Do końca lutego 2025 r. instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy 652,35 kWp były zainstalowane na 55 dworcach kolejowych. Większość z nich to instalacje off grid, a nieliczne są włączone do sieci. Największa instalacja fotowoltaiczna o mocy 276 kWp znajduje się na dachu nowego dworca Olsztyn Główny i składa się z 746 paneli. Jak na skalę funkcjonowania kolei to mniej niż kropla.
Rocznie same PKP SA zużywają 59,167 MWh energii elektrycznej do zasilania budynków dworcowych i innych nieruchomości. – Spółka kupuje energię na wolnym rynku, a aktualny kontrakt obejmujący dostawy energii na potrzeby PKP SA obowiązuje do końca tego roku. Realizacja odpowiedzialnej polityki zakupowej w kwestii energii pozwala zabezpieczyć dostawy dla zarządzanych przez nas obiektów, a w konsekwencji również dla naszych najemców – przypomina Alan Beroud, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych SA.
PKP SA nie informują jednak o powrocie do pomysłów na duże inwestycje w fotowoltaikę. Warto w tym miejscu przypomnieć, że we wrześniu 2019 r. Grupa Kapitałowa PGE podpisała z PKP SA
list intencyjny w sprawie współpracy przy realizacji projektów fotowoltaicznych. Na chęciach jednak się skończyło, a planowanej inwestycji o mocy 3 MW nie będzie – o czym dowiedzieliśmy się w marcu zeszłego roku. Teraz pomysły PKP idą w innym kierunku.
– Niedawno analizowaliśmy projekt wdrożenia Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE), szczególnie w kontekście planowanego wdrożenia w tym roku rozwiązania prosumenta wirtualnego, które otworzy zupełnie nowe możliwości. Prosument wirtualny to forma uczestnictwa w rynku energii, która umożliwia firmie produkowanie prądu w jednym miejscu, oddawanie go do sieci i „konsumpcję” w innym miejscu bez fizycznego przesyłu tej energii – mówi prezes PKP SA.
Jako przykład nasz rozmówca podaje działkę gruntu, na której zostanie zbudowana farma fotowoltaiczna oddającą wyprodukowaną energię do sieci. PKP SA pobiorą tę energię z sieci w innej lokalizacji, np. na dworcu kolejowym, bez konieczności fizycznego przesyłu energii, co da oszczędności w perspektywie globalnej. – Dla spółki posiadającej wiele nieruchomości, w tym gruntów, otwierają się nowe możliwości, np. można postawić dużą instalację fotowoltaiczną na nieużytkowanym terenie, a produkowaną tam energię rozliczać w innych lokalizacjach – zaznacza prezes PKP S.A.
– Ważną inicjatywą związaną z transformacją energetyczną sektora kolejowego jest
wznowienie 1 kwietnia br. działalności Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Ambicją CEEK jest optymalizacja zużycia energii na polskiej kolei, a w projekcie uczestniczą nie tylko przedstawiciele spółek sektora kolejowego, ale też instytucji naukowych i organizacji branżowych – dodaje Beroud.