NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kiedy doczekamy się europejskich ram prawnych dla pociągów autonomicznych?

| Michał Szymajda 23.11.2020 1,5k

Kiedy doczekamy się europejskich ram prawnych dla pociągów autonomicznych?
fot. Alstom
Jakie są szanse na szersze wprowadzenie do ruchu pociągów autonomicznych? Kiedy zostaną wprowadzone normy prawne na poziomie Unii Europejskiej, które ułatwią produkcję, sprzedaż i ruch pojazdów bez maszynisty? O tym rozmawiali między innymi uczestnicy X Kongresu Kolejowego.
– Technologia autonomiczna jest już w zasięgu ręki. Jesteśmy po pierwszych udanych próbach lokomotyw Vectron z zabudowanym systemem do autonomicznej jazdy w Szwajcarii, wydaje się, że ten kraj będzie przodował jeśli chodzi o implementacje autonomicznych rozwiązań. Jesteśmy gotowi do zaprezentowania rozwiązań Siemensa w tym zakresie także polskim przewoźników jak również Urzędowi Transportu Kolejowego czy Instytutowi Kolejnictwa – powiedział Piotr Dybowski, dyrektor sprzedaży lokomotyw, Siemens Mobility.

Zapał przedstawiciela Siemensa studził jednak nieco Kamil Wilde, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Zanim będziemy myśleć o ATO (Automatic Train Operation), skupmy się na ERTMS/ETCS, które jest, w porównaniu do stosowanego w Polsce systemu SHP, bardzo nowoczesne. Doprowadźmy do tego, aby istniejące systemy były efektywniej eksploatowane. Na razie, nie ukrywajmy – mamy sporo problemów i opóźnień związanych z implementacją ETCS/ERTMS. Apeluję o to, abyśmy skupili się na wyciągnięciu korzyści z ERTMS/ETCS, zanim zaczniemy myśleć o systemach klasy ATO. Tym bardziej, że przyszła technologia autonomiczna będzie bazować na ERTMS poziomu trzeciego. Od strony prawnej Europejskiej Agencji Kolejowej udzielono mandatu w kierunku tworzenia prawa związanego z ruchem pojazdów autonomicznych, w ramach nowych TSI. UTK bierze udział w tych pracach – zapewnił Kamil Wilde.

Wilde podkreślał, że technologia ATO ma wiele zalet. Wśród nich wysoki poziom bezpieczeństwa czy niższe koszty eksploatacyjne. Wadą może być to, że technologia jest dość elitarna – rozwijana jest bowiem przez nieliczną grupę producentów. Wiceprezes UTK wspomniał o sukcesach jazd próbnych rozmaitych pojazdów - od lokomotyw manewrowych do szybkich pociągów, ale zaznaczył, że do upowszechnienia pojazdów autonomicznych potrzebne będzie stworzenie ram prawnych na poziomie Unii Europejskiej. Bowiem obecnie prawo, jeśli w którymś państwie pozwala na eksploatację pojazdów bez maszynisty, stworzone zostało wyłącznie na poziomie wyłącznie krajowym.

– Do 2022 ramy prawne mają być opracowane. Wiadomo, że system będzie opierał się na najnowocześniejszych technologiach informatycznych opartych na technologii 5G i satelitach Galileo, o bardzo mocnym sygnale. Na początek jazdy będą odbywały się jeszcze z maszynistą, którego rola będzie jednak ograniczona do kontroli pracy pojazdu i obserwacji szlaku – dodał Wilde. Ramy prawne na poziomie UE miałyby zacząć obowiązywać w 2023 lub 2024.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Europa (313)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Europa (313)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5