Koniec wakacji nie będzie oznaczać likwidacji połączenia Giżycka z Warszawą i Krakowem. Uruchomiony w czerwcu pociąg IC „Hańcza” będzie kursować przynajmniej jeszcze przez kilka kolejnych tygodni. Ministerstwo Infrastruktury nie podjęło natomiast decyzji co do obsługi linii 38 w październiku, listopadzie i grudniu.
W czerwcu tego roku po kilkuletniej przerwie
pociągi pasażerskie wróciły na zmodernizowany odcinek linii 38 między Ełkiem a Giżyckiem. Choć wciąż nieprzejezdny jest dalszy fragment do Korsz pozwalający na uruchamianie połączeń Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn, w rozkładzie jazdy pojawiły się trzy pary kursów regionalnych i jedna para obsługiwana przez PKP Intercity. Początkowo nie było pewne, czy obsługa trasy zostanie zachowana po wakacjach.
IC przynajmniej do września, Regio – do października
W lipcu Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego poinformował jednak, że
sfinansuje kursy także w okresie od 31 sierpnia do 25 października. Teraz podobną deklarację składa organizator połączeń dalekobieżnych. – Obecnie zaplanowane jest kursowanie pociągu pomiędzy Giżyckiem a Krakowem do 28 września tego roku – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Jedyny pociąg PKP Intercity wyjeżdża z Giżycka o 15:22. O 16:05 dociera do Ełku, a o 17:44 – do Białegostoku. Tam postój trwa aż pół godziny, bo wagony z mazurskiego kurortu są dołączane do składu jadącego z litewskiej stacji Mockava. Kilka minut po 20:00 można wysiąść na warszawskim Dworcu Centralnym, a chwilę przed północą – w Krakowie Głównym. W kierunku przeciwnym podróż rozpoczyna się przed 4:00 rano, a kończy w Giżycku 18 minut po 12:00.
Czy „Hańcza” będzie kursować przez kolejny rok?
– Analizujemy możliwość obsługi odcinka Białystok – Ełk – Giżycko grupą wagonów od pociągu IC „Hańcza” po zakończeniu okresu letniego do końca obowiązywania rozkładu jazdy 2025/2026 – zapewnia nasza rozmówczyni. Jeśli ostatecznie zapadnie taka decyzja, kurs odbywałby się bez większych zmian przynajmniej do grudnia przyszłego roku. Potem należy spodziewać się wprowadzenia Nowego modelu obsługi trasy, bo przejezdny powinien być już jej dalszy odcinek z Giżycka w kierunku Olsztyna.
Wciąż nie jest jednak pewne, czy wyremontowana infrastruktura nie zostanie ponownie wyłączona z użytku jesienią tego roku. Ani MI, ani Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego nie deklarują obecnie jednoznacznie, że nie zlikwidują funkcjonujących od czerwca połączeń. Anna Szumańska zapewnia nas jedynie, że szczegóły dotyczące rozkładu jazdy będą publikowane na łamach prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe Portalu Pasażera.