Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Budimex z blisko 32% zaawansowaniem prac na przebudowie LK nr 104

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
26-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-08-2025
Źródło:
Budimex

Podziel się ze znajomymi:

Konsorcjum Budimeksu i Gülermak kontynuuje prace na fragmencie linii kolejowej nr 104, łączącym Limanową i Klęczany. Od momentu uruchomienia tarcz TBM Kinga w marcu i Jadwiga w czerwcu wydrążono już ponad kilometr tuneli. Zaawansowanie całej inwestycji osiągnęło blisko 32%.

Jedną z najbardziej ambitnych inwestycji, realizowanych dziś przez PKP Polskie Linie Kolejowe, jest tzw. projekt Podłęże-Piekiełko. Obejmuje on budowę 58-kilometrowej nowej linii kolejowej łączącej Podłęże pod Krakowem z linią kolejową nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza oraz modernizację i elektryfikację tej ostatniej, liczącej ok. 75 kilometrów długości. Inwestycja, która umożliwi radykalne skrócenie czasów przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego, w przypadku LK nr 104 wiąże się ze zmianą przebiegu na wielu odcinkach, czego przykładem jest tzw. odcinek D, łączący Limanową z Klęczanami. W ramach przedsięwzięcia powstaje tu jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce, liczący blisko 4 kilometry długości. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Budimeksu i Gülermak.

Jak informuje Budimex, w ostatnich miesiącach zrealizowano szeroki zakres robót ziemnych – wykonano m.in. wykopy, nasypy, czy wzmocnienia podłoża. Na ukończeniu są również zasadnicze prace związane z usuwaniem kolizji infrastrukturalnych. Powstały przepusty drogowe i kolejowe, fundamenty oraz podpory obiektów mostowych. Na estakadach, wiaduktach i mostach montowane były również ustroje nośne. Obecnie roboty koncentrują się na budowie portalu zachodniego tunelu, wzmacnianiu skarp, wznoszeniu murów oporowych oraz na zbrojeniu, deskowaniu i betonowaniu kolejnych przęseł obiektów inżynieryjnych.

– Drążymy obecnie jeden z najdłuższych w Polsce tuneli kolejowych przy użyciu tarczy TBM. To przedsięwzięcie wymagające wielopłaszczyznowej koordynacji zespołów specjalistów i pracy zaawansowanego sprzętu. Efektem będzie nowoczesne, szybkie i bezpieczne połączenie kolejowe między Krakowem a Nowym Sączem, które znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu oraz wzmocni potencjał gospodarczy Małopolski – podkreśla Marcin Curkowicz, zastępca kierownika kontraktu ds. technicznych z ramienia Budimeksu.

W informacji prasowej czytamy, że do 24 sierpnia tarcza TBM Kinga wydrążyła już ponad 1050 metrów tunelu ewakuacyjnego. Z kolei tarcza TBM Jadwiga wykonała 212 metrów głównego tunelu kolejowego. W drugiej połowie września planowane jest ułożenie pierwszego odcinka toru od strony Klęczan. Każdego dnia w realizację inwestycji zaangażowanych jest średnio ponad 600 pracowników oraz około 240 jednostek sprzętowych. Wartość kontraktu wynosi ponad 1,9 mld zł. Podpisanie umowy miało miejsce w marcu 2024 roku, natomiast zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Wyraźna poprawa stanu infrastruktury kolejowej

Infrastruktura

PKP PLK: Wyraźna poprawa stanu infrastruktury kolejowej

PKP Polskie Linie Kolejowe 30 maja 2025

PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowują rok. Pasmo sukcesów?

Biznes

PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowują rok. Pasmo sukcesów?

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 14 kwietnia 2025

Warszawa Wawer – Otwock. Są oferty na modernizację

Infrastruktura

Warszawa Wawer – Otwock. Są oferty na modernizację

Mikołaj Kobryński 31 marca 2025

Czesi i Słowacy modernizują infrastrukturę na 200 km/h

Infrastruktura

Czesi i Słowacy modernizują infrastrukturę na 200 km/h

Przemysław Jezierski 09 lutego 2025

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

Infrastruktura

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

inf. pras. PKP PLK 02 października 2024

Zobacz również:

PKP PLK: Wyraźna poprawa stanu infrastruktury kolejowej

Infrastruktura

PKP PLK: Wyraźna poprawa stanu infrastruktury kolejowej

PKP Polskie Linie Kolejowe 30 maja 2025

PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowują rok. Pasmo sukcesów?

Biznes

PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowują rok. Pasmo sukcesów?

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 14 kwietnia 2025

Warszawa Wawer – Otwock. Są oferty na modernizację

Infrastruktura

Warszawa Wawer – Otwock. Są oferty na modernizację

Mikołaj Kobryński 31 marca 2025

Czesi i Słowacy modernizują infrastrukturę na 200 km/h

Infrastruktura

Czesi i Słowacy modernizują infrastrukturę na 200 km/h

Przemysław Jezierski 09 lutego 2025

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

Infrastruktura

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

inf. pras. PKP PLK 02 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij