NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Fryczkowski: Alstom liczy na zamówienia na jednostki wodorowe z Polski

| Kasper Fiszer 28.06.2021 1,7k

Fryczkowski: Alstom liczy na zamówienia na jednostki wodorowe z Polski
Coradia iLintfot. Alstom
O europejskim i polskim rynku na wodorowe jednostki regionalne, o bezpieczeństwie technologii wodorowej i o zaletach pojazdu Coradia iLint rozmawialiśmy podczas jego polskiej premiery z Arturem Fryczkowskim odpowiedzialnym za sprzedaż i rozwój biznesu w firmie Alstom.
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy: Jakie są najważniejsze cechy jednostki Coradia iLint? Czym odróżnia się od innych pojazdów przystosowanych do kursowania po liniach niezelektryfikowanych?

Artur Fryczkowski, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju biznesu w firmie Alstom: Oprócz klasycznego diesla wśród pojazdów, które mogą jeździć po liniach niezelektryfikowanych, możemy wyróżnić te niskoemisyjne i zeroemisyjne. Jednostka, którą właśnie prezentujemy, jest całkowicie bezemisyjna: Coradia iLint to pociąg wodorowy, który emituje do otoczenia jedynie wodę i parę wodną. Wpływa to na redukcję emisji dwutlenku węgla do atmosfery, przy osiągach odpowiadających pociągom spalinowym. Nasza jednostka rozwija prędkość 140 km/godz., co w ruchu regionalnym wydaje się całkowicie wystarczające. Zasięg pociągu to ok. 1000 km, co w ruchu lokalnym oznacza około trzech dni bez konieczności tankowania.

– Czy konieczność stworzenia infrastruktury tankowania wodoru to duże wyzwanie dla potencjalnego nabywcy takiego pociągu?

– To w zasadzie najprostszy element. Ta infrastruktura jest gotowa: Alstom dysponuje mobilnymi stacjami tankowania, które oferujemy w pakiecie z pociągami. Sprzedajemy kompleksowe rozwiązanie gotowe do wdrożenia:: pociąg, infrastrukturę tankowania wraz z umową na dostawę wodoru i utrzymanie pociągu w czasie określonym przez nabywcę. .

– Przez ile lat Alstom może podjąć się świadczenia usług utrzymaniowych?

– Najdłuższy znany mi kontrakt obejmuje ok. 30 lat. To praktycznie zamyka cykl życia produktu. Teraz rozmawiamy o okresie 40-letnim dla kontraktu na Ukrainie, ale chodzi tu o lokomotywy ciężkie, także cykl życia wygląda w ich przypadku inaczej. Myślę, że przy produktach wodorowych okres utrzymania to będzie zwykle około 30 lat.

– Czy widzi Pan zapotrzebowanie na wodorowe jednostki regionalne na polskim rynku?

– Tak. Polska jest w średniej europejskiej, jeśli chodzi o poziom elektryfikacji sieci kolejowej, co oznacza, że ok. 46 proc. linii nie ma sieci trakcyjnej. W Europie mamy zamówionych już kilkadziesiąt takich pojazdów, a kolejne zamówienia spływają do nas praktycznie co miesiąc. W Polsce deklaracja dotyczącą pojazdów wodorowych została ujęta w Krajowym Planie Odbudowy. Zakłada on wprowadzenie 30 niskoemisyjnych pojazdów na polskie tory do roku 2026. Poszczególne województwa, np. wielkopolskie, są zainteresowane takimi jednostkami. Mam nadzieję, że po uwolnieniu środków z KPO zaczną napływać zamówienia z Polski.

– Czy są jakiekolwiek przeszkody techniczne, by pojazdy wodorowe całkowicie wyparły tabor spalinowy?

– Nie ma. Myślę, że wymiana taboru to kwestia czasu, a proces zmierzania w tym kierunku już się rozpoczął.

– Z których krajów europejskich spływa do Alstomu najwięcej zamówień na tabor wodorowy?

– Najwięcej zamówień spływa z Niemiec i z Francji. We Włoszech operator z Mediolanu zamówił natomiast jednostkę do ruchu międzymiastowego. Ma 96 metrów i również jest w pełni wodorowa. Jest wyposażona typowo z myślą o większej liczbie pasażerów.

– Często pojawiają się opinie, że wodór to technologia niedojrzała albo zbyt niebezpieczna. Czy mają one uzasadnienie?

– Technologia jest już dopracowana do tego stopnia, że jest jedną z najbezpieczniejszych. Kluczowa jest nie kwestia użytego gazu, a jego magazynowania, a poza sytuacjami ekstremalnymi od lat nie mieliśmy do czynienia z wybuchem zbiornika wodoru. W jednostce Coradia iLint mamy dwa zbiorniki o pojemności 130 litrów sprężonego wodoru. Od 2018 r. takie pociągi z powodzeniem jeżdżą w Niemczech i nie zdarzają się usterki dotyczące zbiorników. Łącznie do Niemiec sprzedaliśmy 41 jednostek, które zaczną wozić pasażerów już w 2022 roku. Kilkanaście kolejnych jednostek dla innych krajów jest już zakontraktowanych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Żmigród (36)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Żmigród (36)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5