Nowy członek Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kolejowego (UNIFE) został przyjęty przez 34. Zgromadzenie Ogólne, które odbyło się 12 czerwca 2025 w Warszawie.
– W Kombud Group od ponad 30 lat dostarczamy nowoczesne i bezpieczne systemy sterowania ruchem kolejowym. Przyjęcie naszej firmy do UNIFE jest dowodem naszej rosnącej rozpoznawalności Polski i polskiej kolei na arenie międzynarodowej. Umożliwi nam nie tylko udział w kształtowaniu europejskiej polityki kolejowej, ale także współpracę przy projektach dotyczących standaryzacji i rozwoju technologicznego w sektorze systemów sterowania ruchem kolejowym. Chcemy wzmacniać bezpieczeństwo, efektywność oraz zrównoważony rozwój Europejskich Kolei – powiedział dyrektor ds. międzynarodowych w Kombud Group Szymon Kniaź.
Europejska branża dostaw kolejowych spotkała się w tym tygodniu w sercu Polski, aby zająć się kluczowymi kwestiami, takimi jak przyszłe finansowanie kolei w UE, wyzwaniami związanymi z konkurencyjnością, wymianą handlową oraz najlepszymi sposobami rozwoju europejskiej sieci kolei dużych prędkości.
34. Zgromadzenie Ogólne UNIFE w Warszawie gościło wysokich rangą przedstawicieli UE i branży kolejowej, podczas gdy 13 nowych członków wyraziło zaufanie do wizji Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kolejowego, aby uczynić kolej wiodącym środkiem transportu w Europie.
Dyrektor generalny UNIFE, Enno Wiebe, który przewodniczył obradom, oświadczył, że branża musi zareagować z mocą, gdy instytucje UE dostarczą projekty decyzji w sprawie nadchodzącego budżetu UE i przyszłych inicjatyw, takich jak plan europejskiej sieci kolei dużych prędkości.
W związku z tym, że projekt budżetu UE (wieloletnich ram finansowych) ma zostać dostarczony w przyszłym miesiącu, Enno Wiebe przypomniał decydentom, że bez inwestycji w technologię europejskie sieci kolejowe są narażone na stagnację i niespełnienie niezwykle wysokiego zapotrzebowania społecznego na coraz lepsze usługi kolejowe. Ponadto, finansowanie będzie miało kluczowe znaczenie dla zapewnienia odporności sieci w kontekście mobilności wojskowej.
Ponadto UNIFE potwierdziło poparcie dla Europejskiej Sieci Kolei Dużych Prędkości, wzywając Komisję do dostarczenia kluczowych szczegółów dotyczących finansowania i zapewnienia, że ambitny projekt przyniesie korzyści przemysłowi kolejowemu i europejskiej gospodarce. W innych kwestiach UNIFE ostrzegło, że musi zapewnić konkurencyjność europejskich producentów kolejowych, w szczególności poprzez nadchodzący przegląd dyrektyw w sprawie zamówień publicznych z 2014 r. przez Komisję Europejską. Obejmuje to ustanowienie branży producentów kolejowych jako branży „strategicznej” i zapewnienie europejskiej preferencji w procedurach zamówień publicznych.
Pozycje te są kluczowe dla zapewnienia pozycji europejskiej branży dostaw kolejowych jako światowego lidera rynku, co stało się możliwe dzięki jej zaangażowaniu w jakość i innowacyjność. Ten standard jakości został ustalony za pośrednictwem IRIS Certification®. Jeśli chodzi o badania i innowacje, branża ta była również silnie zaangażowana w Europe's Rail Joint Undertaking i postuluje jego kontynuację w nadchodzącym budżecie UE.
Polski Krajowy Plan z 2024 obejmuje wdrożenie systemu ERTMS/ETCS, którego celem jest wyposażenie około 9800 km linii kolejowych, głównie w sieci TEN-T, w ETCS poziomu 2 do 2050 r. Obecnie w Polsce wdrożenie ETCS zostało zakończone na 791,69 km linii kolejowych, 626,72 km wyposażono w ETCS poziomu 2, 120,25 km w ETCS poziomu 1 i 50,72 km w ETCS poziom 1 Limited Supervision. Starszy system SHP (klasy B) będzie stopniowo wycofywany do 2048 r.
Członek Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego Dariusz Joński (EPP, Polska) podkreślił strategiczne znaczenie europejskiego przemysłu kolejowego, przedstawił swoją wizję kolei i znaczenie zabezpieczenia Europy poprzez nadanie priorytetu zdolnościom kolei w zakresie mobilności wojskowej. Polskę reprezentowali także Alan Beroud, prezes zarządu PKP SA oraz Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP PLK, którzy przedstawili aktualne informacje na temat głównych wydarzeń kolejowych i przyszłych perspektyw rozwoju kolei w Polsce.
Nowa dyrektor wykonawcza Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA) Oana Gherghinescu przedstawiła uczestnikom zupełnie nową wizję agencji. Komisję Europejską reprezentowali doradca ds. innowacji i polityki przemysłowej DG MOVE Keir Fitch i dyrektor wykonawczy Europe's Rail Joint Undertaking Giorgio Travaini.
UNIFE przyjęło 13 nowych członków stowarzyszenia, w tym LÜTZE Transportation (DE), NKE Austria (AT), Blu Wireless Technology (UK), Westermo Network Technologies (SE), SRT (IT), Kombud Group (PL), Hubert+Suhner (CH), Strukton Rail (NL), Diehl Aviation Gilching (DE), NYMWAG CS (CZ), Tejasa TC - Silentflex (ES), WINDHOFF Bahn- und Anlagentechnik (DE) i Loram Limited (UK).
Zgromadzenie Ogólne UNIFE zakończyło się zatwierdzeniem Brukseli jako miejsca posiedzenia w 2026 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.