NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?

| Jakub Madrjas 24.11.2020 2,7k

Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
fot. Dawid Licheniak, SM42.pl
Jednym z tematów debaty “Kiedy pasażerowie wrócą na kolej?” w ramach Kongresu Kolejowego było wykorzystanie Krajowego Planu Odbudowy na kolei. Program przygotowywany jest w ramach Europejskiego Instrumentu Odbudowy, a Polska może liczyć na ok. 57 mld euro grantów i pożyczek.
Prezes Fundacji ProKolej Jakub Majewski stwierdził, że jeśli środki z Krajowego Planu Odbudowy trzeba będzie wydać w latach 2021-2023, to w grę wchodzą tylko szybki inwestycje. – Doświadczenia pokazują, że inwestycje kolejowe nie są szybkie. Nie byłbym optymistą szczególnie jeśli chodzi o infrastrukturę – modernizacje i budowy nowych linii, na pewno potrzebne, są nie do wykonania w tak krótkim czasie – podkreślił.

Rozwiązaniem jest wydanie pieniędzy na tabor – tym bardziej że nie będzie można kupować taboru ze środków POIiŚ nowej perspektywy unijnej. Jak zauważył, plany zakupu taboru w ramach KPO mają np. Województwa Podkarpackie i Wielkopolskie. Członek Zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda poinformował następnie, że również ten przewoźnik przygotował pakiet inwestycyjny wart 2 mld złotych. Obejmuje on przede wszystkim zakup cztero- i pięcioczłonowych piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Nie tworzyć nowych pociągów w SIWZ-ach

Zdaniem Janusza Malinowskiego, KPO wydaje się dobrą receptą na szybkie pozyskanie taboru. – Bardzo ważne jest to, żeby kontraktacja przebiegła sprawnie – podkreślał prezes ŁKA, a w przeszłości PKP Intercity. Jego zdaniem, czasu wcale nie ma tak dużo, biorąc pod uwagę to, że producenci taboru muszą odpowiednio zaplanować produkcję by zrealizować zadania w terminie. Dlatego apelował, by nie stawiać w specyfikacjach zamówień na nowe rozwiązania, a oprzeć się na pojazdach już obecnych na polskim rynku.

Jego zdaniem, obecnie dostarczane serie pojazdów są stale rozwijane i ulepszane. – Oczywiście, nie dotyczy to zakupu napędów alternatywnych, bateryjnych i wodorowych – zaznaczył, nie negując celowości takich zakupów w kolejnych latach. – Jednak w przypadku Krajowego Planu Odbudowy trzeba pójść “krótką ścieżką” – zaapelował.

Utrzymanie u producenta?

Zdaniem prezesa ŁKA, warto pomyśleć o zamówieniu usługi utrzymania u producenta; tak właśnie zrobił łódzki przewoźnik i teraz może się poszczycić niezawodnością taboru na poziomie ponad 99% i niskimi kosztami serwisu. – Jako przewoźnicy nigdy nie będziemy mieli tak dobrze znającego tabor personelu i tak szybkiego dostępu do części jak producent – zauważył.

Wątek ten rozwinął Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich. Jego zdaniem sytuacja na rynku utrzymania taboru jest silną zachętą do utworzenia pooli taboru pasażerskiego. – Mało który samorząd przy rozbudowanym taborze nowej generacji będzie w stanie odpowiednio zarządzać utrzymaniem pojazdów – przyznał.

Dr Tomasz Zielenkiewicz Senior Associate w kancelarii DZP wypowiedział się na temat możliwości ewentualnego doprecyzowania umów – w oparciu o doświadczenia pandemii. Czy należy lepiej zabezpieczyć się np. na wypadek inwazji kolejnego wirusa? – Umowy o świadczenie usług publicznych zasadniczo zawierają klauzulę dotyczącą siły wyższej, i z reguły funkcjonowały dotąd całkiem dobrze. Rozumiem chęć doprecyzowania wszystkiego, ale pamiętajmy że przygotowując się na kryzys, który już wystąpił można wpaść w pułapkę. Kolejny kryzys, który nas zastanie może mieć inną naturę i konsekwencje – podkreślił. – Próbując przewidzieć nieprzewidywalne możemy sobie wbrew pozorom zaszkodzić – podsumował Zielenkiewicz.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5