Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
16-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-06-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start
fot. Włodzimierz Wysocki (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Wraz z letnią korektą rozkładu jazdy rozpoczynają się prace na liniach kolejowych nr 33 i 208, na odcinkach tworzących ciąg Jabłonowo Pomorskie – Brodnica – Rypin. Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu przejazdu w wielu relacjach, jak również zapewnienie możliwości przywrócenia ruchu regionalnego do Rypina.

Chociaż regionalny transport kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim pozostawia w wielu miejscach dużo do życzenia, najbliższe lata powinny przynieść duże zmiany na lepsze. Przypomnijmy, że już w tym roku po wielu latach wrócą pociągi do Ciechocinka, co będzie możliwe dzięki rewitalizacji linii kolejowej nr 245, łączącej popularne nadwiślańskie uzdrowisko z Aleksandrowem Kujawskim na linii kolejowej nr 18 pomiędzy Włocławkiem a Toruniem. Pociągi regionalne powrócą także na trasę łączącą Laskowice z Wierzchucinem, a także – co być może najistotniejsze – do Rypina, liczącego ponad 15 tys. mieszkańców miasta powiatowego we wschodniej części regionu.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”, PKP Polskie Linie Kolejowe w związku z reaktywacją połączeń regionalnych do Rypina ogłosiły na początku kwietnia przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie nowego przystanku osobowego w Brodnicy, co umożliwi poprawę obsługi liczącego 28 tys. mieszkańców miasta wraz z wydłużeniem relacji pociągów, które obecnie kończą tu bieg. Wówczas wskazywano na nazwę Brodnica Fabryczna, choć dziś zarządca krajowej infrastruktury kolejowej mówi o Brodnicy Południowej. Co ważniejsze, linie kolejowe nr 208 i 33, tworzące ciąg Jabłonowo Pomorskie – Brodnica – Rypin, przejdą rewitalizację, która wraz z letnią zmianą rozkładu jazdy właśnie się rozpoczęła.

– Poprawa parametrów infrastruktury kolejowej na liniach o znaczeniu regionalnym ma istotne znaczenie dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Dla wielu z nich pociąg jest jedyną szansą na dotarcie do pracy, szkoły czy lekarza. Teraz przyszedł czas na trasę łączącą Rypin, Brodnicę i Jabłonowo Pomorskie – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy. Jak informują PKP PLK, po zakończeniu realizacji wszystkich prac pociągi pasażerskie będą mogły pokonać cały ciąg z prędkością 120 km/h. Dziś z Rypina do Brodnicy można jeździć z prędkością 80 km/h, natomiast na odcinku z Brodnicy do Jabłonowa Pomorskiego tylko 60 km/h. Zakres prac jest szeroki.

Pomiędzy Rypinem a Brodnicą zaplanowano wymianę szyn i podkładów oraz naprawę 32 obiektów inżynieryjnych, a także uzupełnienie podsypki tłuczniowej, wyregulowanie torowiska, przebudowę peronu na przystanku osobowym Kretki i modernizację 17 przejazdów kolejowo-drogowych. Z kolei na odcinku łączącym Brodnicę z Jabłonowem Pomorskim zaplanowano wymianę szyny i podkładów oraz naprawę 41 obiektów inżynieryjnych, a także modernizację 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz naprawę peronów wraz z dojściami w Brodnicy, Konojadach i Najmowie. Według PKP PLK wszystkie prace umożliwią skrócenie czasu przejazdu aż o 15 minut w stosunku do hipotetycznej sytuacji, w której nie zostałyby one wykonane. Wykonawcą inwestycji jest spółka należąca do PKP PLK, czyli Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska.

Wartość netto kontraktu opiewa na blisko 115 mln zł, co w stosunku do efektów jest stosunkowo niedużą kwotą. Trzeba tu jednak podkreślić, że w ramach osobnego zadania o wartości netto ponad 40 mln zł realizowana jest odbudowa stacji kolejowej Rypin, zdegradowanej w przeszłości do przystanku osobowego. Pociągi regionalne do Rypina będą mogły powrócić już w przyszłym roku w grudniu. Warto dodać, że od 2016 roku Rypin jest obsługiwany przez pociąg TLK Flisak, który od czerwca do grudnia bieżącego roku będzie na fragmencie Sierpc – Rypin – Brodnica – Grudziądz zastępowany przez autobusy. Zastępcza komunikacja autobusowa czeka również pasażerów Arrivy na odcinku Brodnica – Jabłonowo Pomorskie.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Infrastruktura

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2025

CPK buduje linie kolejowe dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h

Infrastruktura

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Infrastruktura

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Infrastruktura

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Infrastruktura

Zobacz również:

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Infrastruktura

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2025

CPK buduje linie kolejowe dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h

Infrastruktura

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Infrastruktura

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Infrastruktura

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij