Partnerzy serwisu:
Biznes

Gama 3.0 ma pierwszego nabywcę. To polski pool taborowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
19-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Pesa Bydgoszcz

Podziel się ze znajomymi:

Minęło zaledwie kilka dni od ujawnienia przez Pesę Bydgoszcz informacji o pracach nad nową platformą lokomotyw elektrycznych Gama 3.0, by ujawnił się pierwszy nabywca drugiej generacji elektrowozów polskiego producenta. To pool taborowy Rail Capital Partners, kontrolowany przez Polski Fundusz Rozwoju, który kupi 5 sztuk. Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych.

Jak informuje Pesa Bydgoszcz, w dniu 18 czerwca bieżącego roku zawarta została umowa z poolem taborowym Rail Capital Partners na dostawę 5 lokomotyw Gama 3.0 (serii 304). Nowe lokomotywy elektryczne zostaną dostarczone w 2026 roku. Przypomnijmy, że na początku tego tygodnia informowaliśmy, że bydgoski producent pracuje nad nową platformą lokomotyw elektrycznych, stanowiącą rozwinięcie pierwszej generacji, czyli Gama, dostępnej zarówno w wersji elektrycznej, jak i spalinowej (w przypadku platformy Gama 3.0 wersje wyłącznie spalinowe nie będą dostępne).

Warto tu dodać, że Pesa Bydgoszcz oraz RCP można określić mianem spółek-sióstr – obydwie kontroluje pośrednio Polski Fundusz Rozwoju za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego zamkniętego aktywów niepublicznych. Jak jednak poinformował producent, do wyboru jego oferty doszło w drodze postępowania przetargowego. Kontrakt na dostawę 5 nowych elektrowozów zostanie zrealizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

– RCP stale zwiększa liczbę pojazdów w swojej flocie i w planach ma kolejne zamówienia. Zgodnie z naszą strategią chcemy by po polskich torach jeździły nowoczesne, niezawodne i przyjazne środowisku lokomotywy i takie właśnie pojazdy oferujemy naszym klientom – mówi Ireneusz Kozłowski, prezes zarządu RCP. W tym momencie polski pool taborowy dysponuje 66 lokomotywami, przy czym aż 56 stanowią właśnie Gamy. Klientami RCP są najwięksi gracze na polskim rynku kolejowych przewozów towarowych.

– Wybór naszej oferty przez RCP to dla nas moment szczególny. Zaoferowaliśmy dynamicznie rozwijającemu się poolowi taborowemu lokomotywę z nowej platformy, której projekt powstał na bazie dotychczasowych doświadczeń eksploatacyjnych z uwzględnieniem najnowszych rozwiązań technologicznych i oczekiwań rynku. Jestem przekonany, że Gama 3.0, gwarantująca bezpieczną, optymalną i przyjazną eksploatację, spotka się z uznaniem klientów RCP – wskazuje Piotr Rościszewski, dyrektor w Pesie Bydgoszcz odpowiedzialny za sprzedaż lokomotyw.

Bydgoski producent dostarczył dotychczas ponad 100 lokomotyw, wśród których największą popularnością, zwłaszcza wśród przewoźników intermodalnych, cieszyła się dotychczas Gama Marathon, czyli lokomotywa elektryczna ze spalinowym modułem dojazdowym, tzw. Last Mile Diesel. Bazując na dotychczasowych doświadczeniach eksploatacyjnych i sięgając po najnowsze rozwiązania technologiczne, spółka opracowała nową platformę lokomotyw Gama 3.0.

To uniwersalna lokomotywa elektryczna, przeznaczona zarówno do ruchu towarowego, jak i pasażerskiego. Może być również wyposażona w system Last Mile Diesel (gotowy do zasilania HVO, czyli biopaliwem nowej generacji), czy też dwutrakcyjna. Jak wskazuje producent, została ona zaprojektowana ze szczególnym naciskiem na ochronę środowiska, energooszczędność, a także komfort pracy maszynistów.

Obecnie Pesa Bydgoszcz prowadzi także prace nad platformą zeroemisyjnych lokomotyw manewrowych w wariantach wyłącznie bateryjnym, z ogniwem wodorowym i baterią LTO, a także w wariancie pantograf + ogniwo wodorowe + bateria, co stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie na pojazdy trakcyjne przeznaczone do prac manewrowych w „zielonych portach” i terminalach intermodalnych.


Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Škoda Group pracuje nad nową generacją zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Škoda Group pracuje nad nową generacją zespołów trakcyjnych

Mikołaj Kobryński 12 maja 2025

Talgo z portfelem kontraktów o wartości ponad 4 mld euro

Biznes

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Biznes

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Mikołaj Kobryński 18 marca 2025

Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce

Tabor i technika

Zobacz również:

Škoda Group pracuje nad nową generacją zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Škoda Group pracuje nad nową generacją zespołów trakcyjnych

Mikołaj Kobryński 12 maja 2025

Talgo z portfelem kontraktów o wartości ponad 4 mld euro

Biznes

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Biznes

Problematyczna seria ICE 3M na sprzedaż

Mikołaj Kobryński 18 marca 2025

Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5