NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Ustawa o czasie pracy maszynistów. Gorąca dyskusja podczas Kongresu Kolejowego

| Michał Szymajda 26.11.2020 52

Ustawa o czasie pracy maszynistów. Gorąca dyskusja podczas Kongresu Kolejowego
Zdjęcie ilustracyjnefot. M. Szymajda
Ostatnią z dyskusji podczas Kongresu Kolejowego zdominował temat ustawy o czasie pracy maszynistów, która opracowywana jest w ministerstwie infrastruktury. Projektu ustawy bronił Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, choć i on ma do niej pewne uwagi. Po drugiej stronie barykady stoją szefowie organizacji zrzeszających niezależnych operatorów.
– Martwi mnie stanowisko prywatnych operatorów. Wychodzi na to, że zarządzenie spółkami udaje im się wyłącznie wtedy, gdy mogą narzucić maszynistom elastyczny czas pracy. I tylko w takich warunkach widzą przyszłość polskiej kolei. Tymczasem te same spółki często mają filie w państwach zachodnich, gdzie czas pracy maszynisty jest ściśle określony w prawie. Namawiam do tego, aby bardziej efektywnie dysponować maszynistą w ramach czasu pracy, a tworzyć go z gumy – mówił Miętek.

Miętek: Ustawa powinna wejść jak najszybciej

Jednak także prezydent Miętek jest nieco krytyczny wobec niektórych założeń ustawy. Związki zawodowe zwróciły m.in. uwagę, że nie ma uzasadnienia rozgraniczenie norm czasu pracy między maszynistami zatrudnionymi w ramach stosunku o pracę a maszynistami na samozatrudnieniu. – Myślę, że stało się to przez przypadek i zostanie to sprostowane. Zwracamy też uwagę, że maszyniści na samozatrudnieniu nie mają, według projektu ustawy, określonego dobowego wymiaru czasu pracy, lecz tygodniowy, określony na poziomie 60 godzin. To będzie prowadzić do patologii – ocenił Miętek.

– To, że tej ustawy jeszcze nie ma, to jest bardzo zła informacja. Mam nadzieję, że nie będziemy czekali wszyscy na poważny wypadek, który będzie efektem przemęczenia maszynisty – dodał prezydent.

Andrzej Pawłowski, członek zarządu CTL Logistics, przekonywał jednak, że ustawa w obecnej, dyskutowanej jeszcze wersji, nie spotyka się z entuzjazmem dużej części maszynistów. Szczególnie krytykował zapis, w którym czas dojazdu do pojazdu trakcyjnego będzie wliczany do czasu pracy. 

– Będzie dochodzić do sytuacji, gdy maszynista przejedzie zaledwie kilka stacji i będzie musiał opuścić lokomotywę, zwalniając miejsce koledze. Takie są niestety realia na szeroko modernizowanej sieci kolejowej. W większości spółek kolejowych maszyniści są wynagradzani za przejechane kilometry. Im mniej więc przejadą, tym mniej zarobią. Może dojść do tego, że i tak będą szukali dodatkowego zatrudnienia, czemu trudno będzie zapobiec. To będzie działanie na niekorzyść bezpieczeństwa – powiedział Pawłowski. 

Brakuje maszynistów, może być jeszcze trudniej

– Pamiętajmy, że w Polsce brakuje paru tysięcy maszynistów. Wprowadzenie nowych regulacji nie sprawi, że luka zmaleje, a raczej się powiększy, bo realna praca maszynisty będzie mniejsza – dodał Pawłowski i ocenił, że realne działania poprawiające bezpieczeństwo na polskiej sieci kolejowej powinny dotyczyć m.in. szybszego i pełniejszego montażu systemów ETCS/ERTMS. Wtórował mu Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.

– Nawet Ministerstwo Infrastruktury ocenia, że przez ustawę spadnie konkurencyjność kolei, w stosunku do transportu drogowego. Każda taka przesłanka oznacza, że będą większe trudność żeby pozyskiwać środki do firmy, Słyszałem od maszynistów opinie negatywne, bo nowe regulacje zmniejszą wydajność pracy, wydajność zostanie oderwana od wynagrodzenia. Obawiam się, że przez to pensje maszynistów nie wzrosną, lecz spadną. Powołując się na przykład państw zachodnich chcę zwrócić uwagę, że takich regulacji jak proponowane w Polsce, w Europie nie ma. Jeśli ustawa w takim kształcie wejdzie w życie, poradzimy sobie, jednak nie bardzo rozumiem dlaczego polska kolej ma być mniej konkurencyjna niż kolej w krajach ościennych – dodał Kupryciuk.

Więcej na temat dyskusji o kształcie ustawy można przeczytać tutaj i tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45046)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45046)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5