Dziś PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 18 lokomotyw przeznaczonych do wykonywania prac manewrowych. Dołączą one do 10 eksploatowanych dwuosiowych spalinowozów serii SM60, dostarczonych przez CZ Loko. Narodowy przewoźnik zamierza wykorzystywać je do obsługi składów wagonowych w różnych częściach Polski.
Symbolem lokomotywy manewrowej w Polsce są spalinowozy serii SM42, określane popularnie mianem “stonki”. Były one produkowane w latach 1963-1993 w chrzanowskim Fabloku, który dziś nie funkcjonuje już na rynku jako producent taboru szynowego. Choć okazały się one nad wyraz podatne na przebudowę, ich czas dobiega powoli końca – coraz trudniej uznać kolejne modernizacje za perspektywiczne. Wśród polskich przewoźników pasażerskich obok Polregio wykorzystuje je PKP Intercity. Duża ich część została zmodernizowana. Co więcej, niektóre z nich prowadzą także pociągi w ruchu liniowym – na odcinkach niezelektryfikowanych i nie tylko. Słabe parametry trakcyjne wiążą się jednak z maksymalną prędkością ograniczoną do 90 km/h i niskimi przyspieszeniami, zwłaszcza na wzniesieniach.
W skład spalinowej floty PKP Intercity wchodzą także spalinowe Gamy produkcji Pesy Bydgoszcz, uchodzące przez lata za wyjątkowo zawodne. W najbliższych latach spalinową część parku taborowego narodowego przewoźnika zasilą Gamy w wariancie spalinowo-elektrycznym oraz spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne Impuls 3 produkcji Newagu. PKP Intercity oprócz taboru trakcyjnego posiada także niezmodernizowane SM42 oraz nowoczesne dwuosiowe spalinowozy SM60 produkcji CZ Loko, które przeznaczone są wyłącznie do obsługi prac manewrowych. Tych ostatnich jest jednak tylko 10 sztuk, a coraz bardziej przestarzałych “stonek” nadal pozostaje dość sporo. Dlatego spółka postanowiła zakupić kolejnych 18 nowoczesnych lokomotyw manewrowych. Nie znamy jeszcze specyfikacji technicznej, ponieważ na platformie zakupowej PKP Intercity na razie nie została udostępniona dokumentacja przetargowa.
Jak czytamy w opublikowanym dziś w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszeniu o zamówieniu, zadanie powinno zostać zrealizowane w ciągu 4 lat. Oferty w przetargu będzie można składać do 30 września bieżącego roku do godziny 12:30. Ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena brutto – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział ponadto dwa kryteria pozacenowe w postaci okresu gwarancji jakości i rękojmi na każdy pojazd, oprogramowanie i sporządzoną dokumentację (waga 28%) oraz współczynnika dostępności wszystkich dostarczonych pojazdów na poziomie nie mniejszym niż 90-procentowy (waga 12%).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.