NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Malinowski: Na drogach ginie co roku miasto wielkości Jastarni

| Kasper Fiszer 10.05.2018 1,6k

Malinowski: Na drogach ginie co roku miasto wielkości Jastarni
Dworzec kolejowy w Jastarnifot. Koefbac, lic. CC BY-SA 4.0
– Rozwój pasażerskiego transportu kolejowego może wprost przełożyć się na wydatną poprawę bezpieczeństwa w transporcie – przekonuje Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zwraca on uwagę na dużą liczbę zabitych i rannych w transporcie drogowym w Polsce i przekonuje, że możliwe jest przejmowanie istotnej części potoku przez kolej. Jednym z przykładów udanego działania w tym kierunku ma być reaktywacja przewozów na linii kolejowej z Łodzi do Łowicza (niedługo potem ruch przejęła tam ŁKA).
9 maja na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego rozpoczęła się V Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Konsument na rynku kolejowych przewozów pasażerskich”. Otworzyło ją m.in. krótkie wystąpienie Janusza Malinowskiego, prezesa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przekonywał on, że rozwój pasażerskich połączeń kolejowych pozwala nie tylko na stworzenie wygodnej siatki komunikacyjnej, ale także na znaczne podniesienie bezpieczeństwa podróżujących w skali regionu czy kraju i obniżenie kosztów społecznych transportu.

Podróżujący pociągami z Łodzi do Łowicza przesiedli się z samochodów czy busów

– Co roku na polskich drogach ginie miasto wielkości Jastarni lub Rynu [oba mają nieco poniżej 3 tys. mieszkańców] – przekonywał prelegent. – Co roku rannych jest tylu ludzi, ile odpowiada np. Chojnicom (40 tys. mieszkańców) – dodał. Wskazywał też, że w regionie łódzkim udaje się przenosić istotną część podróży na kolej.

– Jeszcze parę lat temu na linii kolejowej Łódź – Łowicz nie jeździł żaden pociąg pasażerski. Dziś przewozimy tam rocznie ok. 800 tys. pasażerów. Ci pasażerowie są przecież skądś przejęci – stwierdził prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. O sukcesach w rozwijaniu regionalnego transportu kolejowego mówiła także Teresa Woźniak, dyrektor w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego.

Cele, które UMWŁ stawiał przed ŁKA, są osiągane

Przypomniała ona, że samorządowa spółka funkcjonuje od 2014 r. – Łódzka Kolej Aglomeracyjna dynamicznie się rozwija, a cele, które były przed nią stawiane, jesteśmy w stanie osiągnąć – oceniła przedstawicielka organizatora przewozów. Dodała jednak, że samorząd stara się współpracować nie tylko z własnym przedsiębiorstwem, ale także z wszystkimi innymi przewoźnikami oraz z zarządcą infrastruktury.

Przykładem takiej kooperacji z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi mają być inwestycje infrastrukturalne dofinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego (z tego źródła dotowana jest m.in. budowa nowych przystanków kolejowych w regionie). Zdaniem Teresy Woźniak najistotniejszą planowaną inwestycją pozostaje jednak budowa tunelu średnicowego pomiędzy dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. – Zmieni on charakter przewozów w naszym regionie – oceniła.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5