Centralny Port Komunikacyjny podpisał z Korea National Railway (KNR) porozumienie o wymianie doświadczeń dla rozwoju sieci KDP w Polsce. To kolejny etap zacieśniania współpracy między Polską a Koreą Południową, obejmującej zarówno kolejowy, jak i lotniczy komponent CPK. Z doświadczenia KNR chcą korzystać także PKP PLK.
Porozumienie podpisali prezes CPK dr Filip Czernicki i prezes KNR Seong-Hai Lee. Jak przypomina spółka CPK, współpraca polsko-koreańska przy inwestycjach związanych z CPK trwa od kilku lat. Od 2020 r.
strategicznym doradcą CPK jest zarządca lotniska Incheon w Seulu. Rok później ówczesny rząd
rozważał utworzenie polsko-koreańskiej spółki joint venture mającej zajmować się budową lotniska. W roku 2022 odbyło się
Forum Współpracy Technologicznej dotyczącej KDP, a w 2023 r. konsorcjum KNR i również południowokoreańskiej firmy Dohwa Engineering
wygrało przetarg na zaprojektowanie 70-kilometrowego odcinka KDP między Katowicami a granicą państwa.
– Współpraca w dziedzinie technologii, w tym inżynierii kolejowej czy utrzymania linii dla KDP jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa w codziennej eksploatacji. KNR to doświadczony zarządca ponad 650 km linii kolejowych [dużych prędkości KTX – przyp. red.], z którego wiedzy chcielibyśmy jak najlepiej skorzystać, dzieląc się jednocześnie rozwiązaniami technicznymi, które zamierzamy zastosować przy realizacji
linii „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań – podkreśla prezes CPK.
Jak precyzuje komunikat CPK, KNR zbudowała i zarządza liniami KDP o łącznej długości 657 km. Są wśród nich odcinki kluczowe dla transportu publicznego Korei Południowej:
Gyeongbu High-Speed Rail (Seul – Pusan, 412,5 km), Honam HSR (Seul – Gwangju – Mokpoo (blisko 184 km) i Suseo HSR (Suseo – Pyeongtaek, 61 km).
Spółka zajmuje się planowaniem, budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz realizacją i zarządzaniem projektami związanymi z KDP, liniami konwencjonalnymi oraz transportem towarowym. Jest również obecna również na arenie międzynarodowej. Jak dotąd zrealizowała 88 inwestycji kolejowych w 27 krajach, takich jak Chiny, USA, Wietnam czy Sudan.
Memorandum o współpracy z Korea National Railway w zakresie wymiany doświadczeń i know-how podpisały w ostatnim czasie także PKP PLK. – Porozumienie otwiera drogę do rozwoju nowoczesnych technologii, systemów bezpieczeństwa i lepszego zarządzania infrastrukturą – szczególnie w kontekście kolei dużych prędkości. Liczymy, że dzięki tej kooperacji będziemy mogli skorzystać z praktycznych doświadczeń naszych zagranicznych partnerów i przełożyć je na realne usprawnienia w polskiej sieci kolejowej – informuje spółka.