Partnerzy serwisu:
Biznes

Są oferty w przetargach na obsługę połączeń do Rypina i z Laskowic do Wierzchucina

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
10-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-06-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Są oferty w przetargach na obsługę połączeń do Rypina i z Laskowic do Wierzchucina
fot. Muri (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego otworzył oferty w przetargach na realizację przewozów kolejowych na liniach kolejowych nr 33 i 208 w relacjach Brodnica – Rypin oraz Laskowice Pomorskie – Wierzchucin. Zaskoczeniem jest złożenie oferty obok Arrivy przez Leo Express. Wielkim nieobecnym jest Polregio.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec kwietnia, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego ogłosił przetargi na realizację przewozów kolejowych na liniach kolejowych nr 33 i 208 w relacjach Rypin – Brodnica oraz Laskowice Pomorskie – Wierzchucin z możliwością wydłużenia relacji do Chojnic i Grudziądza. W obu przypadkach połączenia miałyby być realizowane w latach 2026-2030. Warto tu dodać, że samorządowe władze regionu przymierzały się do uruchomienia połączeń kolejowych pomiędzy Brodnicą a Rypinem (z możliwością wydłużenia relacji do Sierpca) przymierzały się od dłuższego czasu.

Na początku ubiegłego roku władze regionu zadeklarowały również chęć reaktywacji połączeń kolejowych na kilku relacjach, m.in. Laskowice Pomorskie – Wierzchucin. Regularne pociągi pasażerskie przestały kursować na rzeczonej trasie w roku 2020, by powrócić 3 lata później, ale w ramach objazdu remontowanego fragmentu linii kolejowej nr 201, tylko na 2 tygodnie. W dniu 9 czerwca UMWKP po wcześniejszym otwarciu ofert w przetargu podał je do publicznej wiadomości. Można tu mówić o małej niespodziance – oprócz spółki Arriva RP, której start wydawał się naturalny, ofertę złożył nieoczekiwanie Leo Express. Czeski przewoźnik realizuje już przewozy regionalne w ramach umowy PSC w kraju pardubickim, jednak do tej pory nie wyrażał zainteresowania polskim rynkiem kolejowych przewozów regionalnych.

Leo Express dużo droższy

W obydwu przetargach faworytem wydaje się Arriva RP, której oferty są znacznie tańsze. W przypadku przetargu na obsługę relacji Laskowice Pomorskie – Wierzchucin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Chojnic) Arriva RP zadeklarowała stawkę kosztów na pociągokilometr w wysokości 34,96 zł, podczas gdy Leo Express – aż 52,37 zł. Arriva RP przedstawiła również stawkę przychodu zadeklarowanego 3,55 zł i stawkę rozsądnego zysku 0,96 zł (w obu przypadkach punktem odniesienia jest oczywiście pociągokilometr), natomiast Leo Express odpowiednio 2,76 zł i 2,01 zł.

Z kolei w przetargu na obsługę połączeń z Brodnicy do Rypina (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Torunia) Arriva RP zadeklarowała stawkę kosztów 33,25 zł, zaś Leo Express 49,98 zł. Stawka przychodu zadeklarowanego w przypadku Arrivy RP wyniosła 5,14 zł, natomiast w ofercie czeskiego przewoźnika określono ją na 4,15 zł. Rozbieżność w zakresie stawki rozsądnego zysku jest jeszcze większa – Arriva RP określiła ją na kwotę 0,93 zł, natomiast Leo Express na 1,92 zł. W obydwu przetargach obok startu Leo Express zaskakiwać może nieobecność Polregio, zwłaszcza w przypadku relacji Laskowice Pomorskie – Wierzchucin z uwagi na względną bliskość zaplecza taborowego w Chojnicach.

Arriva RP zdecydowanym faworytem w przetargu

Przypomnijmy, że głównym kryterium oceny ofert w obydwu przetargach jest stawka kosztu realizacji pociągokilometra – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 80% punktów. Zamawiający przewidział także kryterium o 20-procentowej wadze, dotyczące wielkości zadeklarowanego przychodu na pociągokilometr. Wszystko wskazuje zatem na to, że za realizację przewozów na obydwu relacjach odpowiadać będzie Arriva RP. Nie jest to zresztą zaskoczenie – przewoźnik ten jest obecny w województwie kujawsko-pomorskim od kilkunastu lat, obsługując szereg połączeń na niezelektryfikowanych odcinkach, w tym przebiegających przez Chojnice, Laskowice Pomorskie, Grudziądz i Brodnicę, co stwarza szerokie możliwości w zakresie optymalizacji obiegów i maksymalizacji wykorzystania taboru dzięki łączeniu relacji na całym ciągu.

Warto dodać, że z myślą o poprawie obsługi Brodnicy po uruchomieniu nowej relacji PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły z kolei przetarg na budowę nowego przystanku osobowego Brodnica Fabryczna. Pisaliśmy o tym szerzej na początku kwietnia. W połowie maja UMWKP otworzył z kolei oferty w przetargu na obsługę połączeń na kolejnej reaktywowanej trasie, tj. Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek. Oferty złożyli Polregio i SKPL Cargo, przy czym zdecydowanym faworytem – ze względu na skokowo niższą stawkę kosztów na pociągokilometr – jest Polregio. Inaczej niż w przypadku połączeń do Rypina oraz między Laskowicami a Wierzchucinem, pociągi do Ciechocinka mają powrócić jeszcze w tym roku. 


Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest przetarg na rewitalizację polskiego fragmentu trasy Liberec – Zittau!

Infrastruktura

Jest przetarg na rewitalizację polskiego fragmentu trasy Liberec – Zittau!

Mikołaj Kobryński 11 kwietnia 2025

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Pasażer

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 04 kwietnia 2025

Koleje Śląskie poszukują wykonawcy naprawy rewizyjnej EN57KM

Prawo i polityka

Torpol blisko kontraktu na połączenie do portu morskiego w Policach

Infrastruktura

Małopolskie Acatusy Plus zyskają urządzenia pokładowe ETCS

Tabor i technika

Zobacz również:

Jest przetarg na rewitalizację polskiego fragmentu trasy Liberec – Zittau!

Infrastruktura

Jest przetarg na rewitalizację polskiego fragmentu trasy Liberec – Zittau!

Mikołaj Kobryński 11 kwietnia 2025

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Pasażer

Wielkopolska: ZKA na linii wągrowieckiej. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 04 kwietnia 2025

Koleje Śląskie poszukują wykonawcy naprawy rewizyjnej EN57KM

Prawo i polityka

Torpol blisko kontraktu na połączenie do portu morskiego w Policach

Infrastruktura

Małopolskie Acatusy Plus zyskają urządzenia pokładowe ETCS

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5