Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Katowice: Status zabytku nie przyniósł przełomu w sprawie nieczynnej parowozowni

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-04-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Katowice: Status zabytku nie przyniósł przełomu w sprawie nieczynnej parowozowni
Fot. Maszynista.Eu/youtubeWnętrze katowickiej parowozowni
Zwiększenie poziomu ochrony konserwatorskiej zabytkowej parowozowni Katowice nie przyniosło na razie przełomu w sprawie jej zachowania i wykorzystania. Obiektu nie przejęły samorządy, a rozmowy prowadzone przez społeczników nie poskutkowały znalezieniem innego sposobu zagospodarowania lokomotywowni, która wymaga remontu przed jej ponownym otwarciem w jakiejkolwiek formie.

Wciąż nie rozstrzygnęły się losy zabytkowej parowozowni w Katowicach. Nieużywany już jako lokomotywownia obiekt wraz z mniejszymi budynkami przyległymi ma charakter zabytkowy, a PKP SA, które jest jego właścicielem, nie ma planów na jego ponowne wykorzystanie w celach transportowych. W związku z brakiem drogi dojazdowej niemożliwa jest sprzedaż hali, a jej przejęciem nie są zainteresowane samorządy żadnego ze szczebli.

Problematyczny obiekt w wielkim portfelu nieruchomości PKP SA

– Nasza spółka jest jednym z największych zarządców nieruchomości w kraju – mówi Agnieszka Jurewicz z Zespołu ds. Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych SA. Nie odpowiedziała wprost na nasze pytanie o występowanie podobnych przypadków patu związanego z innymi budynkami kolejowymi ale zaznaczyła, że przedsiębiorstwo ma w swoich zasobach ponad 100 tys. nieruchomości, z których tylko część ma charakter kolejowy i jest używana do obsługi przewozów pasażerskich (dworce kolejowe). Wśród pozostałych znajdują się budynki, budowle i grunty przeznaczone pod inwestycje czy działalność biznesową.

Naszarozmówczyni zapewniła też, że PKP SA prowadzi aktywną działalność na rzecz optymalnego wykorzystania swojego majątku, w tym tych obiektów, które nie są już wykorzystywane do celów transportowych. Zwróciła uwagę, że wśród takich nieruchomości znajdują się nie tylko odrębne budynki, ale też wydzielone lokale np. na dworcach kolejowych. Podkreśliła także, że wiele spośród nieruchomości Polskich Kolei Państwowych jest objęte różnymi formami ochrony konserwatorskiej.

Jest zwiększony poziom ochrony – i co dalej?

Póki co przełomu w sprawie parowozowni w Katowicach nie przyniosło natomiast wpisanie jej do rejestru zabytków województwa śląskiego, co miało miejsce w grudniu zeszłego roku. Po zwiększeniu ochrony konserwatorskiej swoich stanowisk nie zmieniły ani województwo śląskie, ani miasto Katowice. Te argumentują, że nie dysponują środkami na konieczny remont obiektu, bez którego nie da się go wykorzystać ani na cele muzealne, ani kulturalne.

Działania na rzecz zachowania zabytku prowadzi m.in. Fundacja Kolejowa Stacja Lubsko/Sommerfeld. – Dalej prowadzimy rozmowy i nie porzucamy tematu – zapewnił nas jej prezes Robert Kotowski.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rowerowy tramwaj zębaty w Stuttgarcie [zdjęcia]

Zintegrowany transport

Rowerowy tramwaj zębaty w Stuttgarcie [zdjęcia]

Michał Szymajda 05 sierpnia 2023

Parowozownia Kolei Wilanowskiej na stacji Chylice w rejestrze zabytków

Infrastruktura

Najstarszy EN57 Kolei Mazowieckich kończy 60 lat

Tabor i technika

EN71-001 odzyska historyczne, żółto-niebieskie barwy

Tabor i technika

EN71-001 odzyska historyczne, żółto-niebieskie barwy

Jakub Madrjas, Michał Szymajda 16 grudnia 2022

Parowozownia Katowice w rejestrze zabytków. Co dalej?

Warte uwagi

Pożar na terenie zabytkowej parowozowni w Katowicach

Pasażer

Pożar na terenie zabytkowej parowozowni w Katowicach

Jakub Madrjas 29 października 2021

Zobacz również:

Rowerowy tramwaj zębaty w Stuttgarcie [zdjęcia]

Zintegrowany transport

Rowerowy tramwaj zębaty w Stuttgarcie [zdjęcia]

Michał Szymajda 05 sierpnia 2023

Parowozownia Kolei Wilanowskiej na stacji Chylice w rejestrze zabytków

Infrastruktura

Najstarszy EN57 Kolei Mazowieckich kończy 60 lat

Tabor i technika

EN71-001 odzyska historyczne, żółto-niebieskie barwy

Tabor i technika

EN71-001 odzyska historyczne, żółto-niebieskie barwy

Jakub Madrjas, Michał Szymajda 16 grudnia 2022

Parowozownia Katowice w rejestrze zabytków. Co dalej?

Warte uwagi

Pożar na terenie zabytkowej parowozowni w Katowicach

Pasażer

Pożar na terenie zabytkowej parowozowni w Katowicach

Jakub Madrjas 29 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5