W dniu 18 czerwca pociągi pasażerskie wróciły na trasę Ełk – Giżycko. Docelowo przejazd pociągiem z Ełku do Korsz przez Giżycko i Kętrzyn będzie trwał 50 minut mniej niż przed modernizacją trasy, czyli ok. dwukrotnie krócej. W ramach inwestycji o wartości netto niemal 650 mln zł trwa także elektryfikacja trasy.
Wczorajszy dzień przyniósł na linii kolejowej nr 38 pomiędzy Ełkiem a Giżyckiem długo oczekiwany powrót pociągów pasażerskich.
Pasażerowie będą mogli korzystać z 3 par pociągów regionalnych oraz jednej pary pociągów dalekobieżnych w postaci grupy wagonów pociągu IC Hańcza. W przypadku relacji Ełk – Korsze zamiast 5 par pociągów kursuje zastępcza komunikacja autobusowa.
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, z myślą o komforcie podróżnych przebudowano perony na 3 stacjach (Giżycko, Wydminy i Stare Juchy) oraz 2 przystankach osobowych (Woszczele, Siedliska – w tych lokalizacjach prace na peronach będą jeszcze kontynuowane). Na całym, 49-kilometrowym fragmencie wymieniono tor oraz przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty).
Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewnią nowe urządzenia SRK. Bezpieczniej będzie również na skrzyżowaniach dróg i torów dzięki modernizacji 26 przejazdów kolejowo-drogowych wraz z przejściami dla pieszych, a także budowie dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach. W Giżycku piesi mogą ponadto bezpieczniej dotrzeć na miejską plażę dzięki wybudowaniu tunelowi w rejonie ulicy Unii Europejskiej.
Choć zrealizowano już z wynikiem pozytywnym odbiory eksploatacyjne, prace na linii kolejowej nr 38 będą kontynuowane. Chodzi tu o prace na peronach i na przejazdach kolejowo-drogowych, które jednak nie będą miały wpływu na kursowanie pociągów i korzystanie z infrastruktury przez podróżnych.
Docelowo dwukrotnie szybciej
Po pozyskaniu wymaganych pozwoleń i dopuszczeniu sieci trakcyjnej do eksploatacji przez Urząd Transportu Kolejowego pociągi na trasie Ełk – Giżycko – Kętrzyn – Korsze pojadą dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją – 160 km/h zamiast 80 km/h, co zapewni skrócenie czasu podróży w kierunku Olsztyna o około 50 minut, do mniej niż 2 godzin. Pociągi towarowe pojadą natomiast nawet 120 km/h. Elektryfikacja zapewni nie tylko skrócenie czasu przejazdu, ale zmniejszenie oddziaływania na środowisko i poprawę przepustowości trasy.
Wartość netto inwestycji w przypadku odcinka Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones, COALVI oraz China Civil Engineering Construction Corporation. Realizacja projektu była możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wartość udzielonego dofinansowania wynosi 499 mln zł.
Zaawansowane prace między Giżyckiem a Korszami
Na szlaku Giżycko – Korsze, po wzmocnieniu podłoża na całym odcinku, trwa zabudowa nowego toru. W celu przyspieszenia robót wykonawca prowadzi działania związane z budową toru zarówno od strony Korsz, jak i Giżycka. Na modernizowanych stacjach i przystankach gotowe są konstrukcje peronów. Trwają prace na obiektach inżynieryjnych. Wkrótce dla ruchu udostępniony zostanie wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, podnosząc tym samym poziom bezpieczeństwa na styku drogi i linii kolejowej.
Zakończenie wszystkich prac na odcinku Giżycko – Korsze planowane jest w połowie przyszłego roku, natomiast udostępnienie tego odcinka dla przewoźników może nastąpić już w marcu, a może nawet jeszcze w bieżącym roku w grudniu. Terminy te dotyczą jednak udostępnienia odcinka do ruchu dla trakcji spalinowej. Pokonanie całego ciągu z Ełku do Korsz będzie możliwe po uzyskaniu dopuszczenia sieci trakcyjnej do eksploatacji przez Urząd Transportu Kolejowego. Wartość netto prac na tym odcinku wynosi 876 mln zł.