Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Rosja: Bezzałogowa „Jaskółka” na jazdach próbnych w Szczerbince

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
31-08-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Rosja: Bezzałogowa „Jaskółka” na jazdach próbnych w Szczerbince
fot. WU
Podczas targów PRO//Motion.EXPO w Moskwie Koleje Rosyjskie zaprezentowały prototyp EZT przystosowanego do jazdy autonomicznej. Pojazd powstał na bazie zaprojektowanej przez Siemensa „Łastoczki” (ros. „Jaskółka”). Jak utrzymują przedstawiciele przewoźnika oraz władz państwowych, pod względem zaawansowania prac nad jazdą bezzałogową Rosja wyprzedza Zachód.

Pokaz odbył się na pętli doświadczalnej w Szczerbince. W jazdach testowych wzięli udział – między innymi – przewodniczący rady Kolei Rosyjskich (RŻD) Oleg Biełoziorow oraz odpowiedzialny za transport i łączność wicepremier Rosji Maksym Akimow. – To przełom technologiczny, osiągnięty siłami ośrodków badawczych RŻD we współpracy z wieloma różnymi partnerami. Za koordynowanie prac odpowiadały RŻD – podkreślał wicepremier. Również przedstawiciel przewoźnika zapewnił, że wszystkie zastosowane w pojeździe systemy pochodziły z Rosji.

– W pracach nad autonomicznymi pojazdami szynowymi wyprzedzamy kolegów z zagranicy o rok – stwierdził Biełoziorow. Jak dodał, korzyści, których spodziewają się RŻD w związku z technologią jazdy bezzałogowej, to przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz niezawodności przewozów kolejowych. Zastrzegł jednak, że upowszechnienie pojazdów autonomicznych nie doprowadzi do zwolnień maszynistów. – Działanie systemów będzie wciąż nadzorował człowiek. Zmieni się więc tylko zakres obowiązków prowadzących – przekonywał.

ES2G „Jaskółka” to pięcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny, zaprojektowany przez Siemensa na bazie rodziny Desiro, lecz produkowany od 2012 r. w Rosji. Jednostka może rozwijać prędkość do 160 km/h. Pokazany podczas targów EZT może poruszać się zarówno w trybie autonomicznym, jak i na zasadzie zdalnego sterowania z centrum kontroli oraz w sposób konwencjonalny przez maszynistę z kabiny. Jeśli wymaga tego sytuacja, pracownik centrum może w każdej chwili wyłączyć tryb automatyczny i przejąć kontrolę samemu. Jazda w trybie autonomicznym odbywa się według wprowadzonego do systemu rozkładu jazdy. Jest ona możliwa dzięki urządzeniom odpowiadającym za zdalne określenie dokładnego położenia pojazdu, komunikację z centrum kontroli i wykrywanie awarii oraz innego rodzaju przeszkód. W tym ostatnim przypadku następuje automatyczne hamowanie.

Jazdy próbne z pasażerami nie są na razie planowane. Nie wiadomo też, kiedy zostaną przyjęte odpowiednie zmiany prawne, umożliwiające regularną eksploatację pociągów bezzałogowych.

RŻD prowadzą badania nad technologiami autonomicznymi w różnych obszarach ruchu kolejowego. Wśród ich możliwych zastosowań, oprócz EZT (przeznaczonych do ruchu na liniach o dużej intensywności ruchu), wymienia się eksploatowane na stacjach towarowych lokomotywy manewrowe. Warto przypomnieć, że na obwodowej linii kolei miejskiej w Moskwie próby z jazdą „Jaskółek” bez czynnego udziału maszynisty odbywały się już przed dwoma laty.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

"Piętrusy" PKP Intercity bez przeszkód. Na dniach poznamy oferty

Tabor i technika

Po 5 latach wraca pociąg Pjongjang – Moskwa

Pasażer

Po 5 latach wraca pociąg Pjongjang – Moskwa

Przemysław Jezierski 19 lipca 2025

Byli inżynierowie SpaceX z projektem pojazdu... z samych wózków

Innowacje

Francja chce uruchomić bezzałogowe pociągi

Tabor i technika

Francja chce uruchomić bezzałogowe pociągi

Tomasz Kościelny 22 września 2018

Zobacz również:

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

"Piętrusy" PKP Intercity bez przeszkód. Na dniach poznamy oferty

Tabor i technika

Po 5 latach wraca pociąg Pjongjang – Moskwa

Pasażer

Po 5 latach wraca pociąg Pjongjang – Moskwa

Przemysław Jezierski 19 lipca 2025

Byli inżynierowie SpaceX z projektem pojazdu... z samych wózków

Innowacje

Francja chce uruchomić bezzałogowe pociągi

Tabor i technika

Francja chce uruchomić bezzałogowe pociągi

Tomasz Kościelny 22 września 2018

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij