Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ustawa o czasie pracy maszynistów. Gorąca dyskusja podczas Kongresu Kolejowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ustawa o czasie pracy maszynistów. Gorąca dyskusja podczas Kongresu Kolejowego
fot. M. SzymajdaZdjęcie ilustracyjne
Ostatnią z dyskusji podczas Kongresu Kolejowego zdominował temat ustawy o czasie pracy maszynistów, która opracowywana jest w ministerstwie infrastruktury. Projektu ustawy bronił Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, choć i on ma do niej pewne uwagi. Po drugiej stronie barykady stoją szefowie organizacji zrzeszających niezależnych operatorów.

– Martwi mnie stanowisko prywatnych operatorów. Wychodzi na to, że zarządzenie spółkami udaje im się wyłącznie wtedy, gdy mogą narzucić maszynistom elastyczny czas pracy. I tylko w takich warunkach widzą przyszłość polskiej kolei. Tymczasem te same spółki często mają filie w państwach zachodnich, gdzie czas pracy maszynisty jest ściśle określony w prawie. Namawiam do tego, aby bardziej efektywnie dysponować maszynistą w ramach czasu pracy, a tworzyć go z gumy – mówił Miętek.

Miętek: Ustawa powinna wejść jak najszybciej

Jednak także prezydent Miętek jest nieco krytyczny wobec niektórych założeń ustawy. Związki zawodowe zwróciły m.in. uwagę, że nie ma uzasadnienia rozgraniczenie norm czasu pracy między maszynistami zatrudnionymi w ramach stosunku o pracę a maszynistami na samozatrudnieniu. – Myślę, że stało się to przez przypadek i zostanie to sprostowane. Zwracamy też uwagę, że maszyniści na samozatrudnieniu nie mają, według projektu ustawy, określonego dobowego wymiaru czasu pracy, lecz tygodniowy, określony na poziomie 60 godzin. To będzie prowadzić do patologii – ocenił Miętek.

– To, że tej ustawy jeszcze nie ma, to jest bardzo zła informacja. Mam nadzieję, że nie będziemy czekali wszyscy na poważny wypadek, który będzie efektem przemęczenia maszynisty – dodał prezydent.

Andrzej Pawłowski, członek zarządu CTL Logistics, przekonywał jednak, że ustawa w obecnej, dyskutowanej jeszcze wersji, nie spotyka się z entuzjazmem dużej części maszynistów. Szczególnie krytykował zapis, w którym czas dojazdu do pojazdu trakcyjnego będzie wliczany do czasu pracy. 

– Będzie dochodzić do sytuacji, gdy maszynista przejedzie zaledwie kilka stacji i będzie musiał opuścić lokomotywę, zwalniając miejsce koledze. Takie są niestety realia na szeroko modernizowanej sieci kolejowej. W większości spółek kolejowych maszyniści są wynagradzani za przejechane kilometry. Im mniej więc przejadą, tym mniej zarobią. Może dojść do tego, że i tak będą szukali dodatkowego zatrudnienia, czemu trudno będzie zapobiec. To będzie działanie na niekorzyść bezpieczeństwa – powiedział Pawłowski. 

Brakuje maszynistów, może być jeszcze trudniej

– Pamiętajmy, że w Polsce brakuje paru tysięcy maszynistów. Wprowadzenie nowych regulacji nie sprawi, że luka zmaleje, a raczej się powiększy, bo realna praca maszynisty będzie mniejsza – dodał Pawłowski i ocenił, że realne działania poprawiające bezpieczeństwo na polskiej sieci kolejowej powinny dotyczyć m.in. szybszego i pełniejszego montażu systemów ETCS/ERTMS. Wtórował mu Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.

– Nawet Ministerstwo Infrastruktury ocenia, że przez ustawę spadnie konkurencyjność kolei, w stosunku do transportu drogowego. Każda taka przesłanka oznacza, że będą większe trudność żeby pozyskiwać środki do firmy, Słyszałem od maszynistów opinie negatywne, bo nowe regulacje zmniejszą wydajność pracy, wydajność zostanie oderwana od wynagrodzenia. Obawiam się, że przez to pensje maszynistów nie wzrosną, lecz spadną. Powołując się na przykład państw zachodnich chcę zwrócić uwagę, że takich regulacji jak proponowane w Polsce, w Europie nie ma. Jeśli ustawa w takim kształcie wejdzie w życie, poradzimy sobie, jednak nie bardzo rozumiem dlaczego polska kolej ma być mniej konkurencyjna niż kolej w krajach ościennych – dodał Kupryciuk.

Więcej na temat dyskusji o kształcie ustawy można przeczytać tutaj i tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

Byli inżynierowie SpaceX z projektem pojazdu... z samych wózków

Innowacje

Byli inżynierowie SpaceX z projektem pojazdu... z samych wózków

Przemysław Farsewicz 13 lutego 2022

Rosja: Bezzałogowa „Jaskółka” na jazdach próbnych w Szczerbince

Tabor i technika

Francja chce uruchomić bezzałogowe pociągi

Tabor i technika

Francja chce uruchomić bezzałogowe pociągi

Tomasz Kościelny 22 września 2018

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

Byli inżynierowie SpaceX z projektem pojazdu... z samych wózków

Innowacje

Byli inżynierowie SpaceX z projektem pojazdu... z samych wózków

Przemysław Farsewicz 13 lutego 2022

Rosja: Bezzałogowa „Jaskółka” na jazdach próbnych w Szczerbince

Tabor i technika

Francja chce uruchomić bezzałogowe pociągi

Tabor i technika

Francja chce uruchomić bezzałogowe pociągi

Tomasz Kościelny 22 września 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5