Partnerzy serwisu:
Biznes

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
26-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-08-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem
fot. Koleje Dolnośląskie
Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zapewne z uwagi na coraz bardziej napięte terminy rozliczenia Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zaktualizowało listę inwestycji taborowych objętych wsparciem w ramach tego instrumentu. Spośród skutecznie zgłoszonych 25 projektów na pełne dofinansowanie będzie mogło liczyć tylko 8. Wniosek? Opłacało się przygotowywać je zawczasu.

W okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości doszło do wstrzymania wypłat części środków unijnych dla Polski przez Komisję Europejską. Sytuacja ta miała miejsce na tle wieloletniego sporu dotyczącego praworządności – chodziło głównie o nowe zasady związane z organizacją sądów powszechnych. Nie przesądzając, kto miał w tym sporze rację, faktem niezaprzeczalnym jest, że wypłaty były wstrzymywane przez długi czas. Odczuła to gospodarka – jakkolwiek mieliśmy wówczas do czynienia z relatywnie łagodnym spowolnieniem, niektóre branże, jak choćby budownictwo infrastrukturalne, silnie uzależnione od środków unijnych, narzekały na brak dużych zamówień. Do wznowienia wypłat funduszy europejskich doszło krótko po zmianie władzy w kraju – warto podkreślić, że bez wprowadzenia strukturalnych zmian w wymiarze sprawiedliwości.

Jako że projekty inwestycyjne w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (popularnie określanego po prostu mianem KPO) miały zostać zrealizowane do czerwca 2026 roku, stało się jasne, że wielu z nich nie uda się rozliczyć. Dotyczy to choćby projektów taborowych, zgłoszonych przez samorządy wojewódzkie i przewoźników samorządowych. Okazuje się, że opłacało się ryzykować – wczesne ogłaszanie przetargów i zabezpieczanie alternatywnych źródeł finansowania opłaciło się choćby Kolejom Dolnośląskim w przypadku projektu zakupu 10 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. KD otrzymały bowiem wsparcie w zasadzie we wnioskowanej wysokości, tj. 209 mln zł. Nie jest to jednak jedyny podmiot, który otrzyma wsparcie na inwestycje taborowe w ramach KPO.

Spośród łącznie 26 złożonych wniosków o dofinansowanie (wniosek Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie został odrzucony) przyznano je w pełnej lub niemal wysokości łącznie 8 podmiotom. Oprócz KD są to samorząd województwa pomorskiego (blisko 248 mln zł na 10 EZT), samorząd województwa łódzkiego (ponad 236 mln zł na 10 EZT), Koleje Mazowieckie (trzy zadania – 294 mln zł na 10 EZT, ponad 323 mln zł na 11 EZT oraz blisko 412 mln zł na 14 EZT), samorząd województwa zachodniopomorskiego (niemal 179 mln zł na 8 EZT) oraz samorząd województwa małopolskiego (394 mln zł na 6 EZT). Oznacza to, że np. samorząd województwa wielkopolskiego z uwagi na opieszałość w ogłoszeniu przetargu stracił szansę na dofinansowanie w ramach KPO.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

České dráhy na zakupach. Przetarg na 90 wagonów pasażerskich

Tabor i technika

České dráhy na zakupach. Przetarg na 90 wagonów pasażerskich

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2025

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Duński Lokaltog zamawia kolejne jednostki bateryjne Stadlera

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na dostawę nowych pociągów dla trójmiejskiej SKM

Tabor i technika

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Biznes

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Pierwszy wagon sypialny Stadlera dla Kazachstanu zaprezentowany

Biznes

Zobacz również:

České dráhy na zakupach. Przetarg na 90 wagonów pasażerskich

Tabor i technika

České dráhy na zakupach. Przetarg na 90 wagonów pasażerskich

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2025

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Duński Lokaltog zamawia kolejne jednostki bateryjne Stadlera

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na dostawę nowych pociągów dla trójmiejskiej SKM

Tabor i technika

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Biznes

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Pierwszy wagon sypialny Stadlera dla Kazachstanu zaprezentowany

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij