Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

KDP czy kolej w regionach – jaki priorytet dla Polski?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
24-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
KDP czy kolej w regionach – jaki priorytet dla Polski?
fot. Michał SzymajdaEZT Alstomu i Stadlera w Warszawie
Kwestia inwestowania w kolej dużych prędkości była jednym z tematów debaty strategicznej Kongresu Kolejowego. Przedstawiciele producentów taboru wyrazili odmienne opinie: szef oddziału Alstomu zachęcał do priorytetowego potraktowania budowy sieci szybkich połączeń, podczas gdy prezes Stadler Polska proponował koncentrację raczej na modernizacji istniejących linii oraz na ofercie regionalnej.

Prezes i dyrektor zarządzający Alstomu w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich Sławomir Cyza zwrócił uwagę, że w wysoko rozwiniętych państwach Europy Zachodniej podróże pociągami dużych prędkości stały się czymś powszechnym. – Hiszpania ma dziś około 3900 km linii KDP, Francja – 2700 km, Niemcy – 1600 km, a Włochy – 1100 km – wyliczał. Zdaniem Cyzy również w naszym kraju system transportowy potrzebuje budowy nowej infrastruktury, a nie tylko modernizacji istniejącej.

Alstom: Polskę też stać na KDP

Prezes oddziału Alstomu (koncern ten ma silną ofertę pociągów dużych i największych prędkości, za to przynajmniej na razie nieobecny na polskim rynku taboru regionalnego) wezwał do korzystania z doświadczeń państw mających sieć szybkich kolei od wielu lat. W jego ocenie podnoszony czasami argument przeciwko inwestycjom w KDP – brak zapotrzebowania społecznego na taki standard usługi – wynika z faktu, że niewielu Polaków miało okazję podróżować szybkimi pociągami na Zachodzie. – Możemy jednak mieć w Polsce transport na takim właśnie poziomie. Musimy jednak mieć przemyślany plan, a nie tylko specjalne spółki – zaznaczył.

Jak przekonywał Cyza, nawet zła kondycja finansowa państwa – która zagraża Polsce zdaniem wielu ekspertów i polityków – nie musi być przeszkodą w wykonaniu tego skoku cywilizacyjnego. Potrzeba jednak w tym celu dobrej współpracy między uczestnikami procesu inwestycyjnego na wszystkich szczeblach zarówno w kraju, jak i w Unii Europejskiej. – W Atenach budowano czwartą linię metra, mimo że Grecja przechodziła wtedy kryzys finansowy. Było to możliwe, ponieważ samorząd, władze centralne i UE potrafiły się dogadać – argumentował.

Stadler: Przede wszystkim kolej regionalna

Inne podejście zaprezentował prezes zarządu Stadler Polska Tomasz Prejs. Zdaniem szefa oddziału producenta, który specjalizuje się raczej w taborze konwencjonalnym do ruchu regionalnego i dalekobieżnego, najbardziej potrzebne inwestycje transportowe to te w infrastrukturę i kolej regionalną. – To właśnie tu pasażerów jest najwięcej – uzasadnił. Jak ocenił, czas przejazdu nie ma dla większości pasażerów decydującego znaczenia. – Ważniejszy jest komfort podróży – a ten zaczyna się od pojazdu, którym jedzie podróżny. Trzeba nasycić istniejącą infrastrukturę pojazdami, by pasażerowie mieli czym jeździć – stwierdził.

W połączeniu z coraz mniejszą efektywnością systemu transportu drogowego (wiele dróg, zwłaszcza w miastach i aglomeracjach, zatyka się od zbyt dużej liczby samochodów) powinno to, według prezesa Stadler Polska, skłonić pasażerów, by odchodzili od motoryzacji indywidualnej. Aby tak się stało, konieczne jest jednak spełnienie dodatkowych warunków. Jednym z nich jest ułatwienie przesiadania się. – Przesiadki między pojazdami różnych przewoźników muszą być jak najłatwiejsze, również pod względem taryfowym – zaznaczył.

Ewentualna budowa linii KDP wymaga – według Prejsa – refleksji nad liczbą miejsc zatrzymania oraz nad optymalnym wyborem prędkości maksymalnej. – Być może wystarczy nam 200 km/h, jak dziś na CMK? – zastanawiał się prezes Stadler Polska. Jak stwierdził, mimo swoich wątpliwości, KDP w Polsce zapewne powstanie – aby dobrze pełniła swoją rolę, musi jednak zostać mądrze wyskalowana.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo

Pasażer

KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo

Mikołaj Kobryński 09 września 2025

Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo

Pasażer

KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo

Mikołaj Kobryński 09 września 2025

Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij