Prywatny przewoźnik SKPL Cargo przestanie realizować połączenie z Warszawy do Rawy Ruskiej skomunikowane z pociągiem w kierunku Lwowa. Było ono obsługiwane w ramach współpracy z Kolejami Ukraińskimi. Polska firma tłumaczy, że decyzja o likwidacji kursu zapadła w porozumieniu z dotychczasowym partnerem.
To ostatnie dni kursowania
pociągu SKPL z Warszawy Wschodniej do Rawy Ruskiej na Ukrainie. Połączenie jest realizowane w ramach współpracy prywatnego przewoźnika z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznycia, UZ). Na granicznej stacji w Rawie podróżni jeszcze tylko przez kilka dni będą przesiadać się do krajowego pociągu szerokotorowego odjeżdżającego w kierunku Lwowa.
Ostatni kurs 31 sierpnia
– Pociąg do Rawy zostanie wycofany z ruchu 31 sierpnia – potwierdza Tomasz Strapagiel, prezes SKPL Cargo. Ostatni kurs będzie realizowany w kierunku z Polski na Ukrainę. Z warszawskiego Dworca Wschodniego wyjedzie on o 12:48 i dotrze do swojej stacji końcowej o 20:04.
– Dotychczasowa współpraca w zakresie pociągu komercyjnego wyczerpała się i doszliśmy wspólnie z UZ do decyzji o zawieszeniu kursowania połączenia – tłumaczy nasz rozmówca. Jednocześnie dziękuje on podmiotom, które były zaangażowane w uruchomienie kursu. Wymienia tu Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Transportu Kolejowego, PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Intercity, Straż Graniczną oraz służby celne. Przypomnijmy, że międzynarodowy pociąg SKPL i UZ
wyruszył w trasę w 2023 r., a więc w trakcie trwającej wojny rosyjsko-ukraińskiej.
Pozostanie pociąg PKP Intercity
Prezes przewoźnika podkreśla, że połączenie było w chwili jego startu bardzo potrzebne. Po raz pierwszy od wielu lat kolej zapewniła wówczas komunikację pomiędzy Warszawą a Lwowem, a skomunikowanie składów normalnotorowych i szerokotorowych w Rawie dawało pewność dojazdu do celu o przewidywalnej godzinie. W 2023 r. SKPL był jedynym przewoźnikiem pasażerskim obsługującym przejście graniczne Hrebenne – Rawa Ruska. Od 2024 r. kursuje tamtędy również pociąg PKP Intercity, który także łączy Warszawę z Rawą i jest skomunikowany z szerokotorowym pociągiem UZ. Ten pozostanie w rozkładzie jazdy.
– Mimo trudnych warunków wojennych wraz z UZ udało się nam dobrze współpracować. Być może zaprocentuje to w przyszłości przy realizacji innych zadań – usłyszeliśmy od przedstawiciela polskiej spółki. W czasie 669 dni spalinowy zespół trakcyjny serii SN84 obsłużył w sumie 1338 pociągów pasażerskich. Wcześniej SKPL zorganizował także przejazd specjalny z udziałem władz obu krajów.
Rezygnacja z obu kierunków ukraińskich
SKPL Cargo planował niedawno uruchomienie
drugiego połączenia z Polski na Ukrainę. Miało ono funkcjonować na trasie z Sanoka do Chyrowa. Ostatecznie jednak przewoźnik
zrezygnował z tego zamiaru. Od września będzie więc realizować wyłącznie przewozy krajowe.