NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Geblewicz o zakupie pociągów hybrydowych: Koszulka lidera zobowiązuje

| Jakub Madrjas 23.01.2020 2,9k

Geblewicz o zakupie pociągów hybrydowych: Koszulka lidera zobowiązuje
Marszałek Olgierd Geblewicz z modelem pociągu Impuls wystawionym na aukcję WOŚPFot. UMWZ
Zachodniopomorskie ogłosiło rewolucyjne plany zakupu pierwszych w Polsce pociągów dwutrakcyjnych. Marszałek województwa Olgierd Geblewicz wyjaśnia w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” przyczyny takiego kierunku działań. – Decyzja była trudna, ale czujemy na sobie koszulkę lidera w jakości taboru kolejowego, a to zobowiązuje – mówi marszałek.
Skąd pomysł na zamówienie spalinowo-elektrycznych pociągów dwutrakcyjnych (zwanych potocznie hybrydowymi)? – W naszym województwie wciąż jest wiele linii niezlektryfikowanych, a część z nich nazwałbym nawet kluczowymi, jak na przykład Goleniów – Kołobrzeg. Obecnie bezpośrednie połączenia do Kołobrzegu ze Szczecina mogą obsługiwać tylko jednostki spalinowe, które jednak pod siecią trakcyjną są mniej efektywne ekonomicznie i produkują dodatkowe zanieczyszczenia. Tak więc nasze intencje są – na równi – zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne – podkreśla w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Olgierd Geblewicz.

Lider nowoczesnego taboru

Pomysł zakupu pojazdów dwutrakcyjnych pojawił w urzędzie marszałkowskim rok temu. Decyzja o podjęciu zamówienia, jakiego jeszcze w Polsce nie realizowano, budziła obawy również w zarządzie województwa. – Czujemy ciężar koszulki lidera, bo nigdzie w Polsce nie jeżdżą tak nowoczesne pojazdy jak u nas. Dlatego to na nas spada ciężar testowania nowych technologii – uważa Geblewicz.

Czy na wybór technologii spalinowo-elektrycznej, a nie np. akumulatorowej lub wodorowej miała wpływ oferta polskich producentów? – Mamy dobre doświadczenia z polskimi producentami – przyznaje marszałek. Pojazdy wodorowe były brane pod uwagę, ale jak tłumaczy, wymagają one rozbudowanej infrastruktury i specjalistycznej obsługi.

Marszałek podkreślił, że ponieważ na rynku tego typu pojazdy to wciąż nowość, zamówienie zostało skonstruowane w sposób ostrożny – dwa pojazdy plus opcja na dziesięć kolejnych. Celem jest oczywiście pełna realizacja zamówienia. – Podobnie postąpiliśmy z elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, a ostatecznie zrealizowaliśmy praktycznie całe zamówienie – przypomina. Gospodarz województwa przyznaje, że taka konstrukcja zamówienia jest mniej korzystna dla producentów taboru. – Ale jeśli ktoś ma dobry produkt, to dajemy mu w ten sposób szansę – zaznacza.

Pomorze Zachodnie pożegnało się z najstarszymi EN57; teraz będzie sprzedawać zmodernizowane EN57AL

Żeby ziścił się scenariusz pełnego zamówienia za ponad 240 mln zł (netto), nie wystarczy jednak wypełnienie założeń przez same pojazdy. Kluczowe będzie zapewnienie dofinansowania inwestycji ze środków unijnych. – Jesteśmy jednak na przełomie dwóch perspektyw, więc jeśli nie pozyskamy dofinansowania z perspektywy finansowej 2014–2020, powinno być to możliwe z kolejnego budżetu Unii – zauważa Geblewicz.

Województwo zapowiadało już przed dwoma laty sprzedaż zmodernizowanych stosunkowo niedawno pociągów EN57AL. Jak wyjaśnia marszałek, "hybrydy" mają je częściowo zastąpić, dając jednocześnie większą elastyczność w dysponowaniu taborem np. w przypadku wyłączeń czy objazdów. Zarząd województwa podjął strategiczną decyzję o sprzedaży EN57 przed kosztownym przeglądem poziomu P4 i zainwestowanie w nowy tabor.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Zachodniopomorskie (650)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5