu ścisłego centrum.
Łódź: Bocznice na Teofilowie Przemysłowym pozostaną czynne
UM Łódź: Popa się myli, MIR przyzna pieniądze na W-Z
UM Łódź: Brak „protezy” to dobry sygnał
Biznes
Stadler: Wodór wymaga prądu z OZE. Dziś lepiej kupować pojazdy bateryjne
Łukasz Malinowski 24 września 2023
– USA jest obecnie bardziej perspektywicznym rynkiem dla pojazdów wodorowych niż Europa. Wynika to z większej długości linii niezelektryfikowanych. Dla krótkich odcinków w Europie lepszym rozwiązaniem jest tabor bateryjny – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” członek zarządu Stadler Polska Arkadiusz Świerkot.
Profesor Politechniki Krakowskiej: Musimy sięgnąć po ogniwa paliwowe
Wielkopolska chce pociągów na wodór
Czas na wodór w pociągach
Prawo i polityka
Mikosz: Największą szansą Radomia jest zatkane Lotnisko Chopina
Mateusz Kieruzal 24 września 2023
– Lotnisko jest elementem infrastruktury transportowej, takim samym jak PKS. Samorządy powinny pracować nad kosztami, aby nie tylko je obniżać, ale wszystkimi sposobami zwiększać aktywność i dochody lotniska i tym samym maksymalnie ograniczać wysokość dotacji. Port lotniczym to element konkurencyjności regionalnej. Jestem zwolennikiem wiem, że bardzo odważnej tezy: lotnisko w każdym powiecie, pod warunkiem, że nie budujemy wszędzie Heathrow, tylko skromną i tanią infrastrukturę – powiedział w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Sebastian Mikosz były dwukrotny prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, który piastował również stanowisko starszego wiceprezesa Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA oraz dyrektora generalnego Kenya Airways. Aktualnie jest doradcą Prezydenta Lewiatana ds. transportu i mobilności i współpracuje z gdyńską spółką radarową APS.
Mikosz: Nie wolno straszyć wirusem. Priorytetem branży jest restart
Mikosz: Pomoc publiczna nie reguluje rynku pracy. Jest potrzebna, by linie przetrwały
Mikosz: Jesteśmy krajem, który ma już naprawdę niezłe drogi i kolej
Zintegrowany transport
UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju
Kasper Fiszer 24 września 2023
Choć łódzki marszałek wciąż deklaruje swoje wsparcie dla idei odtworzenia komunikacji tramwajowej z Łodzi do Ozorkowa, samorząd regionalny ocenia, że miasto to pozostaje dobrze skomunikowane ze stolicą aglomeracji nawet bez linii 46. Częściowa rozbiórka torowiska zlikwidowanej pięć lat temu trasy zmniejsza szanse na jej odbudowę. Mimo to możliwe jest uzyskanie na ten cel wsparcia ze środków unijnych.
Zgierz: Brakuje pieniędzy na odbudowę tramwaju do Proboszczewic
Trwa rozbiórka pętli w Ozorkowie. „Porządkujemy teren po tramwaju”
Ozorków: Samorządy nie rozmawiają o powrocie tramwaju
Infrastruktura
Jak chronić rynek przed nierzetelnymi wykonawcami?
Elżbieta Pałys 24 września 2023
Wykonawca, który rozpoczyna inwestycję i jej nie kończy, to kłopot nie tylko dla inwestora, lecz także dla społeczeństwa, które czeka na koniec utrudnień związanych z budową. Jak wybierać wykonawców, żeby zachować konkurencję, ale chronić rynek przez firmami nierzetelnymi, a kluczowe inwestycje powierzać firmom z obszaru Unii Europejskiej?
Łódź: Co powstanie na terenie zajezdni Tramwajowa?
Stadler: Wodór wymaga prądu z OZE. Dziś lepiej kupować pojazdy bateryjne
Mikosz: Największą szansą Radomia jest zatkane Lotnisko Chopina
Innowacje
Technologia CONTRACK z nagrodą Nowkuńskiego!
Redakcja/inf. pras 24 września 2023
Innowacyjna technologia prefabrykacji rozjazdów, przejazdów, płyt łukowych i całych węzłów tramwajowych otrzymała nagrodę w konkursie im. Inż.Józefa Nowkuńskiego w trakcie TRAKO 2023.E kspozycja na stanowisku zewnętrznym Grupy KZN Bieżanów, prezentująca prefabrykowany rozjazd tramwajowy, przyciągała tłumy zainteresowanych osób.
Rynek Kolejowy z nagrodą na Trako!
Pesa i Newag podpisały umowę! Konsorcjum ponownie powołane
CPK podpisało porozumienie z Polregio.