Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
26-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK sp. z o.o.

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
fot. PKP SADworzec w Kaliszu
Na początku czerwca CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej. Spółka zamierza przekonać kaliszan, że mimo planowanej budowy obwodnicy kolejowej, poprzez którą część szybkich pociągów do Poznania i Warszawy ominie ich miasto, i tak skorzystają oni na budowie linii „Y” Warszawa – Łódź – Poznań.

– Nieprawdziwe są informacje, jakoby analizowany wariant W9 był najkorzystniejszym rozwiązaniem poprowadzenia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Poznania – podkreśla spółka. Jak argumentuje, przewidywany w tym wariancie przebieg oznaczałby radykalne ograniczenie prędkości pociągów do 100 km/h. Jej ewentualne zwiększenie wymusiłoby z kolei ingerencję w lokalne zakłady pracy, takie jak mleczarnia Mlekovita czy Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL. Poprowadzenie nowej linii kolejowej przez tereny tych przedsiębiorstw byłoby jednoznaczne z likwidacją części miejsc pracy, które mieszkańcy regionu wskazywali jako ważne i potrzebne. Aby podnieść komfort jazdy przyszłych pasażerów przy zachowaniu kluczowych dla miasta zakładów pracy, zdecydowano o budowie tzw. bypassu – obwodnicy kolejowej, gwarantującej osiąganie najwyższych parametrów (do 350 km/h) i istotne skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Poznaniem.

Powyższe rozwiązania były już szeroko dyskutowane, ale co kluczowe, będą jeszcze szczegółowo analizowane. Spółka CPK zwraca uwagę, że aneks na opracowanie studium wykonalności dla kolejowej obwodnicy Kalisza został podpisany w czerwcu 2023 r., czyli jeszcze przez jej poprzedni zarząd.

Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum. Zarówno składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Na terenie Kalisza zostanie zmodernizowana tzw. „serpentyna” (obecny przebieg linii 14 położony między Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem), a parametr prędkości zostanie podwyższony do 110 km/h. Kolizyjne i dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zastąpione zostaną przejazdami bezkolizyjnymi, dwupoziomowymi.

Po realizacji inwestycji Kalisz zyska – jak przedstawia to CPK – najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii. Czas przejazdu do Poznania będzie wynosił ok. 35 minut – w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godzina 28 minut najszybszym pociągiem). Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się o około godziny w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu.

Po linii KDP planowany jest również przejazd ekspresów regionalnych, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Zakładany czas przejazdu takiego pociągu będzie o około 40 minut krótszy niż obecnie. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Inwestycje kolejowe CPK w całym kraju bazują na urealnionym harmonogramie i oparte są o oszacowane obecne i prognozowane potoki pasażerskie. Działania Spółki Centralny Port Komunikacyjny wpisują się w realizację celu „Polska 100 minut” i budowanie nowej infrastruktury kolejowej zapewniające lepszą integrację miast w Polsce. Priorytetem jest tu tzw. „Y”, łączący Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Program inwestycyjny CPK nie wyklucza także średnich miast leżących w bezpośrednim sąsiedztwie „Y”, czyli np. Kalisza, Sieradza i Pleszewa. Staną się one beneficjentami nowej infrastruktury – otrzymają z nią połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij