Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Lubelskie Kolzamy odstawione. Wrócą na tory?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
18-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Lubelskie Kolzamy odstawione. Wrócą na tory?
fot. Cole85 / CC BY-SA 4.0
Województwo lubelskie posiada na własność dwa autobusy szynowe z serii SA107, które są jednocześnie jedynymi pojazdami wyprodukowanymi w ramach całej serii. Oba są aktualnie odstawione i nie wożą pasażerów. Czy jest jeszcze nadzieja na to, że wrócą do służby?

Zakłady Kolzam z Raciborza w pierwszej dekadzie XXI wieku wyprodukowały łącznie 13 spalinowych jednostek z rodziny RegioVan. Wśród nich znalazły się dwie jednostki jednoczłonowe, oznaczone jako model 211M, oraz jedenaście pojazdów dwuczłonowych o oznaczeniu 212M. Producent oferował również wersję 3-członową, lecz taki egzemplarz nigdy nie powstał. Większość jednostek 212M (SA109), aktualnie kursuje z pasażerami, a do tego grona niedługo dołączą pojazdy Kolei Dolnośląskich, które wreszcie zostaną naprawione.

Lubelskie rodzynki

Jednostki 211M, szerzej znane jako SA107, zostały zakupione przez lubelski urząd marszałkowski w celu realizacji połączeń regionalnych na liniach niezelektryfikowanych. Na Lubelszczyznę dotarły w 2003 roku. Obecnie oba pojazdy stoją odstawione i oczekują napraw głównych. W ostatnim czasie województwo lubelskie dwukrotnie ogłaszało postępowanie na wykonanie ekspertyzy technicznej szynobusu SA107-001, lecz w obu postępowaniach nie wpłynęły żadne oferty.

Czy region dalej będzie próbował pozyskać ekspertyzę poprzez przetarg lub też zleci ją z tzw. “wolnej ręki”?

– Na obecnym etapie nie została jeszcze podjęta decyzja, co do dalszego postępowania w powyższej sprawie. Wszystkie nasze działania muszą być zgodne z przepisami prawa – przekazał nam Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie. – Celem zlecenia ekspertyzy jest pozyskanie niezależnej eksperckiej opinii co do dalszych możliwych działań związanych z pojazdem SA107-001. W związku z tym, kolejne działania w stosunku do tego pojazdu będą możliwe do podjęcia po uzyskaniu takiej opinii – dodał Małecki.

Oba szynobusy potrzebują naprawy P5

Jaki jest stan omawianego pojazdu?

– Zdarzenie z udziałem SA107-001 miało miejsce w styczniu 2015 r., od tego czasu pojazd z uwagi na powstałe uszkodzenia jest wyłączony z użytkowania. Dodatkowo, przed ewentualnym powrotem do obsługi podróżnych, wymagane jest przeprowadzenie przeglądu na poziomie utrzymania P5 – mówi nam rzecznik lubelskiego marszałka.

Drugi pociąg z serii SA107 także jest wyłączony z ruchu i oczekuje na naprawę P5. Co ciekawe, oba szynobusy nie mają możliwości jazdy ukrotnionej, tak więc po ewentualnej naprawie raczej nie ma co liczyć na łączenie obu pojazdów w jeden skład. Warto też przypomnieć, że popularne "Kolzamy" cechowały się wysoką awaryjnością.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Biznes

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Jakub Madrjas 20 lipca 2023

Polregio zapowiada dodatkowy tabor do obsługi woj. lubuskiego

Pasażer

Kolejna nieudana próba sprzedaży zachodniopomorskich SA136

Tabor i technika

Druga próba sprzedaży SA136 przez Pomorze Zachodnie

Tabor i technika

Zobacz również:

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Biznes

Lubuskie: Ruszył skład wagonowy Polregio

Jakub Madrjas 20 lipca 2023

Polregio zapowiada dodatkowy tabor do obsługi woj. lubuskiego

Pasażer

Kolejna nieudana próba sprzedaży zachodniopomorskich SA136

Tabor i technika

Druga próba sprzedaży SA136 przez Pomorze Zachodnie

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5