PESA Bydgoszcz realizuje aktualnie szereg zamówień na zespoły trakcyjne, tramwaje i lokomotywy, których wartość przekracza łącznie 12 mld złotych. Największe umowy to te na spalinowe jednostki dla Ceskich Drah, czy dwie umowy na tabor dla Kolei Rumuńskich.
Na naszych łamach regularnie opisujemy kolejne kontrakty, jakie zdobywa PESA Bydgoszcz oraz przyglądamy się rozwojowi platform producenta, który z powodzeniem zaczyna wdrażać generację 3.0 swoich pojazdów. Niedawno opisywaliśmy także rozbudowę zakładu w Bydgoszczy, wartą prawie pół miliarda złotych - plan budowy nowych hal oraz jeszcze większego zaangażowania precyzyjnego spawania laserowego w procesie produkcyjnym.
Jak wyglądają zamówienia PES-y w liczbach?
– Portfel zamówień na najbliższe lata przekroczył już 12 mld złotych i rośnie, rozkładając się mniej więcej równo na rynki krajowy i zagraniczny. Wiele z nich to duże serie pojazdów, a to szczególnie cieszy. Wszystkie zamówienia są dla nas ważne, a te największe to z pewnością kontynuowanie dostawy pojazdów 847 dla CD,
kontrakt rumuński, ezty dla ŁKA i KD, tramwaje dla Krakowa, Śląska, Torunia, lokomotywy dla PKP Intercity i mam nadzieję wkrótce podpiszemy umowę na dostawy lokomotyw dla Orlen Koltrans. Zwieńczeniem tych kontraktów będą oczywiście produkcja dla RegioJet elektrycznych zespołów trakcyjnych na linię R9, dwunapięciowych i
rozpędzających się do 200 km/h – mówi nam Krzysztof Zdziarski, prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Większość ze wspomnianych przez Zdziarskiego zamówień jest już w zaawansowanym stopniu produkcji, co widać po zdjęciach hal bydgoskiej fabryki PESA, w galerii artykułu.
Przypomnijmy, że jednostki 847, to spalinowe zespoły trakcyjne zamówione przez Ceske Drahy, których jak na razie czeski przewoźnik zamówił 106 sztuk,
z czego ponad 60 już dostarczono. Ponadto PESA realizuje też dwa kontrakty na rynku rumuńskim - na dostawy jednostek
regionalnych jak i
międzyregionalnych. Łącznie, w ramach obu zamówień, PESA dostarczy tam 91 pojazdów.
Do tego producent tworzy także
ELFY 3.0 dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, województwa kujawsko-pomorskiego i
Kolei Mazowieckich ora
z ELFY 2.0 dla Kolei Dolnośląskich - 20 kolejnych pociągów, które dołączą do już jeżdżących 25 EZT z tej serii. PESA pracuje też nad swoim pierwszym zamówieniem dotyczącym dostawy jednostek osiągających 200 km/h -
a więc jednostkami dla RegioJet.Sternik PESA wspomniał również o kontraktach tramwajowych - aktualnie na halach produkcyjnych widać budowę
Twistów dla MPK Wrocław (przewoźnik kupił łącznie 40 takich tramwajów) oraz
Swingów dla MZK Toruń (4 pojazdy). Ponadto PESA buduje też
Twisty dla Tramwajów Śląskich a niedawno spółka zawarła umowę na dostawę pierwszych Twistów nowej generacji - 3.0, które
PESA dostarczy do Krakowa. Zespoły trakcyjne i tramwaje to nie wszystko, bowiem w bydgoskiej fabryce PESA trwa także budowa
spalinowo-elektrycznych lokomotyw Gama dla PKP Intercity a także
elektrycznych lokomotyw dla Rail Capital Partners. Oba kontrakty dotyczą
dostaw Gam 3.0, które są rozwinięciem pierwszej Gamy.
– Jak widać klienci z Polski i Europy wybierają produkty PESA, a zapewniam, że my robimy wszystko by terminowo dostarczyć wysokiej jakości pojazdy, które będą niezawodne, ekologiczne i zapewniające komfortową podróż. Stąd właśnie innowacje, partnerstwa technologiczne, ale także inwestycje w nowe zasoby produkcyjne, automatyzację, a przede wszystkim w kompetencje naszego zespołu. PESA przeszła do fazy stabilnego rozwoju i będziemy konsekwentnie, w rozsądnym, odpowiedzialnym tempie realizować przyjętą strategię – kończy Krzysztof Zdziarski.