NUMER 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej Polska – Litwa
szukaj
Śledź nas:

Rosja: Bezzałogowa „Jaskółka” na jazdach próbnych w Szczerbince

| Roman Czubiński 31.08.2019 134

Rosja: Bezzałogowa „Jaskółka” na jazdach próbnych w Szczerbince
fot. WU
Podczas targów PRO//Motion.EXPO w Moskwie Koleje Rosyjskie zaprezentowały prototyp EZT przystosowanego do jazdy autonomicznej. Pojazd powstał na bazie zaprojektowanej przez Siemensa „Łastoczki” (ros. „Jaskółka”). Jak utrzymują przedstawiciele przewoźnika oraz władz państwowych, pod względem zaawansowania prac nad jazdą bezzałogową Rosja wyprzedza Zachód.
Pokaz odbył się na pętli doświadczalnej w Szczerbince. W jazdach testowych wzięli udział – między innymi – przewodniczący rady Kolei Rosyjskich (RŻD) Oleg Biełoziorow oraz odpowiedzialny za transport i łączność wicepremier Rosji Maksym Akimow. – To przełom technologiczny, osiągnięty siłami ośrodków badawczych RŻD we współpracy z wieloma różnymi partnerami. Za koordynowanie prac odpowiadały RŻD – podkreślał wicepremier. Również przedstawiciel przewoźnika zapewnił, że wszystkie zastosowane w pojeździe systemy pochodziły z Rosji.

– W pracach nad autonomicznymi pojazdami szynowymi wyprzedzamy kolegów z zagranicy o rok – stwierdził Biełoziorow. Jak dodał, korzyści, których spodziewają się RŻD w związku z technologią jazdy bezzałogowej, to przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz niezawodności przewozów kolejowych. Zastrzegł jednak, że upowszechnienie pojazdów autonomicznych nie doprowadzi do zwolnień maszynistów. – Działanie systemów będzie wciąż nadzorował człowiek. Zmieni się więc tylko zakres obowiązków prowadzących – przekonywał.

ES2G „Jaskółka” to pięcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny, zaprojektowany przez Siemensa na bazie rodziny Desiro, lecz produkowany od 2012 r. w Rosji. Jednostka może rozwijać prędkość do 160 km/h. Pokazany podczas targów EZT może poruszać się zarówno w trybie autonomicznym, jak i na zasadzie zdalnego sterowania z centrum kontroli oraz w sposób konwencjonalny przez maszynistę z kabiny. Jeśli wymaga tego sytuacja, pracownik centrum może w każdej chwili wyłączyć tryb automatyczny i przejąć kontrolę samemu. Jazda w trybie autonomicznym odbywa się według wprowadzonego do systemu rozkładu jazdy. Jest ona możliwa dzięki urządzeniom odpowiadającym za zdalne określenie dokładnego położenia pojazdu, komunikację z centrum kontroli i wykrywanie awarii oraz innego rodzaju przeszkód. W tym ostatnim przypadku następuje automatyczne hamowanie.

Jazdy próbne z pasażerami nie są na razie planowane. Nie wiadomo też, kiedy zostaną przyjęte odpowiednie zmiany prawne, umożliwiające regularną eksploatację pociągów bezzałogowych.

RŻD prowadzą badania nad technologiami autonomicznymi w różnych obszarach ruchu kolejowego. Wśród ich możliwych zastosowań, oprócz EZT (przeznaczonych do ruchu na liniach o dużej intensywności ruchu), wymienia się eksploatowane na stacjach towarowych lokomotywy manewrowe. Warto przypomnieć, że na obwodowej linii kolei miejskiej w Moskwie próby z jazdą „Jaskółek” bez czynnego udziału maszynisty odbywały się już przed dwoma laty.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
Tematem najnowszego numeru jest kolej pomiędzy Polską a Litwą. W raporcie m. in. rozmowa z ministrem Jarosławem Narkiewiczem, opis miliardowych inwestycji w infrastrukturę w tym kraju, harmonogram budowy Rail Baltiki i obecny stan połączeń pomiędzy krajami. Polecamy również raport dotyczący rosnącego problemu z liczbą maszynistów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5