Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
25-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-08-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane
fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie dwóch projektów inwestycyjnych – modernizacji linii kolejowej nr 201 pomiędzy Maksymilianowem a Kościerzyną oraz prac w toruńskim węźle kolejowym, obejmujących m.in. usunięcie wąskiego gardła pod Placem Pokoju Toruńskiego.

Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe w dniu 22 sierpnia, spółka podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie z funduszy europejskich dwóch bardzo ważnych inwestycji, które zostaną zrealizowane w województwie kujawsko-pomorskim – jedna w przeważającej mierze, druga w całości. Co istotne, każda z nich ma znaczenie ponadregionalne, a w przypadku pierwszej można mówić wręcz o strategicznym znaczeniu dla przyszłości polskiej sieci kolejowej i zapewnienia efektywnego dostępu do portów morskich w Trójmieście. W pierwszym przypadku, jak możecie się domyślić, chodzi oczywiście o jeden z fragmentów linii kolejowej nr 201, łączącej węzeł bydgoski z Gdynią przez Kościerzynę, czyli tzw. starej magistrali węglowej.

Mówimy tu o fragmencie łączącym Maksymilianowo z Kościerzyną, liczącym ponad 100 kilometrów długości. Stanowi on także fragment relacji Bydgoszcz – Tuchola – Chojnice. PKP PLK przypominają, że w ramach inwestycji cała trasa zostanie zelektryfikowana, a na odcinkach jednotorowych, stanowiących znakomitą większość przebiegu, powstanie drugi tor. W województwie kujawsko-pomorskim prędkość szlakowa dla pociągów pasażerskich wyniesie 160 km/h, choć zasadniczym celem inwestycji jest zapewnienie sprawnego dostępu do Portu Gdynia z pominięciem Tczewa i Gdańska. Na fragmencie Maksymilianowo – Kościerzyna zabudowana zostanie także samoczynna sygnalizacja kabinowa, a w miejscowości Szenajda powstanie nowy przystanek osobowy. Inwestycji o wartości netto 5,4 mld zł przyznano unijne dofinansowanie na kwotę 4,6 mld zł w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.

– Inwestycje kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim to przykład, jak dzięki funduszom europejskim możemy realnie poprawiać jakość życia mieszkańców i wzmacniać konkurencyjność naszej gospodarki. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy dostęp do kolei i sprawniejszy transport towarów do portu w Gdyni to konkretne korzyści, które już wkrótce odczujemy wszyscy – komentował obecny podczas podpisania umowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Tego samego dnia PKP PLK zawarły umowę z CUPT na dofinansowanie kolejnej inwestycji, czyli prac w toruńskim węźle kolejowym (linia kolejowa nr 353). Obejmą one m.in. modernizację p.o. Toruń Miasto i stacji kolejowej Toruń Wschodni wraz z wymianą nawierzchni torowej i sieci trakcyjnej na łączącym je odcinku.

Co chyba najistotniejsze, nastąpi wreszcie długo oczekiwana likwidacja wąskiego gardła, jakim jest jednotorowy fragment pod Placem Pokoju Toruńskiego. Wyremontowany zostanie ponadto zabytkowy most kolejowy nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego, wybudowany w 1873 roku. – Prace obejmą przyczółki, łożyska, podpory i wieżyczki na wjeździe na most, zapewniając dobre parametry techniczne na kolejne lata eksploatacji. Obiekt również zabezpieczymy przed korozją, a wzdłuż mostu powstanie kładka pieszo-rowerowa – informują PKP PLK. Inwestycja zostanie zrealizowana we współpracy z toruńskim samorządem miejskim, który będzie odpowiedzialny za przebudowę kładki łączącej ulice Chrobrego i Sobieskiego (tzw. Garbaty Mostek) oraz przebudowę ulicy Sowińskiego w rejonie p.o. Toruń Miasto wraz z budową miejsc parkingowych.

– Dzięki środkom z programu FEnIKS możemy realizować ambitne projekty, które zwiększają przepustowość linii, poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróży. Blisko 5 mld zł dofinansowania pozwoli nam zmodernizować kluczowe odcinki infrastruktury kolejowej, zarówno w Toruniu, jak i na trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta – komentuje Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PKP PLK odpowiedzialna za finanse. Nie sposób nie powstrzymać się w tym miejscu od gorzkiej refleksji – modernizacja linii kolejowej nr 201 jest opóźniona o wiele lat (pierwotnie miała zostać zrealizowana w perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014-2020), natomiast w przypadku jednotorowego fragmentu pod Placem Pokoju Toruńskiego mówimy o bardzo krótkim odcinku, na który od przynajmniej kilkunastu lat wskazywano jako jedno z wąskich gardeł na polskiej sieci kolejowej.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK buduje linie kolejowe dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h

Infrastruktura

CPK buduje linie kolejowe dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h

Centralny Port Komunikacyjny 20 sierpnia 2025

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Infrastruktura

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Infrastruktura

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

Zobacz również:

CPK buduje linie kolejowe dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h

Infrastruktura

CPK buduje linie kolejowe dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h

Centralny Port Komunikacyjny 20 sierpnia 2025

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Infrastruktura

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Infrastruktura

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij