fot. Leif Jørgensen (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Międzynarodowy pociąg IC Porta Moravica, łączący dotychczas Przemyśl i Graz, od grudnia zmieni trasę – w Polsce jego stacją docelową będzie Kraków. Dodatkowo po 2,5 roku z zestawienia zniknie panoramiczny wagon bezprzedziałowy 1. klasy, należący do szwajcarskich kolei federalnych SBB CFF FFS.
W roku 1991 szwajcarskie koleje federalne SBB CFF FFS zakupiły 12 sztuk panoramicznych wagonów bezprzedziałowych 1. klasy. Zostały one oznaczone jako Apm61. Pozyskano je z myślą o obsłudze pociągów międzynarodowych, których trasy przebiegają przez szczególnie urokliwe tereny górskie, czy doliny rzek. Ogromne okna w kształcie łuku zapewniają pasażerom nawet 90% większą widoczność niż standardowe wagony pasażerskie. Dodatkowo przestrzeń pasażerska znajduje się nieco wyżej, dzięki czemu widoczność otoczenia linii kolejowych jest znacznie lepsza nawet w przypadku przejazdu przez odcinki z ekranami akustycznymi. Pozostałe parametry eksploatacyjne Apm61 nie odbiegają od innych wagonów bezprzedziałowych 1. klasy standardu UIC-Z – znajdują się w nich 54 miejsca siedzące, zaś maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 200 km/h.
Nie trzeba chyba nawet dodawać, że pod względem estetyki przestrzeni pasażerskiej, komfortu jazdy, czy jakości wykończenia, ponad 30-letnie Apm61 przewyższają znacząco większość nowych wagonów pasażerskich w Europie. Od 11 czerwca 2023 roku pojedynczy wagon panoramiczny tego typu był włączany do pociągu międzynarodowego Porta Moravica, na terenie Polski kursującego jako pociąg kategorii IC. Pociąg ten wciąż kursuje w relacji Przemyśl – Graz przez takie miasta, jak Wiedeń, Břeclav, Přerov, Ostrawa, Czechowice-Dziedzice, Kraków i Rzeszów. Od grudnia wprowadzone zostaną jednak istotne zmiany. Ujmując to najzwięźlej – nadchodzące tygodnie będą niestety ostatnimi, w których wagon panoramiczny SBB CFF FFS będzie pojawiać się w Polsce…
Co więcej, na polskim fragmencie relacja zostanie skrócona do Krakowa. Z drugiej strony Porta Moravica w Austrii wciąż będzie dojeżdżać do Grazu. Jak informuje portal Zdopravy.cz, z zestawienia pociągu znikną również wszystkie wagony pasażerskie austriackich kolei federalnych ÖBB oraz inne należące do szwajcarskiego narodowego przewoźnika. Na ich miejsce pojawi się zestaw wagonów standardu UIC-Z, należących do Českých drah. Mówimy tu o wagonach pasażerskich, które były dotychczas kierowane na trasę z Pragi do Berlina i dalej do Hamburga, a które zastępują ComfortJety, pociągi push-pull dostarczane przez konsorcjum Siemens Mobility – Škoda Group. Warto dodać, że już od wtorku 7 października wszystkie pociągi z Pragi do Berlina będą obsługiwały ComfortJety.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.