Partnerzy serwisu:
Biznes

PESA. Portfel zamówień przekracza 12 mld złotych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI
sp tech

Data publikacji:
23-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PESA Bydgoszcz realizuje aktualnie szereg zamówień na zespoły trakcyjne, tramwaje i lokomotywy, których wartość przekracza łącznie 12 mld złotych. Największe umowy to te na spalinowe jednostki dla Ceskich Drah, czy dwie umowy na tabor dla Kolei Rumuńskich.

Na naszych łamach regularnie opisujemy kolejne kontrakty, jakie zdobywa PESA Bydgoszcz oraz przyglądamy się rozwojowi platform producenta, który z powodzeniem zaczyna wdrażać generację 3.0 swoich pojazdów. Niedawno opisywaliśmy także rozbudowę zakładu w Bydgoszczy, wartą prawie pół miliarda złotych - plan budowy nowych hal oraz jeszcze większego zaangażowania precyzyjnego spawania laserowego w procesie produkcyjnym.

Jak wyglądają zamówienia PES-y w liczbach?

– Portfel zamówień na najbliższe lata przekroczył już 12 mld złotych i rośnie, rozkładając się mniej więcej równo na rynki krajowy i zagraniczny. Wiele z nich to duże serie pojazdów, a to szczególnie cieszy. Wszystkie zamówienia są dla nas ważne, a te największe to z pewnością kontynuowanie dostawy pojazdów 847 dla CD, kontrakt rumuński, ezty dla ŁKA i KD, tramwaje dla Krakowa, Śląska, Torunia, lokomotywy dla PKP Intercity i mam nadzieję wkrótce podpiszemy umowę na dostawy lokomotyw dla Orlen Koltrans. Zwieńczeniem tych kontraktów będą oczywiście produkcja dla RegioJet elektrycznych zespołów trakcyjnych na linię R9, dwunapięciowych i rozpędzających się do 200 km/h – mówi nam Krzysztof Zdziarski, prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Większość ze wspomnianych przez Zdziarskiego zamówień jest już w zaawansowanym stopniu produkcji, co widać po zdjęciach hal bydgoskiej fabryki PESA, w galerii artykułu.

Przypomnijmy, że jednostki 847, to spalinowe zespoły trakcyjne zamówione przez Ceske Drahy, których jak na razie czeski przewoźnik zamówił 106 sztuk, z czego ponad 60 już dostarczono. Ponadto PESA realizuje też dwa kontrakty na rynku rumuńskim - na dostawy jednostek regionalnych jak i międzyregionalnych. Łącznie, w ramach obu zamówień, PESA dostarczy tam 91 pojazdów.

Do tego producent tworzy także ELFY 3.0 dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, województwa kujawsko-pomorskiego i Kolei Mazowieckich oraz ELFY 2.0 dla Kolei Dolnośląskich - 20 kolejnych pociągów, które dołączą do już jeżdżących 25 EZT z tej serii. PESA pracuje też nad swoim pierwszym zamówieniem dotyczącym dostawy jednostek osiągających 200 km/h - a więc jednostkami dla RegioJet.

Sternik PESA wspomniał również o kontraktach tramwajowych - aktualnie na halach produkcyjnych widać budowę Twistów dla MPK Wrocław (przewoźnik kupił łącznie 40 takich tramwajów) oraz Swingów dla MZK Toruń (4 pojazdy). Ponadto PESA buduje też Twisty dla Tramwajów Śląskich a niedawno spółka zawarła umowę na dostawę pierwszych Twistów nowej generacji - 3.0, które PESA dostarczy do Krakowa.

Zespoły trakcyjne i tramwaje to nie wszystko, bowiem w bydgoskiej fabryce PESA trwa także budowa spalinowo-elektrycznych lokomotyw Gama dla PKP Intercity a także elektrycznych lokomotyw dla Rail Capital Partners. Oba kontrakty dotyczą dostaw Gam 3.0, które są rozwinięciem pierwszej Gamy.

– Jak widać klienci z Polski i Europy wybierają produkty PESA, a zapewniam, że my robimy wszystko by terminowo dostarczyć wysokiej jakości pojazdy, które będą niezawodne, ekologiczne i zapewniające komfortową podróż. Stąd właśnie innowacje, partnerstwa technologiczne, ale także inwestycje w nowe zasoby produkcyjne, automatyzację, a przede wszystkim w kompetencje naszego zespołu. PESA przeszła do fazy stabilnego rozwoju i będziemy konsekwentnie, w rozsądnym, odpowiedzialnym tempie realizować przyjętą strategię – kończy Krzysztof Zdziarski.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI
sp tech

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czeskie Pendolino będzie tańsze

Pasażer

Czeskie Pendolino będzie tańsze

Mikołaj Kobryński 02 listopada 2025

Węgry po 28 latach przyspieszyły do 160 km/h

Infrastruktura

Węgry po 28 latach przyspieszyły do 160 km/h

Przemysław Jezierski 02 listopada 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Czeskie Pendolino będzie tańsze

Pasażer

Czeskie Pendolino będzie tańsze

Mikołaj Kobryński 02 listopada 2025

Węgry po 28 latach przyspieszyły do 160 km/h

Infrastruktura

Węgry po 28 latach przyspieszyły do 160 km/h

Przemysław Jezierski 02 listopada 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij