Partnerzy serwisu:
Pasażer

Trudny lipiec w Lubuskiem. Prawie 800 pociągów odwołanych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Trudny lipiec w Lubuskiem. Prawie 800 pociągów odwołanych
fot. UMWL
Pasażerowie Polregio z województwa lubuskiego znów musieli liczyć się z poważnymi zakłóceniami w ruchu pociągów. W zeszłym miesiącu z różnych przyczyn nie zrealizowano planowo prawie 800 kursów. W większości przypadków przewoźnik uruchamiał komunikację zastępczą, ale były sytuacje, w których autobusów nie podstawiono.

Na przełomie czerwca i lipca informowaliśmy na naszych łamach o dużych problemach z obsługą niezelektryfikowanych linii kolejowych w województwie lubuskim. Operator, spółka Polregio, nie miał wystarczającej liczby sprawnych pojazdów, by zrealizować wszystkie ujęte w rozkładzie jazdy połączenia. Kolejne tygodnie nie przyniosły stabilizacji, a w całym lipcu z przyczyn leżących po stronie przewoźnika odwołano w sumie prawie 300 pociągów.

Zakłócenia w ruchu krajowym i transgranicznym

W całej relacji bez komunikacji zastępczej Polregio odwołało 18 pociągów. W 210 przypadkach uruchomione zostały autobusy. Pięć połączeń zostało odwołanych w części relacji bez komunikacji zastępczej, 31 kursów zostało zaś obsłużonych autobusami na części trasy. Na sytuację podróżnych złożyły się także zdarzenia, które przewoźnik określa jako powstałe niezależnie od jego działań.

– Odwołanych, tj. bez zastępczej komunikacji autobusowej, z przyczyn zewnętrznych było 20 połączeń – informuje Zespół Prasowy Polregio. Były to pociągi transgraniczne, których nie obsłużyła planowo strona niemiecka. W 41 przypadkach odwołane w całej relacji kursy zostały zastąpione autobusami. Na części trasy niezrealizowane zostały trzy połączenia. W aż 429 przypadkach w części relacji pociągi były zastępowane autobusami. 88 razy było to konieczne z uwagi na zamknięcia torowe wprowadzane przez polskiego zarządcę infrastruktury, PKP PLK. W kolejnych 321 sytuacjach przyczyną utrudnień są według Polregio problemy formalne leżące po stronie przewoźnika niemieckiego.

– W każdym przypadku reagujemy, by minimalizować skutki nieprzewidzianych zdarzeń dla podróżnych – deklarują służby prasowe Polregio, podkreślając, że trwa proces naprawy sytuacji taborowej w województwie lubuskim. Aktualny zarząd spółki twierdził, że w okresie pracy poprzednich władz przedsiębiorstwa powstały poważne zaniedbania. Naprawa skutków błędnych decyzji i zaniechań ma nie być łatwa i wymagać czasu.

Sytuacja ma poprawić się za dwa miesiące

Obecnie z użytku wyłączonych jest aż 11 lubuskich jednostek przeznaczonych do obsługi linii niezelektryfikowanych: dziesięć spalinowych i jedna hybrydowa spalinowo-elektryczna. Osiem pojazdów należy do województwa, trzy kolejne – do Polregio. – Większość składów powinna wrócić do eksploatacji w ciągu najbliższych dwóch miesięcy – zapowiada przewoźnik.

Wśród głównych przyczyn problemów spółka wymienia nieprzewidziane usterki oraz konieczność przeprowadzania częstych przeglądów okresowych i napraw starszych pojazdów. Zaznacza także, że przeglądy odbywają się zgodnie z przyjętym harmonogramem i nie są opóźniane. – Wpływ na termin przywracania składów do ruchu mają natomiast trudności z dostępem do części zamiennych oraz niedostateczny czas reakcji serwisów specjalistycznych na zgłoszone naprawy gwarancyjne – usłyszeliśmy.

Eksploatację hybrydy ogranicza umowa o dofinansowanie zakupu

Wciąż odstawiony pozostaje np. dwunapędowy zespół trakcyjny 228M, który uległ awarii w połowie maja. Z ruchu całkowicie wyłączyła go usterka układu spalinowego. Choć technicznie pojazd mógłby być wykorzystywany na liniach zelektryfikowanych, zapisy umowy o dotację zakupu jednostki dla województwa zezwalają wyłącznie na jej wykorzystanie na trasie Kostrzyn – Gorzów Wielkopolski – Krzyż – Poznań. Sieć trakcyjna jest rozwieszona wyłącznie pomiędzy Krzyżem a Poznaniem, a więc na terenie województwa wielkopolskiego.

– Obecnie odcinek ten jest obsługiwany jednostkami i personelem Wielkopolskiego Zakładu Polregio – usłyszeliśmy w spółce. Hybryda nie znajduje więc zatrudnienia i oczekuje na naprawę gwarancyjną bezczynnie. Operator deklaruje, że stara się, by pojazd mógł kursować także między Zieloną Górą a Zbąszynkiem, a więc na linii obsługiwanej przez drugą lubuską hybrydę serii 227M.

Komunikacja zastępcza także w sierpniu

– Aby zmniejszyć skalę utrudnień, podejmujemy szereg działań, m. in. współpracujemy z serwisami zewnętrznymi i cyklicznie spotykamy się w celu omawiania bieżących problemów i działań naprawczych. Poprawiamy też nadzór nad odbiorami naprawianych pojazdów i czasowo pozyskujemy tabor zastępczy z pozostałych zakładów Polregio – twierdzi przewoźnik. Przekonuje też, że wzmacnia swoje zaplecze techniczne i reorganizuje proces utrzymania pojazdów.

Zapewnia jednocześnie, że dąży do ograniczenia do minimum liczby odwołań kursów z przyczyn leżących po stronie Polregio. Mimo to pasażerowie wciąż muszą liczyć się z niepewnością odbycia podróży. We wtorek 12 sierpnia odwołano wybrane kursy pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Zbąszynkiem. W trasę wyruszyły autobusy zastępcze.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

„Hańcza” pojedzie do Giżycka także we wrześniu

Pasażer

„Hańcza” pojedzie do Giżycka także we wrześniu

Kasper Fiszer 11 sierpnia 2025

Z Łap do Ostrołęki znów autobusem zastępczym

Pasażer

Zobacz również:

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Biznes

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Polregio, opr. Roman Czubiński 04 sierpnia 2025

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Tabor i technika

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Redakcja/inf. pras. 01 sierpnia 2025

Polregio kupiło cztery 14WE od Cargounit

Tabor i technika

Polregio kupiło cztery 14WE od Cargounit

Roman Czubiński 31 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

„Hańcza” pojedzie do Giżycka także we wrześniu

Pasażer

„Hańcza” pojedzie do Giżycka także we wrześniu

Kasper Fiszer 11 sierpnia 2025

Z Łap do Ostrołęki znów autobusem zastępczym

Pasażer

Zobacz również:

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Biznes

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Polregio, opr. Roman Czubiński 04 sierpnia 2025

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Tabor i technika

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Redakcja/inf. pras. 01 sierpnia 2025

Polregio kupiło cztery 14WE od Cargounit

Tabor i technika

Polregio kupiło cztery 14WE od Cargounit

Roman Czubiński 31 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij