Stadler pozyskał właśnie kolejny ciekawy kontrakt, tym razem na dostawę wąskotorowych pociągów wodorowych, które trafią na Sycylię. Jednostki będą kursować wokół wulkanu Etna. Stadler dostarczy 2 pojazdy z możliwością rozszerzenia zamówienia o 13 kolejnych.
Stadler rozszerza swoją obecność we Włoszech i podpisuje pierwszy kontrakt z Ferrovia Circumetnea (FCE) - to operator kolejki wąskotorowej kursującej wokół wulkanu Etna na Sycylii, na zaprojektowanie i dostawę dwóch wąskotorowych pociągów z napędem wodorowym. FCE użytkuje też pojazdy produkcji Newagu, które przez dłuższy okres były odstawione i nie
kursowały z pasażerami.
Pełna obsługa
– Z ogromną satysfakcją realizujemy ten projekt i budujemy pierwsze dwa wąskotorowe pociągi wodorowe dla Sycylii. Zamówione przez FCE pojazdy przyczynią się do dekarbonizacji włoskiego transportu kolejowego w nowym regionie i wzmocnią obecność Stadlera na rynku włoskim. Dziękujemy FCE za okazane zaufanie i za dołączenie do nas w ramach włoskiego zespołu Green Technology – powiedział Maurizio Oberti, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Stadlera na Włochy.
Podczas targów EXPO Ferroviaria – międzynarodowych targów branży kolejowej, które odbyły się w ubiegłym tygodniu w Mediolanie – Stadler i przewoźnik Ferrovia Circumetnea (FCE) podpisali pierwszy kontrakt na zaprojektowanie i dostawę dwóch wąskotorowych pociągów z napędem wodorowym.
Umowa, zawarta w wyniku rozstrzygnięcia przetargu publicznego ogłoszonego przez FCE, przewiduje możliwość zamówienia kolejnych 13 pojazdów tego samego typu. Dostawa pierwszych dwóch pociągów obejmuje również pięcioletnią pełną obsługę serwisową oraz dostawy części zamiennych.
Dane techniczne nowych pociągów
Nowe pociągi wodorowe zostaną zaprojektowane i zbudowane w siedzibie Stadlera w Bussnang, w szwajcarskim kantonie Thurgau. Każdy pociąg będzie się składał z dwóch członów pasażerskich oraz środkowego członu napędowego – „
Power Pack”, w którym znajdą się ogniwa paliwowe i zbiorniki wodoru.
Pociągi będą oferować 87 miejsc siedzących i pomieszczą łącznie 147 pasażerów. Zapewnią dostęp niskopodłogowy dla osób o ograniczonej mobilności oraz seniorów. Na pokładzie znajdzie się również toaleta przystosowana do potrzeb PRM oraz przestrzenie dla rowerów i wózków dziecięcych. Szczególnie niskie naciski na oś – poniżej 11 ton – umożliwią eksploatację pociągów na całej wąskotorowej sieci obsługiwanej przez FCE.
Pociągi pojadą przez Park Narodowy Etny
Szczególną uwagę poświęcono systemowi trakcyjnemu, biorąc pod uwagę duże nachylenia charakterystyczne dla linii Circumetnea. Przetwornice statyczne i baterie trakcyjne umieszczono nad wózkami napędnymi, co zapewnia doskonałą przyczepność i optymalną siłę trakcyjną w każdych warunkach pogodowych. Nowe pociągi będą kursować na trasie Paternò – Randazzo, biegnącej przez Park Przyrodniczy Etny.
Nowe zamówienie od FCE zwiększa łączną liczbę wąskotorowych pociągów wodorowych Stadlera zamówionych dla rynku włoskiego do 19. Pojazdy zostały zamówione przez trzech różnych klientów z trzech regionów Włoch:
8 przez ARST (Sardynia) i
9 przez FdC (Kalabria). To pierwsze na świecie wąskotorowe pociągi zaprojektowane specjalnie do napędu wodorowego i ogniw paliwowych.