W Płocku wkrótce pojawi się prawdopodobnie trzeci kurs dalekobieżny. Ministerstwo Infrastruktury chciałoby bowiem rozszerzyć aktualną ofertę połączeń wybiegających z miasta na północ. Inauguracja kursu nastąpi po pozyskaniu taboru przez PKP Intercity.
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały niedawno znaczne przyspieszenie przewozów na linii 33 między Płockiem a Sierpcem. W przyszłym roku na tym odcinku mają zostać zrealizowane prace utrzymaniowe, w wyniku których dopuszczalna prędkość dla pociągów pasażerskich wzrośnie z 70-80 do 120 km/godz. Dobre parametry techniczne najprawdopodobniej przełożą się na poprawę oferty połączeń dalekobieżnych organizowanych przez Ministerstwo Infrastruktury.
Resort czeka na nowy tabor PKP IC
Obecnie do Płocka docierają dwa pociągi PKP Intercity: IC Chemik Katowice – Kutno – Płock i TLK Flisak Katowice – Kutno – Płock – Sierpc – Gdynia. – Aktualnie rozważamy docelowo uruchomienie trzech par połączeń na dobę na odcinku Kutno – Płock oraz dwóch par na odcinku Płock – Sierpc – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy MI. Oznacza to wstępny plan uzupełnienia oferty o dodatkowy kurs przelotowy.
– Warunkiem uruchomienia połączeń jest pozyskanie przez przewoźnika taboru – zastrzega nasza rozmówczyni. Potencjalnie PKP Intercity mogłoby wykorzystać na linii 33 oczekiwane
hybrydowe elektryczno-spalinowe zespoły trakcyjne. Część trasy leżąca na północ od Płocka pozostaje bowiem niezelektryfikowana, a PKP PLK i MI nie zamierzają w najbliższym czasie elektryfikować tego szlaku.
Resort nie podaje na razie choćby orientacyjnej daty rozważanej rozbudowy oferty. – Planowanie połączeń dalekobieżnych wraz z siatką zatrzymań z wykorzystaniem linii nr 33 na odcinku Kutno – Płock – Sierpc będzie przedmiotem analiz po zakończeniu wszystkich prac infrastrukturalnych prowadzonych na tym odcinku oraz po udostępnieniu przez zarządcę infrastruktury możliwości składania zamówień na tę trasę – usłyszeliśmy. Według deklaracji Polskich Linii Kolejowych roboty powinny zostać zrealizowane w przyszłym roku kalendarzowym.
Cztery lata od powrotu kolei dalekobieżnej
Przypomnijmy, że pociągi dalekobieżne zaczęły docierać do Płocka po wieloletniej przerwie w roku 2021.
Oferta była tam rozwijana stopniowo: najpierw uruchomiono pociąg w relacji Katowice – Płock, a po jedenastu miesiącach – drugą parę na dłuższej trasie do Gdyni. Następnie wagonowy TLK Chemik został zastąpiony pojemniejszą i bardziej komfortową jednostką Flirt. Wiązało się to ze zmianą jego kategorii na wyższą IC.