Partnerzy serwisu:
Biznes

Są oferty w przetargach na obsługę połączeń do Rypina i z Laskowic do Wierzchucina

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
10-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-06-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Są oferty w przetargach na obsługę połączeń do Rypina i z Laskowic do Wierzchucina
fot. Muri (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego otworzył oferty w przetargach na realizację przewozów kolejowych na liniach kolejowych nr 33 i 208 w relacjach Brodnica – Rypin oraz Laskowice Pomorskie – Wierzchucin. Zaskoczeniem jest złożenie oferty obok Arrivy przez Leo Express. Wielkim nieobecnym jest Polregio.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec kwietnia, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego ogłosił przetargi na realizację przewozów kolejowych na liniach kolejowych nr 33 i 208 w relacjach Rypin – Brodnica oraz Laskowice Pomorskie – Wierzchucin z możliwością wydłużenia relacji do Chojnic i Grudziądza. W obu przypadkach połączenia miałyby być realizowane w latach 2026-2030. Warto tu dodać, że samorządowe władze regionu przymierzały się do uruchomienia połączeń kolejowych pomiędzy Brodnicą a Rypinem (z możliwością wydłużenia relacji do Sierpca) przymierzały się od dłuższego czasu.

Na początku ubiegłego roku władze regionu zadeklarowały również chęć reaktywacji połączeń kolejowych na kilku relacjach, m.in. Laskowice Pomorskie – Wierzchucin. Regularne pociągi pasażerskie przestały kursować na rzeczonej trasie w roku 2020, by powrócić 3 lata później, ale w ramach objazdu remontowanego fragmentu linii kolejowej nr 201, tylko na 2 tygodnie. W dniu 9 czerwca UMWKP po wcześniejszym otwarciu ofert w przetargu podał je do publicznej wiadomości. Można tu mówić o małej niespodziance – oprócz spółki Arriva RP, której start wydawał się naturalny, ofertę złożył nieoczekiwanie Leo Express. Czeski przewoźnik realizuje już przewozy regionalne w ramach umowy PSC w kraju pardubickim, jednak do tej pory nie wyrażał zainteresowania polskim rynkiem kolejowych przewozów regionalnych.

Leo Express dużo droższy

W obydwu przetargach faworytem wydaje się Arriva RP, której oferty są znacznie tańsze. W przypadku przetargu na obsługę relacji Laskowice Pomorskie – Wierzchucin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Chojnic) Arriva RP zadeklarowała stawkę kosztów na pociągokilometr w wysokości 34,96 zł, podczas gdy Leo Express – aż 52,37 zł. Arriva RP przedstawiła również stawkę przychodu zadeklarowanego 3,55 zł i stawkę rozsądnego zysku 0,96 zł (w obu przypadkach punktem odniesienia jest oczywiście pociągokilometr), natomiast Leo Express odpowiednio 2,76 zł i 2,01 zł.

Z kolei w przetargu na obsługę połączeń z Brodnicy do Rypina (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Torunia) Arriva RP zadeklarowała stawkę kosztów 33,25 zł, zaś Leo Express 49,98 zł. Stawka przychodu zadeklarowanego w przypadku Arrivy RP wyniosła 5,14 zł, natomiast w ofercie czeskiego przewoźnika określono ją na 4,15 zł. Rozbieżność w zakresie stawki rozsądnego zysku jest jeszcze większa – Arriva RP określiła ją na kwotę 0,93 zł, natomiast Leo Express na 1,92 zł. W obydwu przetargach obok startu Leo Express zaskakiwać może nieobecność Polregio, zwłaszcza w przypadku relacji Laskowice Pomorskie – Wierzchucin z uwagi na względną bliskość zaplecza taborowego w Chojnicach.

Arriva RP zdecydowanym faworytem w przetargu

Przypomnijmy, że głównym kryterium oceny ofert w obydwu przetargach jest stawka kosztu realizacji pociągokilometra – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 80% punktów. Zamawiający przewidział także kryterium o 20-procentowej wadze, dotyczące wielkości zadeklarowanego przychodu na pociągokilometr. Wszystko wskazuje zatem na to, że za realizację przewozów na obydwu relacjach odpowiadać będzie Arriva RP. Nie jest to zresztą zaskoczenie – przewoźnik ten jest obecny w województwie kujawsko-pomorskim od kilkunastu lat, obsługując szereg połączeń na niezelektryfikowanych odcinkach, w tym przebiegających przez Chojnice, Laskowice Pomorskie, Grudziądz i Brodnicę, co stwarza szerokie możliwości w zakresie optymalizacji obiegów i maksymalizacji wykorzystania taboru dzięki łączeniu relacji na całym ciągu.

Warto dodać, że z myślą o poprawie obsługi Brodnicy po uruchomieniu nowej relacji PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły z kolei przetarg na budowę nowego przystanku osobowego Brodnica Fabryczna. Pisaliśmy o tym szerzej na początku kwietnia. W połowie maja UMWKP otworzył z kolei oferty w przetargu na obsługę połączeń na kolejnej reaktywowanej trasie, tj. Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek. Oferty złożyli Polregio i SKPL Cargo, przy czym zdecydowanym faworytem – ze względu na skokowo niższą stawkę kosztów na pociągokilometr – jest Polregio. Inaczej niż w przypadku połączeń do Rypina oraz między Laskowicami a Wierzchucinem, pociągi do Ciechocinka mają powrócić jeszcze w tym roku. 


Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK szuka doradcy ds. nieruchomości komercyjnych

Biznes

CPK szuka doradcy ds. nieruchomości komercyjnych

Centralny Port Komunikacyjny 23 sierpnia 2025

KIO nie uznała zastrzeżeń do przetargu CPK

Prawo i polityka

CPK ogłasza przetarg na budowę bocznicy kolejowej

Infrastruktura

CPK ogłasza przetarg na budowę bocznicy kolejowej

inf. pras. CPK, oprac. MK 04 lipca 2025

Jest przetarg na rewitalizację polskiego fragmentu trasy Liberec – Zittau!

Infrastruktura

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Pasażer

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 04 kwietnia 2025

Koleje Śląskie poszukują wykonawcy naprawy rewizyjnej EN57KM

Prawo i polityka

Zobacz również:

CPK szuka doradcy ds. nieruchomości komercyjnych

Biznes

CPK szuka doradcy ds. nieruchomości komercyjnych

Centralny Port Komunikacyjny 23 sierpnia 2025

KIO nie uznała zastrzeżeń do przetargu CPK

Prawo i polityka

CPK ogłasza przetarg na budowę bocznicy kolejowej

Infrastruktura

CPK ogłasza przetarg na budowę bocznicy kolejowej

inf. pras. CPK, oprac. MK 04 lipca 2025

Jest przetarg na rewitalizację polskiego fragmentu trasy Liberec – Zittau!

Infrastruktura

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Pasażer

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 04 kwietnia 2025

Koleje Śląskie poszukują wykonawcy naprawy rewizyjnej EN57KM

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij