Partnerzy serwisu:
Biznes

Zakład produkcyjny Greenbrier Polska w Oławie do likwidacji!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
22-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-08-2025
Źródło:
TuOława.pl/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Zakład produkcyjny Greenbrier Polska w Oławie do likwidacji!
fot. Greenbrier Europe
W dniu 18 sierpnia pracownicy Greenbrier Polska w Oławie dowiedzieli się, że ich miejsce zatrudnienia zakończy wkrótce działalność. Jak informuje portal TuOława.pl, jeden ze związków zawodowych działających w tym przedsiębiorstwie przekazał, że decyzja została podjęta bez żadnych konsultacji z załogą, czy próby sformułowania planu naprawczego.

The Greenbrier Company to amerykański producent wagonów towarowych. Spółka jest ich czołowym dostawcą na rynkach północnoamerykańskim i europejskim. Jej zakłady produkcyjne znajdują się w wielu miejscach na świecie, w tym w Polsce, na Dolnym Śląsku. Polska spółka zależna Greenbrier Poland w Świdnicy produkuje nowe wagony towarowe, natomiast w oddziale w Oławie realizowane są prace serwisowe, remontowe i modernizacyjne. W dniu 18 sierpnia pracownicy oławskiego oddziału dowiedzieli się, że z końcem października będą musieli pożegnać się z dotychczasowym miejscem pracy. Greenbrier Poland zamierza bowiem zlikwidować oddział w Oławie, przeprowadzając w związku z powyższym zwolnienia grupowe.

Jak informuje portal TuOława.pl, według przedstawicielki związków zawodowych decyzja miała zostać zakomunikowana załodze bez wcześniejszych konsultacji i uprzedzenia o planowanych zmianach. – Wielu z nich to osoby pracujące w Oławie od kilkunastu czy kilkudziesięciu lat, które z dnia na dzień zostały postawione przed faktem dokonanym, bez możliwości wcześniejszej rozmowy o przyszłości – mówi rozmówczyni portalu, której imienia i nazwiska nie podano do publicznej wiadomości. Co więcej, strona społeczna miała już 16 lipca zwrócić się do kierownictwa spółki z prośbą o przedstawienie informacji dotyczących sytuacji finansowej spółki i planów zarządu, jednak nie doczekała się ich, co ma być niezgodne z ustawą o związkach zawodowych.

Sytuacja ta nie pozostaje bez wpływu na sytuację osobistą i rodzinną pracowników, którzy postawieni przed faktem dokonanym nie mieli szansy choćby na rozejrzenie się za inną pracą. Tymczasem decyzja ta została zakomunikowana im jako ostateczna. Podjęcie decyzji potwierdziła Aleksandra Bujak, dyrektor personalna Greenbrier Poland, w wypowiedzi dla portalu. – Powodem tej decyzji jest pogorszenie sytuacji rynkowej w Europie, spadająca liczba zamówień na nowe wagony kolejowe oraz niedawna utrata płynności finansowej kluczowego kontrahenta – wskazuje przedstawicielka producenta, nie precyzując, o którym kontrahencie tu mowa. Z drugiej strony wszyscy pracownicy pionu produkcyjnego mają otrzymać nową ofertę pracy – w zakładzie produkcyjnym w Świdnicy.

Jak tłumaczy Aleksandra Bujak, to właśnie w Świdnicy skoncentrowana zostanie działalność koncernu na rynku polskim, a zwolnienia grupowe wynikają z faktu, że oławski oddział formalnie jest odrębnym pracodawcą. Łącznie w ramach zwolnień grupowych zlikwidowanych ma zostać łącznie 161 miejsc pracy, przy czym mówimy tu nie tylko o stanowiskach produkcyjnych, ale również administracyjnych. Z wypowiedzi dyrektor personalnej Greenbrier Polska wynika, że los tych ostatnich pozostaje niepewny. Aleksandra Bujak odpiera jednocześnie zarzuty o brak uprzedzenia strony społecznej o planowanych zmianach. – O zamiarze restrukturyzacji poinformowaliśmy zakładowe organizacje związkowe i Powiatowy Urząd Pracy, tym samym rozpoczęliśmy proces konsultacji ze związkami zawodowymi – wskazuje przedstawicielka spółki w oświadczeniu opublikowanym na portalu TuOława.pl.

Niezależnie od tego, czy rzeczywiście wszyscy pracownicy w obszarze produkcji oławskiego oddziału będą mogli znaleźć pracę w Świdnicy, zmiana miejsca pracy w tak krótkim czasie będzie dla nich dużym problemem. Najszybsze połączenie drogowe Oławy i Świdnicy liczy 77 kilometrów długości, a bezpośrednia podróż pociągiem nie jest możliwa – konieczna jest przesiadka we Wrocławiu, a łączny czas przejazdu oscyluje przeważnie w okolicach 1,5 godziny. Wrócimy jeszcze do tematu na łamach “Rynku Kolejowego” i będziemy was na bieżąco informować o sprawie. Daleko idące oceny w tej sprawie byłyby dziś przedwczesne, jednak nie sposób nie ulec wrażeniu, że sytuacja oławskiego oddziału Greenbrier Poland wpisuje się w kryzys kolejowych przewozów towarowych, z jakim mamy do czynienia.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity szuka nowego dyrektora finansowego

Biznes

PKP Intercity szuka nowego dyrektora finansowego

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2025

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Biznes

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

Grajda: Usamorządowienie kolei w Polsce zmieniło jakość podróżowania

Prawo i polityka

Zmiany w strukturze organizacyjnej PKP Cargo

Biznes

Dagmara Zawadzka odwołana z zarządu PKP Intercity

Biznes

Związki zawodowe w PKP Cargo: Protokół dodatkowy zamiast końca ZUZP

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Intercity szuka nowego dyrektora finansowego

Biznes

PKP Intercity szuka nowego dyrektora finansowego

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2025

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Biznes

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

Grajda: Usamorządowienie kolei w Polsce zmieniło jakość podróżowania

Prawo i polityka

Zmiany w strukturze organizacyjnej PKP Cargo

Biznes

Dagmara Zawadzka odwołana z zarządu PKP Intercity

Biznes

Związki zawodowe w PKP Cargo: Protokół dodatkowy zamiast końca ZUZP

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij