Partnerzy serwisu:
Innowacje

Koleje Małopolskie dołączają do Programu Zielona Kolej

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
24-11-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Już niedługo pasażerowie Kolei Małopolskich będą jeździć pociągami napędzanymi przez zieloną energię. Podczas XI Kongresu Kolejowego w Warszawie samorządowy przewoźnik podpisał w tej sprawie list intencyjny z PKP Energetyka, która koordynuje realizację sektorowego Programu Zielona Kolej. Tym samym Koleje Małopolskie zadeklarowały chęć zakupu energii trakcyjnej wytwarzanej w elektrowniach słonecznych i wiatrowych.

Koleje Małopolskie odpowiedzialne są za realizację przewozów o charakterze regionalnym i aglomeracyjnym w obrębie Małopolski i aglomeracji krakowskiej. Łączą drugie co do wielkości miasto Polski - Kraków, m.in. z Tarnowem, Nowym Sączem, Wieliczką, Bochnią, czy lotniskiem w Balicach. W „przedpandemicznym” 2019 roku spółka przewiozła niemal 6,5 mln osób, co stanowi ok. 50% wszystkich pasażerów regionalnego i aglomeracyjnego transportu kolejowego w Małopolsce. Przewoźnik wykorzystuje wyłącznie nowoczesny tabor o napędzie elektrycznym, zapewniając transport ekologiczny i efektywny energetycznie. Wciąż jednak niemal 75% energii trakcyjnej zasilającej pociągi wytwarzane jest w elektrowniach spalających węgiel kamienny i brunatny. Już wkrótce się to zmieni - na mocy podpisanego dziś przez przedstawicieli Kolei Małopolskich i PKP Energetyka listu intencyjnego rozpoczną się prace nad umową określającą zasady dostarczania przewoźnikowi energii trakcyjnej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Dzięki temu znacznie zbliży się on do osiągnięcia neutralności klimatycznej, redukując skutecznie ślad węglowy swojej podstawowej działalności i zmniejszając docelowo emisję dwutlenku węgla do atmosfery aż o 18 tys. ton rocznie. Aby zneutralizować taką ilość CO2, niezbędne byłoby sadzenie co roku blisko 3 mln drzew.

Przejście Kolei Małopolskich na zasilanie zieloną energią sprzyja m.in. realizacji założeń Strategii Rozwoju Województwa „Małopolska 2030”. W dokumencie tym zapisano cały szereg celów proekologicznych i proklimatycznych - m.in. zwiększenie wykorzystania kolei w przewozach regionalnych powyżej poziomu 11,3 mln w 2018 r., spadek całkowitego stężenia pyłów zawieszonych PM 2,5 w powietrzu, a także wzrost udziału OZE w całkowitej produkcji energii w regionie w stosunku do 7% w 2018 r.

- Chcemy, aby nowoczesna, ekologiczna kolej była dla mieszkańców Małopolski środkiem transportu pierwszego wyboru. Jest ona receptą na wiele problemów, z którymi borykają się obecnie miasta i regiony. Przejście Kolei Małopolskich na zasilanie energią pochodzącą z odnawialnych źródeł sprawi, że stanie się ona jeszcze bardziej atrakcyjna dla pasażerów, wpływając na zmniejszenie obciążenia dróg i poprawę jakości powietrza - mówi wicemarszałek województwa małopolskiego, Łukasz Smółka cytowany w komunikacie.

Wyjątkowa inicjatywa

Program Zielona Kolej do którego dołączyły Koleje Małopolskie to wyjątkowa inicjatywa polskiej branży kolejowej działającej w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Zrzesza ono podmioty odpowiedzialne za ok. 95% zużycia kolejowej energii trakcyjnej w naszym kraju. Celem Programu jest przejście przewoźników jeżdżących po polskiej sieci kolejowej na zasilanie z energii wytwarzanej z odnawialnych źródeł. Zgodnie z jego założeniami, w 2025 r. udział OZE w miksie energetycznym na kolei ma wynosić 50%, w 2030 r. - 85%, a docelowo 100%. Uczestnictwo w programie deklarują kolejni pasażerscy i towarowi przewoźnicy kolejowi. Listy intencyjne w tej sprawie PKP Energetyka podpisała wcześniej także z DB Cargo, CTL Logistics, Łódzką Koleją Aglomeracyjną, Kolejami Śląskimi, Kolejami Mazowieckimi, ECCO Rail, Raildox i STK. Razem z małopolskim przewoźnikiem regionalnym to podmioty odpowiedzialne za przewozy łącznie ok. 31% pasażerów i prawie 22% towarów na kolei w Polsce w ujęciu rocznym.

- Koleje Małopolskie w Programie Zielona Kolej to doskonała wiadomość dla naszych pasażerów. Już teraz korzystają oni z przyjaznych środowisku pojazdów o napędzie elektrycznym, ale przejście na zasilanie zieloną energią trakcyjną oznaczać będzie redukcję śladu węglowego naszej działalności przewozowej. Dążymy do tego, aby Koleje Małopolskie stały się przewoźnikiem neutralnym klimatycznie - a minimalizacja niekorzystnego oddziaływania transportu na środowisko jest przecież jednym z największych wyzwań, przed którym stoją tak władze centralne, jak i samorządy. Dzięki współpracy z PKP Energetyka będziemy mogli zatem zaoferować mieszkańcom Krakowa i największych miast Małopolski mobilność nowoczesną i w pełni przyjazną środowisku - podkreśla prezes zarządu Kolei Małopolskich, Tomasz Warchoł.

Ekologiczna kolej

- Elektromobilność zasilana z odnawialnych źródeł to sposób na nowoczesną organizację transportu. To również rozwiązanie wpisujące się w cele klimatyczne, których realizacja jest kluczowa w obliczu zachodzących zmian klimatycznych – mówi Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka. - Cieszę się, że Koleje Małopolskie są kolejnym przewoźnikiem dołączającym do Programu Zielona Kolej, dzięki czemu pasażerowie również w Małopolsce będą mogli korzystać neutralnego klimatycznie transportu - dodaje.

Poza porozumieniem dotyczącym Programu Zielona Kolej, przedstawiciele Kolei Małopolskich i PKP Energetyki podpisali także list intencyjny zawierający deklarację podjęcia współpracy dotyczącej wyboru, montażu i eksploatacji instalacji fotowoltaicznych, które znajdą się na infrastrukturze należącej do przewoźnika. Będzie on mógł dzięki temu produkować nietrakcyjną energię elektryczną ze słońca i używać jej na własne potrzeby. Dojdzie dzięki temu do dalszego ograniczenia śladu węglowego Kolei Małopolskich i zapewnienia spółce oszczędności na poborze energii z sieci.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5