Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
08-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?
fot. Stadler
O nowych możliwościach zasilania pociągów, zaletach poszczególnych rozwiązań i potrzebie dalszej elektryfikacji sieci kolejowej rozmawiano podczas spotkania zorganizowanego przez koncern Stadler w Poznaniu.

– Rozwój technologiczny, jeśli chodzi o magazyny energii, postępuje bardzo dynamicznie. Nie wiemy, kiedy powstanie nowa technologia, która zmniejszy koszty wytworzenia magazynu, koszty zmagazynowania i koszty eksploatacji – mówił podczas spotkania zorganizowanego przez firmę Stadler w Poznaniu prof. Mirosław Lewandowski z Politechniki Warszawskiej. Podkreślił, że oprócz dobrze znanych już rozwiązań bateryjnych i wodorowych pojawiają się koncepcje magazynów hybrydowych łączących cechy akumulatorów i superkondensatorów. Dodał też, że w przypadku pojazdów szynowych jednym z kluczowych parametrów jest ich zasięg.

Nie zawsze lżejszy znaczy lepszy

Zwrócił jednocześnie uwagę, że nie zawsze dobrą drogą jest maksymalne obniżenie masy pojazdu w celu osiągnięcia oszczędności energetycznych. Konieczne jest bowiem, by tabor cechował się pewną masą służącą powstaniu odpowiednich sił na styku szyny z pojazdem. – Rolę odgrywa tu współczynnik przyczepności. Każdy, kto używa samochodu, wie, jak dużym kłopotem jest, gdy znajdziemy się na śliskiej drodze i chcemy podjechać pod górę – tłumaczył. – Musimy znaleźć więc optimum w zakresie masy pojazdu – stwierdził.

– Pierwszym elementem, który w moim przekonaniu powinien być brany pod uwagę przy projektowaniu pojazdów, jest to, gdzie będą one jeździć – mówił natomiast dr inż. Rafał Cichy, dyrektor w PIT Łukasiewicz. Wskazywał bowiem, że w Polsce 63 proc. linii kolejowych jest zelektryfikowane. Pozostała część sieci ma być w opinii prelegenta obsługiwana taborem wodorowym lub bateryjnym, ale przy założeniu, że na części trasy pociągi będą mogły być zasilane z sieci trakcyjnej.

Pojazdy hybrydowe zamiast klasycznych spalinowych

Dobrym rozwiązaniem są zatem według niego pojazdy hybrydowe. – Istotne jest, by energia sieciowa była pozyskiwana w sposób czysty – zastrzegł. Z praktycznego punktu widzenia nie zawsze kluczowe będzie zatem maksymalizowanie zasięgu pojazdu na liniach niezelektryfikowanych.

– Trochę szkoda, że w XXI w. wciąż kupujemy w Polsce pojazdy spalinowe – powiedział natomiast dr hab. inż. Bartosz Firlik z Politechniki Poznańskiej. Opisywał, że operatorzy i organizatorzy transportu mogą wybierać dziś zarówno rozwiązania bateryjne i wodorowe, jak i dążyć do elektryfikacji bardziej obciążonych ruchem odcinków. Zwracał uwagę, że przekonując pasażerów do wyboru kolei, często prowadzimy do sytuacji, w których ci mieliby zostawić na parkingu swój bezemisyjny samochód elektryczny i przesiąść się do pociągu napędzanego silnikiem Diesla. – Nie możemy do tego dopuszczać – ocenił.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Siemens: W niedzielę debiut wodorowego Mireo w Niemczech

Tabor i technika

Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Roman Czubiński 02 maja 2025

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Infrastruktura

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Łukasz Malinowski 04 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Siemens: W niedzielę debiut wodorowego Mireo w Niemczech

Tabor i technika

Niemcy: Pociągi wodorowe stoją bez paliwa. Jak długo?

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Roman Czubiński 02 maja 2025

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Infrastruktura

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Łukasz Malinowski 04 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5