Codziennie między Paryżem a Mediolanem kursuje 5 bezpośrednich pociągów, dedykowanych zwłaszcza w podróżach biznesowych z włoskiej do światowej stolicy mody. Przez wiele lat monopol na tej, prawie 1000-kilometrowej trasie miały francuskie koleje SNCF, lecz teraz muszą dzielić rynek z włoskim konkurentem – Trenitalią.
Zarówno SNCF, jak i Trenitalia połączenie Paryż – Mediolan realizują z wykorzystaniem pociągów dużych prędkości generacji TGV i Frecciarossa 1000, które osiągają prędkość 300 km/h. Pomimo tych samych parametrów i zdolności eksploatacyjnych to Frecciarossa 1000 deklasuje francuskie TGV, oferując niższe ceny biletów na przejazd i znacznie krótszy czas przejazdu.
3 pary TGV inOuI i 2 pary Frecciarossa
Francuskie TGV obsługują połączenie Paryż – Mediolan już od wielu lat. Dawniej połączenia były realizowane w ramach wspólnej usługi kolei francuskich i włoskich pod nazwą TGV Artesia, teraz obsługą tej relacji zajmuje się specjalnie powołana spółka SNCF Voyages Italia. W aktualnym rozkładzie jazdy na 950-kilometrowej trasie Paryż – Mediolan SNCF Voyages Italia uruchamia 3 pary pociągów TGV inOui, odjeżdżających z dworca Gare de Lyon w Paryżu o 6.45, 9.45 i 14.47. Na terenie Francji pociągi kursują z pominięciem Lyonu, trzeciego pod względem wielkości miasta Francji. Zabierają pasażerów z peryferyjnej stacji Mâcon Loché (z wyjątkiem popołudniowego pociągu), następnie zatrzymują się w Chambéry i na stacji granicznej w Modane. We Włoszech potsoje handlowe wyznaczone są w Olux, w Turnie na podziemnym dworcu Porta Susa i stacji docelowej Porta Garibaldi w Mediolanie. Przejazd całą trasą trwa od 7 godzin i 3 do 5 minut. Trenitalia na trasie Paryż – Mediolan swoje usługi oferuje od 2021 roku. W rozkładzie jazdy na 2024/2025 rok są to dwie pary pociągów Frecciarossa, odjeżdżające z Paryża o 7.29 i 15.17. Włoskie pociągi jadą tą samą trasą, z tą jednak różnicą, że nie omijają Lyonu, gdzie mają wyznaczone postoje handlowe na dworcu Part Dieu, zamiast na peryferyjnej stacji Mâcon Loché na linii LGV. W Mediolanie stacją docelową dla pociągów Frecciarossa jest dworzec główny Centrale, a nie jak w przypadku TGV stacja Porta Garibaldi. Pasażerowie pociągów Frecciarossa całą trasę pokonują w czasie krótszym o prawie pół godziny, dokładnie od 6 godzin i 38 do 6 godzin i 50 minut.
Frecciarossa wygrywa prędkością i ceną biletu
Znaczne różnice w czasie podróży wynikają z tego, że francuskie pociągi nie korzystają z infrastruktury dla kolei dużych prędkości we Włoszech. Na Terenie Francji składy obu przewoźników rozpędzają się do 300 km/h na linii LGV Sud-Est między Paryżem a Lyonem. Dalej korzystają z linii konwencjonalnych, gdzie maksymalna prędkość nie przekracza 160 km/h. We Włoszech Frecciarossa znowu osiąga 300 km/h na linii KDP Turyn – Mediolan, podczas gdy TGV „wlecze się” 160 km/h, jadąc linią konwencjonalną. O ile ta dyskwalifikacja jest nieodczuwalna dla pasażerów podróżujących np. z Paryża do Turynu, to podróżni jadący do Mediolanu mogą być co najmniej zirytowani. Frecciarossa odcinek Turyn – Mediolan pokonuje w czasie 45 minut, a francuskie TGV potrzebuje na to aż godziny i 25 minut! Logicznym wydawałoby się, że w obliczu braku możliwości zaoferowania bardziej atrakcyjnego czasu przejazdu, można przyciągnąć potencjalnych klientów tańszymi biletami. W tym przypadku jest wręcz odwrotnie. Ceny biletów w relacji Paryż – Mediolan na pociągi TGV inOui zaczynają się od 49 euro w klasie 2. i od 59 euro w klasie 1. Regularna cena za przejazdy wynosi już 169 euro za 2. klasę i 209 euro za klasę 1. Pasażerowie pociągów Frecciarossa 1000 mają do dyspozycji trzy klasy: Standard (odpowiednik klasy 2), Business (klasa 1) i dla najbardziej wymagających klientów klasa Premium. Przejazd w klasie Standard to wydatek od 45 do 145 euro. W klasie Business bilety sprzedawane są od 80 do 195 euro, natomiast w klasie Premium bilet kosztuje zawsze 305 euro, bez względu czy zostanie on zakupiony w przedsprzedaży, czy w dniu wyjazdu.
300 km/h dopiero po wymianie taboru
Konkurencja na linii Paryż – Mediolan nie będzie równa, dopóki francuskie pociągi TGV nie będą mogły osiągać szybkości 300 km/h na liniach im dedykowanych. Połączenia Paryż – Mediolan obsługiwane są aktualnie przez podgrupę sześciu składów TGV Réseau PLT o numerach 4501-4506. Ponad 30-letnie pociągi zostały co prawda przystosowane do poruszania się po włoskiej sieci kolejowej (posiadają włoski system sygnalizacji SCMT), ale nie są wyposażone w europejski system ERTMS, co uniemożliwia im wjazd na linię KDP Turyn – Mediolan. Wszystko ma się zmienić w roku 2027, gdy do eksploatacji wejdzie nowa generacja dwupokładowych pociągów TGV M. Do obsługi połączenia Paryż – Mediolan przeznaczonych zostanie piętnaście, 9-wagonowych zestawów TGV M z platformy Avelia Horizon, w pełni przystosowanych do poruszania się po włoskiej sieci kolejowej zarządzanej przez RFI, w tym na liniach KDP.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.