Na początku czerwca CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej. Spółka zamierza przekonać kaliszan, że mimo planowanej budowy obwodnicy kolejowej, poprzez którą część szybkich pociągów do Poznania i Warszawy ominie ich miasto, i tak skorzystają oni na budowie linii „Y” Warszawa – Łódź – Poznań.
– Nieprawdziwe są informacje, jakoby analizowany wariant W9 był najkorzystniejszym rozwiązaniem poprowadzenia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Poznania – podkreśla spółka. Jak argumentuje, przewidywany w tym wariancie przebieg oznaczałby radykalne ograniczenie prędkości pociągów do 100 km/h. Jej ewentualne zwiększenie wymusiłoby z kolei ingerencję w lokalne zakłady pracy, takie jak mleczarnia Mlekovita czy Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL. Poprowadzenie nowej linii kolejowej przez tereny tych przedsiębiorstw byłoby jednoznaczne z likwidacją części miejsc pracy, które mieszkańcy regionu wskazywali jako ważne i potrzebne. Aby podnieść komfort jazdy przyszłych pasażerów przy zachowaniu kluczowych dla miasta zakładów pracy, zdecydowano
o budowie tzw. bypassu – obwodnicy kolejowej, gwarantującej osiąganie najwyższych parametrów (do 350 km/h) i istotne skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Poznaniem.
Powyższe rozwiązania były już szeroko dyskutowane, ale co kluczowe, będą jeszcze szczegółowo analizowane. Spółka CPK zwraca uwagę, że aneks na opracowanie studium wykonalności dla kolejowej obwodnicy Kalisza został podpisany w czerwcu 2023 r., czyli jeszcze przez jej poprzedni zarząd.
Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum. Zarówno składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Na terenie Kalisza zostanie zmodernizowana tzw. „serpentyna” (obecny przebieg linii 14 położony między Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem), a parametr prędkości zostanie podwyższony do 110 km/h. Kolizyjne i dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zastąpione zostaną przejazdami bezkolizyjnymi, dwupoziomowymi.
Po realizacji inwestycji Kalisz zyska – jak przedstawia to CPK –
najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii. Czas przejazdu do Poznania będzie wynosił ok. 35 minut – w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godzina 28 minut najszybszym pociągiem). Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się o około godziny w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu.
Po linii KDP planowany jest również przejazd ekspresów regionalnych, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Zakładany czas przejazdu takiego pociągu będzie o około 40 minut krótszy niż obecnie. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.
Inwestycje kolejowe CPK w całym kraju bazują na urealnionym harmonogramie i oparte są o oszacowane obecne i prognozowane potoki pasażerskie. Działania Spółki Centralny Port Komunikacyjny wpisują się w realizację celu
„Polska 100 minut” i budowanie nowej infrastruktury kolejowej zapewniające lepszą integrację miast w Polsce. Priorytetem jest tu
tzw. „Y”, łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Program inwestycyjny CPK nie wyklucza także średnich miast leżących w bezpośrednim sąsiedztwie „Y”, czyli np. Kalisza, Sieradza i Pleszewa. Staną się one beneficjentami nowej infrastruktury – otrzymają z nią połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych.