Spółka CPK przekazała konsorcjum budowlanemu PORR plac budowy komory startowej Retkinia pod drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Oznacza to, że wykonawca będzie mógł m.in. rozpocząć organizację zaplecza budowy, a także sprowadzić maszynę drążącą TBM, która wykona tunel o średnicy blisko 14 metrów i długości ok. 4,6 km. Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania.
Pod koniec czerwca br.
spółka CPK i konsorcjum PORR podpisały umowę na drążenie tunelu dla KDP. Teraz plac budowy w rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej, w obręb którego wchodzi m. in. komora startowa dla maszyny TBM, został przekazany wykonawcy. Dzięki temu PORR będzie mógł rozpocząć roboty budowlane związane z dostosowaniem komory startowej Retkinia do wybranego typu maszyny TBM (z ang.
Tunnel Boring Machine), która będzie drążyć tunel.
Po dostawie maszyna będzie segment po segmencie montowana w komorze, gdzie również zostaną przeprowadzone testy przed rozpoczęciem drążenia. Zanim jednak tarcza TBM rozpocznie prace, będzie dostosowana do warunków geotechnicznych na trasie tunelu. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia, jakim jest przygotowanie i przetransportowanie do Łodzi maszyny TBM, drążenie tunelu rozpocznie się w drugiej połowie 2026 roku.
Tarcza TBM ruszy z komory Retkinia, która jest dla tunelu KDP komorą startową. Właśnie tam tarcza drążąca zagłębi się w ziemię. Komorą odbiorczą będzie komora Fabryczna, zlokalizowana w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i Łódzkiego Domu Kultury.
Prace przy jej budowie trwają.
– Tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią będzie miał długość ok. 4,6 km i średnicę ok. 14 metrów, co oznacza, że stanie się on najdłuższym i o największej średnicy tunelowym obiektem kolejowym w Polsce wydrążonym jednym odcinkiem – mówi prezes CPK dr Filip Czernicki. Będzie składał się z dwóch torów, umożliwiających jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h.
Tunel będzie przebiegał na zmiennej głębokości, wahającej się od około 23 metrów pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia aż do 34 metrów między
komorami ewakuacyjnymi, zlokalizowanymi w rejonie ulicy Struga, al. Włókniarzy i alei ks. bp. Bandurskiego. Na całym odcinku tunelu zlokalizowano pięć ewakuacyjnych komór szlakowych, zaprojektowanych w technologii ścian szczelinowych wychodzących na poziom gruntu klatkami schodowymi. W komorach szlakowych będą również zlokalizowane urządzenia techniczne do obsługi tunelu. Wzdłuż całej długości tunelu powstaną chodniki ewakuacyjne, pełniące funkcje techniczne oraz zapewniające drogi ewakuacji. Obiekt z wyposażeniem budowlano-instalacyjnym, systemami oddymiania, urządzeniami oraz pomieszczeniami technicznymi na potrzeby służb obsługi tunelu i linii kolejowej będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa.
W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadania gruntu. Planowane jest też przygotowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Najlepszym przykładem prac wzmacniających budynki jest
Łódzki Dom Kultury, gdzie zakończyły się już prace zasadnicze przy wzmacnianiu fundamentów za pomocą mikropali oraz kolumn
jet grouting, stanowiących dodatkowe punkty podparcia konstrukcji. Wszystko z myślą o niezbędnym zabezpieczeniu ŁDK przed budową głębokiej na około 8 pięter komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM i rozpoczęciem drążenia tunelu CPK, który częściowo będzie przebiegał pod budynkiem.
– Łódzkie inwestycje CPK na linii kolejowej 85, która przebiegnie przez miasto są już zaawansowane. Ukończona została komora startowa na Retkini, od której zacznie się drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości, a na budowie komory odbiorczej Fabryczna zostały wykonane ściany szczelinowe. Natomiast w Łódzkim Domu Kultury zakończyły się prace zasadnicze przy wzmacnianiu jego fundamentów. Przejęcie przez wykonawcę placu budowy komory startowej Retkinia pod drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości jest kolejnym krokiem przybliżającym nas do uruchomienia w 2032 roku trasy szybkiej kolei między Warszawą, Łodzią i Lotniskiem CPK – mówi członek zarządu CPK Piotr Rachwalski.
Inwestycje związane z tunelem dalekobieżnym w Łodzi to najbardziej zaawansowana część Programu Kolejowego CPK. Oprócz tego trwają zaawansowane prace projektowe oraz
uzyskiwanie niezbędnych uzgodnień i zezwoleń wzdłuż całej 480-kilometrowej linii Kolei Dużych Prędkości „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Poznań/Wrocław. Na odcinku między Warszawą i Łodzią, który
ma zostać uruchomiony wraz z Lotniskiem CPK do końca 2032 r., spółka posiada komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) i
większość wniosków o decyzje lokalizacyjne złożonych do wojewodów: mazowieckiego i łódzkiego. Dla odcinka między Warszawą a CPK przygotowano i złożono już 5 takich wniosków, natomiast dla odcinka między CPK a Łodzią – 3 z 7 planowanych.