Koleje Słowackie (ZSSK) zdecydowały się zamówić kolejne dwa elektryczne zespoły trakcyjne KISS produkcji Stadlera (z opcją na kolejne dwa). Tym samym, jeśli przewoźnik skorzysta z prawa opcji, liczba takich pojazdów w jego taborze ulegnie podwojeniu. Kontrakt będzie wart ok. 100 milionów euro.
Jak zapowiada producent, pierwszy pojazd z zamówienia podstawowego ma być gotowy do eksploatacji pod koniec przyszłego roku. Datę dostawy drugiego określono na rok 2027. ZSSK zamierzają skierować je na linię łączącą Bratysławę z Żyliną.
Wiceprezes Stadlera ds. sprzedaży i marketingu Ansgar Brockmeyer przypomina, że piętrowe EZT z rodziny KISS przewożą słowackich pasażerów
od lutego ubiegłego roku. Eksploatacja jednostek oznaczonych przez właściciela jako seria 561 jest – jak dotąd – bezproblemowa. – Dzięki innowacyjnej konstrukcji oferują one najwyższy poziom komfortu i znacząco zwiększają możliwości przewozowe w transporcie regionalnym oraz dalekobieżnym – przekonuje. Jak uzasadnia, pudła KISSów są wykonane z aluminium, co dzięki niższej masie przekłada się na niższe koszty eksploatacji oraz utrzymania w ciągu całego cyklu życia.
– Dzięki tej umowie ograniczymy zużycie energii do średnio 12 kWh na pociągokilometr, emitując rocznie o kilkadziesiąt ton dwutlenku węgla mniej – precyzuje prezes Kolei Słowackich Peter Helexa. Odnowa taboru to jeden z głównych elementów wizji nowoczesnego i zrównoważonego transportu, która przyświeca przewoźnikowi.
Podobnie jak w przypadku
poprzedniej serii KISSów dla Słowacji, nowy tabor zostanie wyprodukowany w zakładach Stadler Polska w Siedlcach. Modyfikacjami w szczegółach projektu zajmie się natomiast biuro konstrukcyjne Stadlera w Pradze.
Sześcioczłonowe EZT KISS dla Słowacji będą miały 155,9 m długości. Każdy z członów będzie oparty na dwóch własnych wózkach. Wewnątrz jednostki znajdzie się 611 miejsc siedzących, w tym 30 w pierwszej klasie. Liczba miejsc stojących to 770 – pojedynczy zespół może więc przewieźć jednocześnie aż 1381 osób. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h (producent podkreśla dobre przyspieszenie, możliwe dzięki wspomnianej już niskiej masie).
Wysokość podłogi w drzwiach nad główką szyny to 58,1 cm. Wnętrze będzie wyposażone w klimatyzację i dostosowane dla osób o ograniczonej mobilności. Zaplanowano w nim cztery toalety (w tym jedną dla pasażerów z niepełnosprawnościami). W przestrzeniach wielofunkcyjnych mogą podróżować osoby na wózkach inwalidzkich, podróżni z rowerami lub z większym bagażem. Udogodnieniem będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring oraz sieć Wi-Fi. Z punktu widzenia prowadzącego istotne będą urządzenia pokładowe ETCS poziomu 2 oraz kamery przesyłające do monitora w kabinie podgląd pracy odbieraków na styku z siecią trakcyjną.