Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

‍Państwa bałtyckie o Rail Baltica: Przede wszystkim przewozy wojskowe i ruch pasażerski

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
17-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
‍Państwa bałtyckie o Rail Baltica: Przede wszystkim przewozy wojskowe i ruch pasażerski
fot. Jarosław NogalKristīne Malnača
Dla państw bałtyckich Rail Baltica to nie tylko element poprawy bezpieczeństwa narodowego i pobudzania rozwoju gospodarczego. Jej budowa pozwala też nabyć doświadczenia w prowadzeniu inwestycji na niespotykaną do tej pory skalę – wynika z wypowiedzi panelistów podczas debaty otwarcia I Kongresu Kolei Dużych prędkości w Łodzi.

Prezes zarządu odpowiedzialnej za budowę Rail Baltica spółki RB Rail Marko Kivila stwierdził, że problemy z realizacją inwestycji wynikają przede wszystkim z braku doświadczenia państw-udziałowców (Litwy, Łotwy i Estonii) w prowadzeniu tak dużych i skomplikowanych przedsięwzięć infrastrukturalnych. – Mówimy o trzech relatywnie małych państwach, które nigdy dotąd nie prowadziły takich inwestycji – tłumaczył.

RB Rail: Polskie drogi – dobry przykład

Dziś jednak duża część tych problemów należy już do przeszłości. – Współpraca układa się dobrze, osiągnęliśmy równowagę między projektami narodowymi i ponadnarodowymi – ocenił Kivila. Sama spółka może być, według prezesa, wzorcem tworzenia międzynarodowych struktur odpowiedzialnych za podobne inwestycje. Jej formułę prawną Kivila uznał za optymalną.

Wnioskiem z dotychczasowego okresu istnienia założonej w październiku 2014 r. spółki jest szersze czerpanie z dobrych doświadczeń innych państw europejskich. Jednym z nich jest – według prezesa – nasz kraj. – Państwa bałtyckie powinny przyglądać się przykładowi Polski i uczyć się, jak osiągać cele infrastrukturalne – wezwał Kivila, kładąc nacisk zwłaszcza na polskie drogi.

– Efektem budowy Rail Baltica będzie w pełni operacyjna kolej i płynne podróże – przypomniał prezes RB Rail. Jak stwierdził, w postępowaniach przetargowych ze względów bezpieczeństwa będą preferowane firmy z siedzibą w Unii Europejskiej, nie opowiedział się jednak za twardym odstraszaniem innych podmiotów.

Litwa: Duże problemy prawne na etapie projektowania

Dyrektor generalny LTG Infra (Koleje Litewskie)‍ Vytis Žalimas upatrywał przyczyn dotychczasowych poślizgów nieco gdzie indziej. – Model biznesowy Rail Baltica był początkowo bardzo korzystny, potem jednak wiele kwestii utknęło w martwym punkcie. Wpływ na to miało ustawodawstwo i przepisy dotyczące zamówień publicznych w poszczególnych krajach. Na usuwanie problemów z zamówieniami projektowymi oraz osiąganie porozumień w tej sprawie straciliśmy 2 lata – wspominał. Zaznaczył, że współpraca z PKP PLK była i jest dobra.

Problemem nie jest za to finansowanie. – Mamy zabezpieczone środki do 2028 r. – przypomniał Žalimas. W tym właśnie roku, według planów, powinny dojechać do Warszawy po nowej linii pociągi co najmniej z Kowna. Zanim Rail Baltica zostanie w całości oddana do użytku, LTG Infra chce wdrożyć nowe technologie na istniejących liniach.

– Korytarz Północ – Południe, którego główną częścią będzie Rail Baltica, będzie wykorzystywany głównie w przewozach pasażerskich i wojskowych. Przewozy towarowe (zwłaszcza usługi intermodalne), choć również znajdą miejsce na magistrali, nie zdominują jej – podkreślił przedstawiciel zarządcy.

Łotwa: Zadbajmy o finansowanie KDP w przyszłości

– Od początku było jasne, że Rail Baltica będzie służyła trzem celom: ściśle transportowemu, ekonomicznemu (poprawa połączeń i mobilności ułatwi podejmowanie aktywności gospodarczej na rynku europejskim) oraz właśnie wojskowemu – potwierdziła zastępczyni sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu Łotwy Kristīne Malnača. Łotewski rząd przewidział rozwiązania ułatwiające mobilność militarną, wymagając zapewnienia zwiększonej skrajni oraz nacisków na oś. – Dziś bardziej niż kiedykolwiek widać, że była to słuszna decyzja – podkreśliła.

W bardzo niestabilnym dziś otoczeniu (agresywne wobec państw Zachodu i Europy Środkowej działania Rosji oraz Białorusi) znaczenie drożnego połączenia z europejską siecią transportową rośnie jeszcze bardziej. – Czas ma ogromne znaczenie. Gdyby sieć kolejowa pozostała odizolowana od standardów europejskich, nasze położenie byłoby znacznie gorsze – nie pozostawiła złudzeń Malnača.

Rail Baltica da państwom bałtyckim nieznane dotychczas możliwości. – Połączenie z jednolitą siecią europejską pozwoli otworzyć się na nowe rynki, stworzy też nowe łańcuchy dostaw. Zwiększy się odporność nie tylko nasza, ale i całej UE. Ważnym elementem planów rozwoju infrastrukturalnego będzie też pasażerska kolej dużych prędkości. Potrzeba w tym celu wsparcia politycznego, zaangażowania ze strony naszych rządów – zaznaczyła przedstawicielka Łotwy. Zaapelowała, by podczas zbliżających się rozmów o planowaniu kolejnego okresu budżetowego państwa regionu przemówiły jednym głosem, by zapewnić trwałe finansowanie paneuropejskiej sieci KDP.

O postępach w realizacji łotewskiego odcinka Rail Baltica pisaliśmy więcej tutaj. Warto też przypomnieć o przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka na terenie Estonii (od granicy z Łotwą do Pärnu), wygranym kilka dni temu przez międzynarodowe konsorcjum z 40-procentowym udziałem Budimeksu w części budowlanej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Infrastruktura

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Roman Czubiński 22 października 2025

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Mateusz Kieruzal 18 października 2025

Hiszpania. Liberalizacja kolei przyciąga pasażerów, ale powoduje straty

Pasażer

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Infrastruktura

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Roman Czubiński 22 października 2025

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Mateusz Kieruzal 18 października 2025

Hiszpania. Liberalizacja kolei przyciąga pasażerów, ale powoduje straty

Pasażer

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij