Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Zachodniopomorskie myśli o wsparciu PLK. W tle linie nr 402, 403 i linia na lotnisko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
26-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Zachodniopomorskie myśli o wsparciu PLK. W tle linie nr 402, 403 i linia na lotnisko
fot. Kasper FiszerPociąg na obecnym przystanku przy lotnisku w Goleniowie
Województwo zachodniopomorskie widzi potrzebę poprawy przepustowości linii kolejowych ze Szczecina do Kołobrzegu oraz od Stargardu do Piły przez Wałcz i chciałoby wesprzeć finansowo działania modernizacyjne na tych odcinkach. Region liczy też na stworzenie przelotowej linii kolejowej przez lotnisko w Goleniowie.

Województwo zachodniopomorskie w tej perspektywie unijnej nie planowało już dofinansowywać środkami europejskimi działań dotyczących infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK. Przypomnijmy, że w poprzednich latach dzięki środkom europejskim dzielonym przez samorząd udało się zmodernizować np. linię z Runowa Pomorskiego do Szczecinka czy też linię 402 od Kołobrzegu w kierunku Szczecina.

Mimo tego, że województwo nie chciało już przeznaczać środków europejskich na pomóc PKP PLK w modernizacji sieci kolejowej na Pomorzu Zachodnim, teraz może się to jednak zmienić. Wynika to w głównej mierze z odblokowania środków z KPO, które szereg regionów, w tym właśnie woj. zachodniopomorskie, pozyskał i przeznacza na zrefinansowanie zakupów taboru kolejowego.

Analizy trwają, ale środki pozostaną w obszarze "zrównoważonego transportu"

Pomorze pierwotnie planowało sfinansować zakup swoich najnowszych, elektrycznych Impulsów (8 sztuk) z regionalnych środków unijnych. Pozyskanie funduszy z KPO sprawiło jeednak, że sporą pulę pieniędzy można wykorzystać inaczej, lecz również dla poprawy transportu kolejowego w regionie.

– Trwają analizy związane z nowym przeznaczeniem środków pierwotnie przeznaczonych na zakup pasażerskiego taboru kolejowego. Środki pozostaną w obszarze związanym z rozwojem zrównoważonego transportu w regionie. Ostateczne decyzje co do ich alokowania na konkretne przedsięwzięcia uwzględniać będą musiały – obok hierarchii potrzeb transportowych – ich gotowość realizacyjną, brać pod uwagę limitowany okres kwalifikowalności perspektywy 2021-2027 i związane z nim wymogi wydatkowe. Na obecnym etapie nie można więc przesądzić ostatecznego sposobu ich wykorzystania – napisało nam Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

W dalszej części odpowiedzi udzielonej naszemu portalowi Biuro Prasowe przypomina, że finansowanie utrzymania, rozbudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej nie mieści się w katalogu zadań własnych województwa. Region nie wyklucza jednak dofinansowania określonych działań infrastrukturalnych – Nie wykluczamy jednak możliwości dofinansowania projektów infrastrukturalnych o istotnym znaczeniu dla rozwoju regionu i kolejowych przewozów regionalnych na Pomorzu Zachodnim, które jednocześnie są mało istotne z punktu widzenia Zarządcy infrastruktury, przez co mają niewielkie szanse na realizację wyłącznie przy finansowaniu z jego budżetu – dodaje Biuro Prasowe.

Dwa główne zadania. Po pierwsze – przelotowe lotnisko w Goleniowie

Region wskazuje przede wszystkim dwa zadania, które mógłby wesprzeć finansowo. Pierwsze z nich to wykonanie projektu utworzenia przelotowej, w pełni zelektryfikowanej linii kolejowej przez port lotniczy Szczecin-Goleniów, co pozwoliłoby trasować przez lotnisko pociągi jadące do i ze Szczecina do i z kierunku Świnoujścia, Kamienia Pomorskiego oraz Kołobrzegu (Koszalina). Dzięki temu Świnoujście, Międzyzdroje czy Kamień Pomorski otrzymałyby bezpośrednie połączenie kolejowe z lotniskiem, którego dziś są pozbawione zupełnie. Kołobrzeg oraz Koszalin zyskałyby zaś dogodne połączenie bez konieczności wjazdu kieszeniowego na stacje przy porcie lotniczym.

