NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

PKP SA: Musimy utrzymać programy inwestycyjne

| Roman Czubiński 22.11.2020 24

PKP SA: Musimy utrzymać programy inwestycyjne
wiz. PKP SA
Komisja Europejska powinna w związku z pandemią rozważyć przesunięcie o rok terminu rozliczenia inwestycji dofinansowywanych z funduszy unijnych – stwierdził podczas Kongresu Kolejowego członek zarządu PKP SA Andrzej Olszewski. Jak dodał, pełna poprawa sytuacji będzie mogła nastąpić dopiero po zakończeniu epidemii. PKP SA stara się tymczasem dbać o bezpieczeństwo pasażerów na dworcach i kontynuować rozpoczęte inwestycje.
– Pandemia pokazała, że kolej to jeden organizm – postawił tezę Olszewski. Spółka PKP SA koordynowała wszystkie zabezpieczenia dla podróżnych, wprowadzane na własną rękę przez przewoźników i inne spółki. Na kilkudziesięciu dworcach wydzielono izolatoria dla osób podejrzewanych o zakażenie. Całe dworce i fragmenty prowadzących do nich dróg były dezynfekowane. Szczególną uwagę skierowano na obiekty obsługujące ruch międzynarodowy, takie jak ten w Przemyślu.

PKP SA skierowały wielu pracowników na pracę zdalną. – Ponieśliśmy duże wydatki na konieczny sprzęt – wspomniał Olszewski. Spadek przewozów w tym roku odbił się na kondycji całej branży kolejowej. – Urząd Transportu Kolejowego prognozuje, że w tym roku pociągi przewiozą o ok. 130 mln pasażerów mniej. Znaczące spadki mają jednak miejsce we wszystkich krajach – podkreślił. W II kwartale we Francji liczba podróżnych zmalała o 262 mln, w Niemczech – o ponad 400 mln, w Hiszpanii – o 125 mln, a we Włoszech – 173 mln. W Polsce ubytek wyniósł 52 mln pasażerów.

Sytuacja mogłaby jednak być znacznie gorsza. – Bez środków pomocowych wyniki byłyby jeszcze słabsze. Zapewne wystąpiłyby też problemy z płynnością finansową i z utrzymaniem taboru – stwierdził przedstawiciel PKP SA. Przyznał też, że sytuacja w drugiej połowie listopada i w grudniu pozostaje niewiadomą. Nie wiadomo też jeszcze, kiedy pandemia się skończy i jak dalej będą zmieniać się statystyki przewozowe.

– Najważniejsze, by po zakończeniu epidemii łańcuchy dostaw i pasażerowie mogli powrócić już bez ograniczeń. Bez tego sytuacja trwale się nie poprawi. Dopóki to nie nastąpi, należy jednak utrzymać programy inwestycyjne, które zostały zaplanowane – postulował Olszewski. PKP SA proponuje też wydłużenie o rok czasu rozliczania projektów dofinansowywanych przez Unię Europejską. – Mamy pewne przesunięcia czasowe. Zmiana terminu z 2023 na 2024 r. pomogłoby nam spokojnie dokończyć inwestycje dworcowe – przyznał. Jak dodał, wobec pogorszonej przez pandemię sytuacji finansowej spółki kolejowe będą potrzebowały pomocy w gromadzeniu wkładu własnego dla kolejnych inwestycji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44946)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44946)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5