Partnerzy serwisu:
Biznes

Talgo z portfelem kontraktów o wartości ponad 4 mld euro

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
27-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Talgo z portfelem kontraktów o wartości ponad 4 mld euro
fot. TalgoTalgo 230 dla DSB w Kopenhadze
Drugi największy hiszpański producent taboru kolejowego zamknął 2024 rok z wynikiem EBITDA na poziomie 70 mln euro po oczyszczeniu z kar umownych, nałożonych przez państwowego przewoźnika Renfe. Wartość zamówień sięgnęła natomiast 4,173 mld euro.

Talgo to jeden z największych europejskich producentów taboru kolejowego. Hiszpańska spółka znana jest przede wszystkim z elektrycznych zespołów trakcyjnych dużych prędkości. Posiada w tym zakresie unikalne kompetencje technologiczne – składy oferowane przez Talgo złożone są z głowic napędowych i bardzo krótkich członów, osadzonych na jednoosiowych wózkach, które znajdują się pomiędzy nimi. Umożliwia to zwiększenie szerokości nadwozia przy zachowaniu skrajni, dzięki czemu w normalnotorowym zestawie w przedziałach 2. klasy możliwe jest zastosowanie układu miejsc 2+3.

Rok 2024 przyniósł w spółce solidne wyniki finansowe. Jak informuje Talgo, byłyby one jeszcze lepsze, gdyby nie kary umowne nałożone przez Renfe – zdaniem producenta, nieuzasadnione. Przychody producenta wyniosły 669 mln euro, co oznacza wzrost o 2,5% w porównaniu z rokiem 2023. Wynik EBITDA oczyszczony z kar umownych Renfe wyniósł 70 mln euro przy marży 10,5%, natomiast zysk netto – niespełna 9 mln euro. Wartość portfela kontraktów sięgnęła z kolei 4,173 mld euro. Talgo wskazuje, że wspomniane kary obciążyły spółkę na kwotę 116 mln euro – na razie poprzez zawiązanie rezerwy na rzeczoną sumę w ramach pozycji “pozostałe koszty operacyjne”.

Wspomniane kary umowne dotyczą realizacji kontraktu na dostawę pociągów dużych prędkości Avril. Producent przekonuje jednak, że opóźnienie w dostawach było spowodowane przyczynami niezależnymi od niego. Talgo deklaruje, że w zaistniałej sytuacji będzie dążyć do obrony interesów własnych i akcjonariuszy, dążąc do osiągnięcia porozumienia z Renfe, nie wykluczając jednocześnie skierowania sprawy do sądu. Talgo informuje także, że ubiegły rok upłynął pod znakiem dużych nakładów finansowych na rozwój. Wyniosły one łącznie 48 mln euro, z czego aż 35 mln euro przeznaczono na działalność badawczo-rozwojową.

Jeżeli chodzi o portfel kontraktów, Talgo podkreśla, że jest on wysoce perspektywiczny i zrównoważony. Z jednej strony realizacja dostaw z harmonogramami obejmującymi okres kolejnych 2-5 lat zapewni duży wzrost przychodów. Z drugiej strony świadczenie usług utrzymaniowych przez kolejne lata zapewni mniejszy, ale bardzo stabilny strumień przychodów. Dodatkowo ponad 80% portfela zamówień stanowią kontrakty eksportowe. W roku 2025 Talgo spodziewa się marży EBITDA na poziomie 11% i planuje nakłady inwestycyjne na poziomie 55 mln euro.

W ostatnim czasie negocjacje w sprawie przejęcia pełnej kontroli nad Talgo prowadził Polski Fundusz Rozwoju. Transakcja mogłaby z jednej strony otworzyć pole do daleko idącej integracji, a może nawet fuzji hiszpańskiego producenta z Pesą Bydgoszcz, a z drugiej strony zapewnić tzw. local content w produkcji pojazdów przeznaczonych do obsługi planowanej sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Jak jednak przekazała agencja informacyjna Reuters, strona polska odpuściła walkę o przejęcie spółki, ponieważ niechętne przejęciu miały być hiszpańskie władze państwowe, dążące do utrzymania kontroli nad Talgo przez krajowy kapitał.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stadler zwiększa przychody i zysk operacyjny

Biznes

Stadler zwiększa przychody i zysk operacyjny

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2025

Gama 3.0 ma pierwszego nabywcę. To polski pool taborowy

Biznes

Gama 3.0 ma pierwszego nabywcę. To polski pool taborowy

inf. pras. Pesa Bydgoszcz, oprac. MK 20 czerwca 2025

Škoda Group pracuje nad nową generacją zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Biznes

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Mikołaj Kobryński 18 marca 2025

Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler zwiększa przychody i zysk operacyjny

Biznes

Stadler zwiększa przychody i zysk operacyjny

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2025

Gama 3.0 ma pierwszego nabywcę. To polski pool taborowy

Biznes

Gama 3.0 ma pierwszego nabywcę. To polski pool taborowy

inf. pras. Pesa Bydgoszcz, oprac. MK 20 czerwca 2025

Škoda Group pracuje nad nową generacją zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Biznes

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Mikołaj Kobryński 18 marca 2025

Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij