Polregio ogłosiło przetarg na wykonanie naprawy na poziomie P4 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN90, czyli Impulsów, należących do samorządu województwa pomorskiego. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 10 miesięcy, a o wyborze wykonawcy zadania zadecyduje cena.
Województwo pomorskie przez wiele lat charakteryzował całkowity brak nowoczesnego taboru elektrycznego na zelektryfikowanych liniach kolejowych, co wyróżniało je negatywnie na tle innych polskich regionów o porównywalnej zamożności. Sytuacja ta w końcu zaczęła zmieniać się na lepsze. Pierwszą jaskółką nadchodzących zmian był zakup 10 pięcioczłonowych Impulsów produkcji Newagu. Zostały one dostarczone w latach 2018-2020. Wcześniej jedynymi nowoczesnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi na Pomorzu były 2 czteroczłonowe Impulsy, należące do PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.
Na szczęście w obecnej dekadzie samorząd regionu zaczął już realizować zakupy nowego taboru elektrycznego na dość dużą skalę. W latach 2023-2024 dostarczono 11 czteroczłonowych Impulsów 2, a także 4 trójczłonowe pojazdy dwutrakcyjne (spalinowo-elektryczne) z tej samej platformy zespołów trakcyjnych. W ramach dużej umowy ramowej z Newagiem na dostawę Impulsów 2 zakontraktowano dostawę 20 trójczłonowych pojazdów dla trójmiejskiej SKM oraz 10 czteroczłonowych pociągów w wariancie regionalnym, których dostawa została już rozpoczęta.
Dodatkowo niedawno ogłoszono przetarg na dostawę kolejnych pociągów do ruchu aglomeracyjnego – zamówienie podstawowe obejmuje tylko 2 pojazdy, jednak w ramach prawa opcji uwzględniono dostawę kolejnych 10 sztuk. W tym roku przyszedł jednocześnie czas na naprawę rewizyjną pięcioczłonowych Impulsów pierwszej generacji.
Stosowny przetarg ogłosił jednak nie samorząd wojewódzki, a operator, czyli Polregio. Jak czytamy w ogłoszeniu o zamówieniu, opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, czynności utrzymania na poziomie P4 powinny zostać wykonane w ciągu 10 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą. Potencjalni wykonawcy będą mogli składać oferty do dnia 26 września bieżącego roku do godziny 12:00. Zostaną one otwarte dwa kwadranse później. Jedynym kryterium ich oceny będzie cena. Naprawa rewizyjna każdego z pojazdów powinna zostać wykonana w ciągu 60 dni roboczych od jego przekazania wykonawcy. Mając na względzie fakt, iż równolegle z wykonaniem naprawy rewizyjnej pociągów serii EN90 trwać będą dalsze dostawy nowych Impulsów 2, można mieć nadzieję, że nie spowoduje to żadnych utrudnień dla pasażerów.