NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czy będzie pociąg z Żagania do Cottbus?

| Jakub Rösler 01.04.2022 3k

Czy będzie pociąg z Żagania do Cottbus?
Stacja ŻagańFot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
Województwo lubuskie współpracuje ze swoim odpowiednikiem po niemieckiej stronie granicy, a więc Brandenburgią, w zakresie transportu między Polską, a Niemcami. Efektem tego są transgraniczne połączenia kolejowe. Podczas ostatniego spotkania obu stron pojawił się pomysł uruchomienia bezpośredniego pociągu Żagań – Cottbus. Na razie jednak nie doprecyzowano szczegółów.
Województwo lubuskie graniczy z niemieckim landem Brandenburgia i współpracuje z nim na wielu płaszczyznach. Owoce kooperacji obu regionów widać także na płaszczyźnie transportowej, dzięki czemu uruchamiane są pociągi transgraniczne, o charakterze regionalnym. Mieszkańcy województwa lubuskiego mogą dojechać nimi do Frankfurtu nad Odrą oraz miejscowości Forst. W planach jest także przywrócenia połączenia kolejowego do Guben przez Krosno Odrzańskie i Gubin. Te pociągi mają ruszyć w czerwcu bieżącego roku, choć na razie tylko w weekendy.

Z Kostrzyna nad Odrą do Berlina tylko z przesiadką

Kolejnymi popularnymi połączeniami transgranicznymi były pociągi kursujące z Kostrzyna nad Odrą do Berlina. Z powodu budowy mostu kolejowego przez Odrę, który jest budowany przez stronę niemiecką, połączenia te są obecnie skrócone do pierwszej stacji po niemieckiej stronie granicy, a więc Kustrin-Kietz. Z tą inwestycją są także związane prace wykonywane przez PKP PLK w postaci odbudowy drugiego toru na odcinku Kietz – Kostrzyn nad Odrą. W związku pracami, na tym odcinku obowiązuje autobusowa komunikacja zastępcza. Przed rozpoczęciem obu inwestycji z Kostrzyna do Berlina kursowało aż 19 par pociągów.

Nowa relacja na południu województwa?

Teraz pojawiła się szansa na kolejne połączenie bezpośrednie uruchamiane we współpracy Brandenburgii oraz województwa lubuskiego. Mowa o połączeniu Żagań – Cottbus, które miałoby znaleźć się już w rocznym rozkładzie jazdy 2022/2023.

– O propozycji uruchomienia połączeń bezpośrednich na linii Żagań - Cottbus Hbf wspomniano podczas ostatniego spotkania ze Związkiem Komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia (VBB) w sprawie rozkładu jazdy pociągów transgranicznych na 2023 rok. Strona niemiecka zasygnalizowała możliwość wykorzystania do tych połączeń pojazdów VT642. Aktualnie nie są znane żadne szczegóły dotyczące tej propozycji – przekazał nam Piotr Tykwiński, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji w lubuskim urzędzie marszałkowskim.

Może pomóc wydłużenie relacji obecnych kursów

Cottbus znajduje się w dalszym biegu linii kolejowej po której kursują obecnie pociągi regionalne do Forst, tak więc wydaje się, iż połączenie Żagań – Cottbus mogłyby być realizowane jako wydłużona relacja pociągów, które obecnie docierają do Forstu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5