Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
27-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana
materiały spółki Centralny Port KomunikacyjnyWizualizacja tunelu średnicowego KDP w Łodzi
Umowa pomiędzy spółką Centralny Port Komunikacyjny a firmą PORR, podpisana. Oznacza to formalne rozpoczęcie budowy pierwszej infrastruktury dla Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Odcinek tunelowy w Łodzi będzie w przyszłości częścią trasy Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław.

Pod koniec 2024 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny zakończyła przyjmowanie ofert w przetargu, do którego zgłosiło się 5 międzynarodowych firm i konsorcjów. Po odwołaniach od wyboru najkorzystniejszej oferty, które następnie oddaliła Krajowa Izba Odwoławcza, droga do finalizacji postępowania stała się zdecydowanie prostsza. Wspomniany PORR zaproponował za realizację tunelowego kontraktu kwotę 2,16 mld złotych brutto.

PORR już oficjalnie wykonawcą tunelu KDP w Łodzi

W czasie spotkania mogliśmy usłyszeć, że budowa tunelu KDP w Łodzi jest najtrudniejszym elementem pierwszego etapu inwestycji związanych z KDP w Polsce.

– To jest też potężne zadanie inwestycyjne z punktu widzenia wybranego wykonawcy. To jest wartość umowy około 2,2 miliarda złotych i jest największą umową, jaką dotychczas podpisaliśmy – powiedział Filip Czernicki, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny. – Chcemy uniknąć wszelkich potencjalnych zagrożeń, które wiążą się z tak poważną inwestycją, dlatego zależało nam też na tym, aby się jak najlepiej się do niej przygotować – podkreślił.

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, podkreślił znaczenie sytuacji w całym transportowym projekcie. Zaznaczył też ważność budowy linii Y dla Łodzi, przez którą przejadą szybkie pociągi. – Dzisiejszy dzień to jest dowód na to, że projekt CPK przechodzi rzeczywiście z fazy planowania do fazy realizacji. Realizujemy ten projekt zgodnie z harmonogramem.

Druga inwestycja tunelowa z wyzwaniami

– Bardzo się cieszę, że mamy profesjonalistów, którzy zajmą się tą budową. Bo praca przy tunelach zawsze niesie za sobą pewne ryzyko, niepewność, co zdarzy się pod ziemią – powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury. – Pewność, że mamy zawodników, którzy wiedzą, jak grać jest dla mnie absolutnie kluczową kwestią, biorąc pod uwagę te doświadczenia, które mamy dzisiaj w pracach związanych z tunelami.

W czasie uroczystości podpisania umowy wskazano wielokrotnie aspekt bezpieczeństwa, na który będzie kładziony nacisk w czasie realizacji inwestycji w Łodzi. Zawracali na to uwagę zarówno przedstawiciele CPK, jak i PORR. – Chcę podziękować za ten wybór na to bardzo trudne zadanie. To jest zadanie, które dla każdej grupy, nawet najbardziej profesjonalnej stanowi wyzwanie – zaznaczył prezes PORR Piotr Kledzik. – To bezpieczeństwo, o którym dzisiaj była mowa, jest kluczowe i determinuje wszystkie działania. Nie możemy sobie pozwolić na żadną improwizację.

Budowa tunelu KDP w Łodzi nie od razu

Warto przypomnieć, że samo drążenie 4,6-kilometrowego dalekobieżnego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości nie rozpocznie się od razu. PORR musi najpierw zamówić urządzenie TBM o średnicy blisko 14 metrów. Jego produkcja i dostarczenie zajmą w sumie kilkanaście miesięcy. Drążenie tunelu KDP ma rozpocząć się najwcześniej w IV kwartale 2026 roku i potrwać do III kwartału 2028 roku. Wykonawca będzie zobowiązany do realizacji tej inwestycji w ciągu 46 miesięcy od dzisiejszego podpisania umowy.

Budowa linii kolejowej 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment tworzonej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie jest planowane na rok 2032. Cały 480-kilometrowy odcinek z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia ma zostać ukończony w 2035 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR

Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR

Daniel Siwak 12 czerwca 2025

Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania

Roman Czubiński 29 maja 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR

Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR

Daniel Siwak 12 czerwca 2025

Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania

Roman Czubiński 29 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5