Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Wyraźna poprawa stanu infrastruktury kolejowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
30-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Wyraźna poprawa stanu infrastruktury kolejowej
fot. Włodzimierz Włoch/PKP PLK
Liczba ograniczeń na polskiej sieci kolejowej drastycznie zmalała. W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe odnotowały największy procentowy spadek w historii spółki – aż o 27 proc. Do maja 2025 roku liczba ograniczeń zmniejszyła się o kolejne 13 proc.

Zmniejszenie liczby ograniczeń – czyli miejsc, w których pociągi muszą zwalniać ze względu na pogorszenie stanu infrastruktury – czyni kolej punktualną jak nigdy.

Każde pojedyncze ograniczenie wpływa na organizację ruchu pociągów oraz możliwości realizacji danego połączenia. Zmusza maszynistów do jazdy z niższą prędkością na określonym odcinku, co przekłada się na wydłużenie czasu przejazdu oraz stwarza możliwość pomyłki, tj. przegapienia takiego miejsca, co skutkuje zmniejszeniem bezpieczeństwa ruchu kolejowego. To również strata dla przewoźnika – dłuższy czas przejazdu oznacza wyższe koszty eksploatacji taboru, pracy załogi oraz zużycia energii.

Ograniczenia wymuszają na konstruktorach rozkładów jazdy zwiększanie odstępów między pociągami, co negatywnie wpływa na przepustowość linii. Im więcej ograniczeń, tym trudniej stworzyć realistyczny i punktualny rozkład jazdy. Wzrasta ryzyko opóźnień, a pasażerowie mogą częściej doświadczać zmian godzin odjazdów i przyjazdów.

Infrastruktura kolejowa w Polsce. Po roku 2024 wyraźna poprawa

Od 2024 r. nowy zarząd PKP PLK intensywnie i z widocznymi efektami pracuje nad zmniejszeniem liczby ograniczeń, co przekłada się na poprawę warunków realizacji przewozów pasażerskich i towarowych.

Na koniec 2023 roku spółka zidentyfikowała łącznie 3179 ograniczeń prędkości na sieci kolejowej. Na tę liczbę składają się ograniczenia we wszystkich torach: doraźne, stałe i okresowe. Do grudnia 2024 liczba ta spadła do 2307, czyli o 27 proc. – co jest rekordowym spadkiem procentowym. Do maja br. liczba ograniczeń zmniejszyła się o kolejne 13 proc. i obecnie wynosi około 2000.

– Likwidacja ograniczeń na sieci to ważne zadanie. Cieszy, kiedy niewielkim nakładem sił i środków jesteśmy w stanie szybko usunąć przyczyny zwolnień ruchu pociągów, obejmujące krytyczne miejsca i odcinki – komentuje Krzysztof Waszkiewicz, członek zarządu i dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP PLK.

I dodaje: – Wracamy do dobrych doświadczeń z lat 2014-2016, kiedy spadki wynosiły 11-18 proc. rocznie. Do maja br. odnotowaliśmy 13-procentowy spadek liczby ograniczeń. Liczę, że do końca roku ten wynik może przekroczyć nawet 20 proc. i to przy niższej niż wtedy "bazie”.

Regularne przeglądy infrastruktury i pozyskiwanie środków na inwestycje

Likwidacja ograniczeń to – jak zaznacza PKP PLK – złożony proces, który wymaga działań zarówno w obszarze technicznym, jak i organizacyjnym. Kluczowe jest właściwe zidentyfikowanie przyczyn ich występowania oraz ocena, w jakim stopniu wpływają one na ruch pociągów. Część ograniczeń udaje się usunąć bez ponoszenia dodatkowych kosztów, co jest możliwe dzięki analizie i weryfikacji wszystkich ograniczeń występujących na sieci.

Regularne przeglądy techniczne infrastruktury, usuwanie usterek i ubytków, a także wymiana zużytych elementów w ramach bieżącego utrzymania i eksploatacji, pozwalają na ograniczenie ich liczby. Modernizacje realizowane w sposób kompleksowy eliminują miejsca, które ograniczają możliwości eksploatacyjne linii kolejowej. Wszystkie prace muszą być prowadzone w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu wpływały na bieżący ruch pociągów, dlatego niezbędne są konsultacje i uzgodnienia z przewoźnikami.

Żadne działania nie mogą zostać zrealizowane bez zapewnienia odpowiedniego finansowania. W tym celu spółka pozyskuje środki zarówno z budżetu państwa, jak i funduszy unijnych.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowują rok. Pasmo sukcesów?

Biznes

PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowują rok. Pasmo sukcesów?

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 14 kwietnia 2025

Warszawa Wawer – Otwock. Są oferty na modernizację

Infrastruktura

Warszawa Wawer – Otwock. Są oferty na modernizację

Mikołaj Kobryński 31 marca 2025

Czesi i Słowacy modernizują infrastrukturę na 200 km/h

Infrastruktura

Czesi i Słowacy modernizują infrastrukturę na 200 km/h

Przemysław Jezierski 09 lutego 2025

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

Infrastruktura

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

inf. pras. PKP PLK 02 października 2024

Pierwsza decyzja środowiskowa dla linii kolejowych do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

EBI wspiera PGE miliardowym kredytem na zmiany w kolejowej energetyce

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowują rok. Pasmo sukcesów?

Biznes

PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowują rok. Pasmo sukcesów?

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 14 kwietnia 2025

Warszawa Wawer – Otwock. Są oferty na modernizację

Infrastruktura

Warszawa Wawer – Otwock. Są oferty na modernizację

Mikołaj Kobryński 31 marca 2025

Czesi i Słowacy modernizują infrastrukturę na 200 km/h

Infrastruktura

Czesi i Słowacy modernizują infrastrukturę na 200 km/h

Przemysław Jezierski 09 lutego 2025

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

Infrastruktura

PLK chce dostosować się do zmian klimatu

inf. pras. PKP PLK 02 października 2024

Pierwsza decyzja środowiskowa dla linii kolejowych do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

EBI wspiera PGE miliardowym kredytem na zmiany w kolejowej energetyce

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5