NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Gontarz: Inwestycje w ekologiczność kolei nie są wizerunkowe. Dzięki nim oszczędzamy

| Rafał Dybiński 30.11.2020 21

Gontarz: Inwestycje w ekologiczność kolei nie są wizerunkowe. Dzięki nim oszczędzamy
Fot. PKP Intercity
- Dostrzegamy trend i ekologiczność kolei na trwale zadomowiła się w świadomości Polaków - zaznaczył Tomasz Gontarz, członek zarządu, PKP Intercity SA w debacie "Kolej a klimat - kierunki rozwoju sektora", która odbyła się w drugim dniu Kongresu Kolejowego 2020.
Przeprowadzone we wrześniu badanie na grupie 1000 pasażerów kolei, których zapytano o kwestie z ekologią i jak postrzegają kolej jako ekologiczny środek transportu, wykazało, że 3/4 grupy respondentów ma świadomość tego, że kolei jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu.

Osiem razy mniej emisji niż transport lotniczy

- Dostrzegamy trend i ekologiczność kolei na trwale zadomowiła się w świadomości Polaków. Kolei pasażerska jest ekologiczna, ponieważ powoduje trzy razy mniej emisji CO2 niż indywidualny transport samochodowy i osiem razy mniej niż transport lotniczy. To mówią dane dotyczące emisyjności tego środka transportu. Prognozujemy, że ten trend, wraz z wchodzeniem nowych grup konsumentów na rynek, będzie coraz mocniejszy - stwierdził Gontarz.

Członek zarządu PKP Intercity SA zapewnia, że wspiera mocno program "Zielona Kolej", o którym szerzej rozmawiano w całej debacie podczas drugiego dnia Kongresu Kolejowego 2020. - Dla nas inwestycje o charakterze ekologicznym nie są inwestycjami stricte wizerunkowymi, ale to są inwestycje o stopie zwrotu. Inwestujemy w ekologię, bo to nam się opłaca i dzięki temu oszczędzamy - podkreślił Gontarz.

PKP Intercity SA wdraża aktualnie trzy zaawansowanie działania związane z ekologią. - Pierwsze to jest olicznikowanie lokomotyw. To pozwala nam dowiedzieć się, ile konkretna lokomotywa zużywa energii. Dzięki temu możemy zapłacić konkretną sumę naszemu dostawcy. To nam znacznie ogranicza koszty energii elektrycznej - wyjaśniał Gontarz. Drugie z wspomnianych wyżej działań to "Eco-driving", czyli taki sposób prowadzenia pojazdów, żeby zużywały jak najmniej energii, przy zachowaniu parametrów związanych z rozkładem jazdy. - To też nam daje konkretne oszczędności - ujawnił gość debaty.  Trzecie działanie, które będzie systematycznie wdrażane, dotyczy paneli fotowoltaicznych na stacjach postojowych, tak żeby czerpały energię z odnawialnych źródeł energii. - To są programy, które robimy tu i teraz. Wymagają pewnych sum na inwestycje, ale one nam się zwracają - zapewnił Gontarz.

Kolej staje się transportem na miarę XXI wieku

Czy PKP Intercity SA obawia się "Zielonego Ładu", forsowanego przez Unię Europejską? - Uważam, że to jest wielka szansa dla kolei jako całości oraz przewoźników kolejowych. Nie obawiamy się tego - zaznaczył gość debaty, przypominając jednocześnie, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu kolej traktowano jak relikt dziewiętnastowieczny, który trzeba ograniczyć, zlikwidować bądź zezłomować, jak to odnosiło się do taboru. - Obecnie widzimy, dzięki trendom związanym z niskoemisyjnością, że kolej staje się transportem na miarę XXI wieku. Mam nadzieję, że oprócz samych deklaracji związanych z ograniczeniem emisyjności w stosunku do obszaru transportu jako całości, to pójdą także na to konkretne środki z Komisji Europejskiej, które będzie można zadysponować do tego, aby ten transport stał się bardziej ekologiczny. Mam tu na myśli środki chociażby na odnowienie taboru kolejowego, bądź dodatkowe środki na modernizację infrastruktury kolejowej - podsumował Gontarz.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Kongres Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5