Pod koniec 2024 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny zakończyła przyjmowanie
ofert w przetargu, do którego zgłosiło się 5 międzynarodowych firm i konsorcjów. Po odwołaniach od wyboru najkorzystniejszej oferty, które następnie
oddaliła Krajowa Izba Odwoławcza, droga do finalizacji postępowania stała się zdecydowanie prostsza. Wspomniany PORR zaproponował za realizację tunelowego kontraktu kwotę 2,16 mld złotych brutto.
PORR już oficjalnie wykonawcą tunelu KDP w ŁodziW czasie spotkania mogliśmy usłyszeć, że budowa tunelu KDP w Łodzi jest najtrudniejszym elementem pierwszego etapu inwestycji związanych z KDP w Polsce.
– To jest też potężne zadanie inwestycyjne z punktu widzenia wybranego wykonawcy. To jest wartość umowy około 2,2 miliarda złotych i jest największą umową, jaką dotychczas podpisaliśmy – powiedział Filip Czernicki, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny. – Chcemy uniknąć wszelkich potencjalnych zagrożeń, które wiążą się z tak poważną inwestycją, dlatego zależało nam też na tym, aby się jak najlepiej się do niej przygotować – podkreślił.
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, podkreślił znaczenie sytuacji w całym transportowym projekcie. Zaznaczył też ważność budowy linii Y dla Łodzi, przez którą przejadą szybkie pociągi. – Dzisiejszy dzień to jest dowód na to, że projekt CPK przechodzi rzeczywiście z fazy planowania do fazy realizacji. Realizujemy ten projekt zgodnie z harmonogramem.
Druga inwestycja tunelowa z wyzwaniami
– Bardzo się cieszę, że mamy profesjonalistów, którzy zajmą się tą budową. Bo praca przy tunelach zawsze niesie za sobą pewne ryzyko,
niepewność, co zdarzy się pod ziemią – powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury. – Pewność, że mamy zawodników, którzy wiedzą, jak grać jest dla mnie absolutnie kluczową kwestią, biorąc pod uwagę te doświadczenia, które mamy dzisiaj w pracach związanych z tunelami.
W czasie uroczystości podpisania umowy wskazano wielokrotnie aspekt bezpieczeństwa, na który będzie kładziony nacisk w czasie realizacji inwestycji w Łodzi. Zawracali na to uwagę zarówno przedstawiciele CPK, jak i PORR. – Chcę podziękować za ten wybór na to bardzo trudne zadanie. To jest zadanie, które dla każdej grupy, nawet najbardziej profesjonalnej stanowi wyzwanie – zaznaczył prezes PORR Piotr Kledzik. – To bezpieczeństwo, o którym dzisiaj była mowa, jest kluczowe i determinuje wszystkie działania. Nie możemy sobie pozwolić na żadną improwizację.
Warto przypomnieć, że samo drążenie 4,6-kilometrowego dalekobieżnego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości nie rozpocznie się od razu. PORR musi najpierw zamówić urządzenie TBM o średnicy blisko 14 metrów. Jego produkcja i dostarczenie zajmą w sumie kilkanaście miesięcy.
i potrwać do III kwartału 2028 roku. Wykonawca będzie zobowiązany do realizacji tej inwestycji w ciągu 46 miesięcy od dzisiejszego podpisania umowy.
to najbardziej zaawansowany fragment tworzonej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie jest planowane na rok 2032. Cały 480-kilometrowy
ma zostać ukończony w 2035 roku.