– Obecne linie kolejowe nr 434 i 435 umożliwiające kieszeniowy wjazd na jednotorowy, ślepo zakończony przystanek kolejowy przy lotnisku, mocno ograniczają możliwość jego wydajnej i efektywnej obsługi, stąd dofinansowanie opracowania dokumentacji projektowej dla wydłużenia istniejącej linii nr 434 do linii nr 401 Szczecin Dąbie-Świnoujście i dwukierunkowego połączenia z nią na północ od Goleniowa – opisuje Biuro Prasowe województwa.

Pomysł nie jest oczywiście nowy, lecz jawi się jako rozsądna alternatywa wobec stanu obecnego, w którym to na lotnisko kursują specjalne, dedykowane pociągi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (oraz niektóre pociągi łączące Szczecin z Koszalinem przez Kołobrzeg), kończące i zaczynające tam bieg, co tylko ogranicza dostępność taboru i mnoży uruchamiane połączenia. Po budowie przelotowego połączenia obsługę portu lotniczego można byłoby oprzeć przede wszystkim na pociągach kursujących ze Szczecina do Świnoujścia, a nie na tworzeniu specjalnych, dedykowanych lotnisku połączeń.

Ma to także istotne znaczenie biorąc pod uwagę "mocarstwowe" plany regionu, który chce mocno rozbudować port lotniczy w Goleniowie i rozwijać jego działalność, o czym szerzej można przeczytać tutaj.

Poniżej wstępny pomysł na to, jak miałaby wyglądać “przelotowa” linia kolejowa biegnąca przez lotnisko. Rysunek pochodzi ze studium wykonalności dla projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.



Warto też zaznaczyć, że ta inwestycja została uwzględniona w studium wykonalności dla modernizacji linii 202 i 402 na odcinku od Słupska do Szczecina jako kontynuacja obecnie realizowanej modernizacji i budowy drugiego toru od Gdyni do Słupska. Do tego tematu wrócimy w osobnym tekście.

Poprawa przepustowości linii 402 i 403

Drugim zadaniem, które region mógłby wesprzeć finansowo jest zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych dla kilku projektów, których wykonanie znacząco poprawiłoby przepustowość dwóch jednotorowych linii kolejowych: nr 402 z Kołobrzegu do Szczecina oraz nr 403 z Ulikowa (Stargardu) do Piły przez Wałcz. Województwo nie zdradza szczegółów tych zadań. Jak wynika z naszych informacji, chodzi tutaj głównie o budowę nowych mijanek, czy drobne prace modernizacyjne, podnoszące prędkość dla pociągów pasażerskich.

Zwłaszcza w przypadku linii 402, która jest coraz mocniej obłożona ruchem pasażerskim (łączy ona 45-tysięczny Kołobrzeg ze Szczecinem), a jednocześnie oferuje bardzo zły czas przejazdu w stosunku do podróży autem w tej relacji (samochody korzystają z ciągle nowej drogi ekspresowej S6), poprawa przepustowości i skrócenie czasu przejazdu jest bardzo potrzebne. Do oferty przewozowej na linii 402 i planowanych działań poprawiających przepustowość linii będziemy wracać w najbliższym czasie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Infrastruktura

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Roman Czubiński 25 czerwca 2025

Impuls WOŚP rozbity na przejeździe kolejowym [film]

Tabor i technika

Windy na stacji w Kołobrzegu w końcu uruchomione

Pasażer

Stacja Kołobrzeg do modernizacji

Infrastruktura

Stacja Kołobrzeg do modernizacji

Jakub Madrjas 22 sierpnia 2017

Zobacz również:

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Infrastruktura

PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h

Roman Czubiński 25 czerwca 2025

Impuls WOŚP rozbity na przejeździe kolejowym [film]

Tabor i technika

Windy na stacji w Kołobrzegu w końcu uruchomione

Pasażer

Stacja Kołobrzeg do modernizacji

Infrastruktura

Stacja Kołobrzeg do modernizacji

Jakub Madrjas 22 sierpnia 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5