Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Jest komora, trwają przygotowania do drążenia [ZDJĘCIA]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
16-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Zakończyła się budowa komory startowej łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Wybudowany przez Budimex obiekt będzie teraz mógł przyjąć tarczę TBM, która w ostatnich miesiącach 2026 r. rozpocznie drążenie podziemnej linii w kierunku stacji Łódź Fabryczna. Tunel ma być gotowy do przyjęcia pociągów w roku 2029.

Komora ma prawie 30 m głębokości i 84 tysięcy metrów sześciennych kubatury (odpowiednik 32 basenów olimpijskich). Do jej budowy zużyto zawartość 1500 betoniarek i 1700 ton materiałów zbrojeniowych (stali oraz kompozytów). Te ostatnie zastosowano w ścianie czołowej, przez którą przebije się tarcza na początku swojej drogi.

– W czwartym kwartale przyszłego roku rozpocznie się drążenie tunelu – zapowiada pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. Trwają przygotowania logistyczne: produkcja tubingów (betonowych prefabrykatów, z których będzie układana obudowa tunelu) i zabezpieczanie wywozu urobku. Jednym z największych i najbardziej czasochłonnych wyzwań będzie też oczywiście zamówienie, produkcja i dostawa tarczy TBM.

Wybrany wykonawca jest profesjonalną firmą – dodaje członek zarządu CPK Piotr Rachwalski. W jego ocenie ukończenie budowy zgodnie z harmonogramem (w ciągu niecałych 4 lat – 47 miesięcy) jest realne. Gdy tunel KDP zostanie oddany do użytku, spółka od razu – w roku 2029 - będziemy chciała w porozumieniu z przewoźnikami skierować pociągi z niego na istniejącą linię 14, wykorzystując go dla konwencjonalnej kolei dalekobieżnej.

Ta sama zasada ma dotyczyć także pozostałych elementów linii dużych prędkości „Y”. – Chcemy tak etapować budowę, by jak najszybciej wykorzystywać poszczególne elementy do skracania czasu przejazdu. W 2033 r., po oddaniu do użytku odcinka Sieradz – Wrocław, będzie można skrócić czas przejazdu Warszawa – Wrocław o godzinę – deklaruje Lasek.

Długość obiektu będzie wynosiła 4,6 km, głębokość – od 25 do 35 m, a średnica – 14 m. Pociągi pojadą nim z prędkością 160 km/h. Po wyjściu linii na powierzchnię w kierunku zachodnim prędkość ta będzie stopniowo rosła, aż po kilkunastu kilometrach osiągnie wartość 350 km/h, przyjętą dla większej części długości linii KDP „Y”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

14WE trafią do Polregio

Tabor i technika

14WE trafią do Polregio

Jakub Rösler 16 lipca 2025

Wiadomo kto dołączy do zarządu Trakcji

Infrastruktura

MI: Rozbudowa LHS – tak, ale bez drugiego toru

Infrastruktura

MI: Rozbudowa LHS – tak, ale bez drugiego toru

Roman Czubiński 16 lipca 2025

Zobacz również:

Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana

Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana

Daniel Siwak 27 czerwca 2025

Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

14WE trafią do Polregio

Tabor i technika

14WE trafią do Polregio

Jakub Rösler 16 lipca 2025

Wiadomo kto dołączy do zarządu Trakcji

Infrastruktura

MI: Rozbudowa LHS – tak, ale bez drugiego toru

Infrastruktura

MI: Rozbudowa LHS – tak, ale bez drugiego toru

Roman Czubiński 16 lipca 2025

Zobacz również:

Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana

Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana

Daniel Siwak 27 czerwca 2025

Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5