Konsorcjum Budimeksu i Gülermak kontynuuje prace na fragmencie linii kolejowej nr 104, łączącym Limanową i Klęczany. Od momentu uruchomienia tarcz TBM Kinga w marcu i Jadwiga w czerwcu wydrążono już ponad kilometr tuneli. Zaawansowanie całej inwestycji osiągnęło blisko 32%.
Jedną z najbardziej ambitnych inwestycji, realizowanych dziś przez PKP Polskie Linie Kolejowe, jest tzw. projekt Podłęże-Piekiełko. Obejmuje on budowę 58-kilometrowej nowej linii kolejowej łączącej Podłęże pod Krakowem z linią kolejową nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza oraz modernizację i elektryfikację tej ostatniej, liczącej ok. 75 kilometrów długości. Inwestycja, która umożliwi radykalne skrócenie czasów przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego, w przypadku LK nr 104 wiąże się ze zmianą przebiegu na wielu odcinkach, czego przykładem jest tzw. odcinek D, łączący Limanową z Klęczanami. W ramach przedsięwzięcia powstaje tu jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce, liczący blisko 4 kilometry długości. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Budimeksu i Gülermak.
Jak informuje Budimex, w ostatnich miesiącach zrealizowano szeroki zakres robót ziemnych – wykonano m.in. wykopy, nasypy, czy wzmocnienia podłoża. Na ukończeniu są również zasadnicze prace związane z usuwaniem kolizji infrastrukturalnych. Powstały przepusty drogowe i kolejowe, fundamenty oraz podpory obiektów mostowych. Na estakadach, wiaduktach i mostach montowane były również ustroje nośne. Obecnie roboty koncentrują się na budowie portalu zachodniego tunelu, wzmacnianiu skarp, wznoszeniu murów oporowych oraz na zbrojeniu, deskowaniu i betonowaniu kolejnych przęseł obiektów inżynieryjnych.
– Drążymy obecnie jeden z najdłuższych w Polsce tuneli kolejowych przy użyciu tarczy TBM. To przedsięwzięcie wymagające wielopłaszczyznowej koordynacji zespołów specjalistów i pracy zaawansowanego sprzętu. Efektem będzie nowoczesne, szybkie i bezpieczne połączenie kolejowe między Krakowem a Nowym Sączem, które znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu oraz wzmocni potencjał gospodarczy Małopolski – podkreśla Marcin Curkowicz, zastępca kierownika kontraktu ds. technicznych z ramienia Budimeksu.
W informacji prasowej czytamy, że do 24 sierpnia tarcza TBM Kinga wydrążyła już ponad 1050 metrów tunelu ewakuacyjnego. Z kolei tarcza TBM Jadwiga wykonała 212 metrów głównego tunelu kolejowego. W drugiej połowie września planowane jest ułożenie pierwszego odcinka toru od strony Klęczan. Każdego dnia w realizację inwestycji zaangażowanych jest średnio ponad 600 pracowników oraz około 240 jednostek sprzętowych. Wartość kontraktu wynosi ponad 1,9 mld zł. Podpisanie umowy miało miejsce w marcu 2024 roku, natomiast zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.