FlixTrain zamówił w 30 zestawów z platformy Talgo 230 wraz z 15-letnim utrzymaniem. Wartość kontraktu to 1,06 miliarda euro. Prawo opcji obejmuje zakup kolejnych 35 pociągów – w razie skorzystania z niego wynagrodzenie Talgo wzrośnie do 2,4 mld euro.
Talgo 230 to zestaw wagonowy
push-pull, przewidziany do pracy z lokomotywami, które mają zostać dostarczone przez zewnętrznego dostawcę. Liczbę wagonów między sterowniczym i doczepianym bezpośrednio za lokomotywą (tylko on będzie wyposażony w specjalne złącza) będzie można zmieniać dowolnie, co pozwoli na elastyczne dopasowywanie pojemności składu do popytu na konkretne połączenie – to przewaga takiego rozwiązania nad elektrycznymi zespołami trakcyjnymi.
Platforma pociągów Talgo 230 jest współtworzona z polską firmą MEDCOM, która dostarcza do Talgo system przetwornic wielosystemowych na 4 typy napięć UIC (1500 V DC, 3000 V DC, 1500 V AC, 1000 V AC). Dzięki nim pociągi będą mogły jeździć po całej Europie.
Wśród cech wyróżniających zakontraktowany tabor producent wymienia lekką konstrukcję pudła opracowany przez siebie układ wózków zwiększający pojemność wnętrza, wysoki poziom cyfryzacji oraz pełną dostępność dla osób niepełnosprawnych (brak stopni w drzwiach wejściowych). Niezależnie od tego w każdym składzie znajdzie się jeden wagon przystosowany specjalnie dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Nowy tabor powinien poprawić
niezbyt wysoki dziś komfort podróży.
FlixTrain zamierza skierować nowe nabytki do obsługi połączeń w Niemczech, Austrii, Holandii, Danii oraz Szwecji. Ich atutem na trasach międzynarodowych ma być pełna interoperacyjność. Warto przypomnieć, że
plany ekspansji międzynarodowej FlixTrain obejmują także Polskę.
Wspomniane nasycenie pojazdów technologiami cyfrowymi obejmuje – między innymi – tysiące czujników, monitorujących zużycie poszczególnych elementów i na bieżąco przekazujących do chmury cyfrowej dane na ten temat. Dane te są następnie analizowane przez sztuczną inteligencję w sposób, który ułatwia pracownikom serwisu Talgo planowanie czynności utrzymaniowych i naprawczych. Końcowym efektem ma być maksymalne skrócenie czas postoju taboru w warsztacie.
– Talgo 230 to najlepsze rozwiązanie dla poprawy mobilności kolejowej w całej Europie, zwłaszcza w segmencie Intercity – mówi prezes Talgo Carlos Palacio. Jak dodaje, współpraca z firmą o takiej skali działalności jak Flix Mobility przyniesie producentowi wiele korzyści. Wprowadzenie nowoczesnego i szybkiego taboru ma pomóc w osiągnięciu wspólnego celu – przeniesienia jak największych potoków pasażerskich z samochodów i samolotów do pociągów.
Prezes i współzałożyciel Flix Mobility André Schwämmlein przypomina, że strategia rozwoju firmy zakłada intensywną ekspansję w kolejnych latach. – Tak ogromne powiększenie naszej floty kolejowej pozwoli nam rozpocząć nową erę podróży koleją w Niemczech i Europie. Zamierzamy nie tylko zwiększyć nasz udział w rynku, ale także przyczynić się do rozszerzenia samego rynku – zaznacza. Według prognoz w samych Niemczech rynek przewozów kolejowych dużych prędkości ma wzrosnąć w latach 2021-2030 aż o 45%.
Również w skali całej Europy potencjał rozwoju kolei w segmencie Intercity jest duży. W roku 2023 jego wartość szacowano na 27 mld euro, a roczne tempo wzrostu – na 4-5%. FlixTrain stale rozbudowuje więc swoją ofertę:
tylko w 2024 wzrosła ona o 40%. Również liczba pasażerów rośnie w szybkim tempie.