NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Gdyby pasażerowie zarażali, chorowaliby konduktorzy

| Jakub Madrjas 20.11.2020 220

Gdyby pasażerowie zarażali, chorowaliby konduktorzy
fot. Polska Grupa Farmaceutyczna SA
Uczestnicy Kongresu Kolejowego jednym głosem podkreślają, że transport publiczny jest bezpieczny w czasach pandemii. Kolejnym dowodem jest to, że drużyny konduktorskie – “na logikę” najbardziej narażone na transmisję koronawirusa – nie chorują częściej niż inni pracownicy. W ŁKA nie było ani jednego przypadku choroby COVID-19 u konduktora, a absencje nie odbiegają od normy.
Uczestnicy debaty “Kiedy pasażerowie wrócą na kolej?” podczas trzeciego dnia Kongresu Kolejowego stanowczo podkreślali, że transport publiczny jest bezpieczny pod względem epidemiologicznym. – Nasi pasażerowie muszą wiedzieć, że są bezpieczni. Przeprowadzono już szereg badań naukowych na ten temat, m. in. Instytutu Kocha i nigdzie nie stwierdzono by transport publiczny był źródłem zakażeń – mówił prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski. Jak mówił, raporty z rynku polskiego (np. z ankiety Klastra Luxtorpeda) dowodzą, że kolej traci pasażerów nie tylko przez to że ludzie mniej się poruszają (np. praca zdalna, zamknięcie placówek), ale także przez obawy pasażerów przed zarażeniem; dlatego też przekonanie ich o tym że w pociągu jest bezpiecznie jest takie ważne

Przewoźnicy dbają o bezpieczeństwo

Przedstawiciele przewoźników kolejowych, a więc również prezes Kolei Małopolskich Tomasz Warchoł i członek zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda przedstawili szereg zabezpieczeń przeciwepidemicznych wprowadzonych przez kolej. To nie tylko obowiązkowe maseczki i inne środki ochrony, ale też dozowniki z płynem dezynfekującym i obowiązek zachowania dystansu. Dezynfekowane są całe składy, a pasażerom m.in. ŁKA rozdawano bezpłatne maseczki.

– Wprowadzamy też innowacje np. elektroniczne gwizdki, dzięki którym nie trzeba zdejmować maseczek. Przewoźnicy nabrali już doświadczenia w użytkowaniu procedur – mówił z kolei prezes Kolei Małopolskich dodając, że małopolski przewoźnik kupił specjalistyczne urządzenia pomagające w szybszej dezynfekcji składów.

Utrzymać zaufanie pasażerów

Zdaniem Dariusza Grajdy, członka zarządu Kolei Mazowieckich, spadek liczby pasażerów na kolei jest chwilowy. Kiedy uczniowie, studenci i pracownicy powrócą do swoich zajęć, to w ciągu miesiąca-dwóch powrócimy do poprzedniej liczby pasażerów – uważa. Z kolei według przywołanych przez prezesa Janusza Malinowskiego badań ankietowych, obecnie z kolei korzystałoby ok. 20 proc. więcej osób, gdyby w mediach powszechne informowano o tym że transport publiczny nie niesie ryzyka zakażenia.

Prezes Fundacji ProKolej Jakub Majewski zauważa, że ważne jest utrzymanie zaufania do oferty transportu publicznego. – Mimo obostrzeń pasażerowie muszą dalej jeździć do pracy. Jeśli pokażemy im że kolej jest czymś co się zwija w trudnym momencie, to poszukują własnego transportu. Ale jeśli pociąg dalej będzie kursował – może nie taki długi, może nie tak często jak wcześniej, ale będzie – to wysyłamy komunikat, że komunikacja jest godna zaufania – stwierdził Majewski.

Gdyby pasażerowie zarażali, chorowaliby konduktorzy

Łukasz Zoń, dyrektor departamentu prawnego EIB podkreślał, że pasażerowie wrócą na kolej wtedy, kiedy będą pewni że są bezpieczni. Zwrócił uwagę na to, że poczucie bezpieczeństwa u pasażerów zależy od poziomu pewności samych załóg pociągów. – Pewne swojego bezpieczeństwa drużyny wysyłają pasażerom komunikat: pracujemy dla Was, jazda pociągiem jest bezpieczna – zauważył.

Na ważną rzecz zwrócił uwagę prezes Kolei Małopolskich Tomasz Warchoł. Otóż w grupie zawodowej konduktorów, teoretycznie najbardziej narażonej na zarażenie koronawirusem poprzez kontakt z pasażerami, nie ma większej liczby zakażeń niż w pozostałych grupach pracowników. – To kolejny dowód na to, że jazda transportem publicznym jest bezpieczna – podkreślił.

Dane te natychmiast potwierdził prezes ŁKA Janusz Malinowski – wśród pracowników drużyn konduktorskich ŁKA nie było żadnego stwierdzonego przypadku COVID-19, a średnia absencja w okresie pandemii nie odbiega od normy i wynosi 6 %.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44946)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (44946)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5