Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
18-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem
fot. Roman CzubińskiW tym miejscu zacznie się drążenie tunelu KDP
Spółka CPK dokłada starań, by zabezpieczyć się przed ryzykiem uszkodzenia jakichkolwiek budynków podczas drążenia łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Optymalny sposób ich zabezpieczenia mają wskazać trwające analizy. Na korzyść łódzkiej tkanki miejskiej będzie też działała sama głębokość podziemnej linii kolejowej, w zasadniczej części nie mniejsza niż 25 metrów.

– Łódź ma już nie najlepsze doświadczenia z budową tunelu średnicowego dla kolei konwencjonalnej – przypomina pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Maciej Lasek. Właśnie osiadanie jednej z kamienic było przyczyną ostatniego zatrzymania tarczy drążącej główną, dwutorową nitkę. Po tym zdarzeniu, do którego doszło w pierwszej połowie listopada ubiegłego roku, maszyna do dziś nie ruszyła naprzód.

Polityk zapewnia jednak, że wnioski z dotychczasowego przebiegu inwestycji tunelowej PKP PLK zostały wyciągnięte. – Jestem przekonany, że wraz z głównym wykonawcą jesteśmy w stanie zapewnić najlepsze standardy bezpieczeństwa i komunikacji z mieszkańcami, tak by budowa była dla nich jak najmniej uciążliwa – deklaruje Lasek.

Również członek zarządu CPK do spraw kolejowych Piotr Rachwalski zapewnia, że zabezpieczenie obiektów na powierzchni jest dla spółki szczególnie ważne. – Nasz tunel będzie przede wszystkim przebiegał znacznie głębiej – przypomina. Głębokość będzie wynosiła nie kilkanaście metrów, jak w przypadku linii średnicowej, lecz 25-35 m w zależności od konkretnego odcinka.

Zabezpieczenia będą stosowane wobec obiektów w zasięgu 20 m od osi tunelu (liczba takich budynków wynosi łącznie setki). Oczywiście im dalej od osi tunelu, tym oddziaływanie drążenia będzie słabsze.

Wzmacnianie poszczególnych budynków jest wykonywane aż pięcioma różnymi metodami geotechnicznymi (fundamentowymi) oraz strukturalnymi. Te drugie obejmują całą kubaturę budynku. O ich zastosowaniu – w zależności m. in. od stanu poszczególnych budynków – zadecydują dodatkowe ekspertyzy, przeprowadzane właśnie przez rzeczoznawców.

Analiza i dobór środków mają być znacznie bardziej szczegółowe niż przy budowanym tunelu konwencjonalnym. – Będą to bardzo różne rozwiązania. Do każdej kamienicy podchodzimy indywidualnie. Zleciliśmy też dodatkowe badania ich stanu – mówi Rachwalski. W jego ocenie współpraca z władzami Łodzi układa się w tej sprawie bardzo dobrze.

Inwestor i wykonawca mają też być przygotowani do radzenia sobie z licznymi w rejonie prac rzekami podziemnymi oraz anomaliami wodnymi, takimi jak słynna „soczewka” w rejonie ul. Niciarnianej, która w latach 2013-2015 wymusiła duże zmiany w projekcie odcinka Łódź Widzew – Łódź Fabryczna. – Tunele metra w Nowym Jorku pod rzekami były budowane już w XIX wieku, więc nie są to nowe technologie. Nie przewidujemy niespodzianek – deklaruje członek zarządu CPK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gniezno – Sława Wielkopolska. Wolne rozmowy o reaktywacji

Infrastruktura

Gniezno – Sława Wielkopolska. Wolne rozmowy o reaktywacji

Jakub Rösler 28 sierpnia 2025

Katowice: PKP SA szacują straty po pożarze parowozowni

Infrastruktura

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Biznes

Zobacz również:

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

inf. pras. CPK 18 sierpnia 2025

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

inf. pras. CPK, opr. RC 20 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

Gniezno – Sława Wielkopolska. Wolne rozmowy o reaktywacji

Infrastruktura

Gniezno – Sława Wielkopolska. Wolne rozmowy o reaktywacji

Jakub Rösler 28 sierpnia 2025

Katowice: PKP SA szacują straty po pożarze parowozowni

Infrastruktura

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Biznes

Zobacz również:

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

inf. pras. CPK 18 sierpnia 2025

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

inf. pras. CPK, opr. RC 20 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij