Jest kolejna nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym. Do poprawki?
4,4k
Prawo i polityka Ministerstwo Infrastruktury opublikowało nowy projekt zmian w ustawie o transporcie kolejowym. Ustalono bardzo krótki termin konsultacji społecznych, ze względu na pośpiech; projekt zdaje się jednak wymagać wielu poprawek. Najbardziej sporną kwestią jest sposób uregulowania odszkodowań za opóźnienia na linii zarządca infrastruktury – przewoźnik.
Nie tylko Kolej Plus. Ministerstwo proponuje szeroki zakres zmian w prawie
5,5k
Prawo i polityka Opublikowany wczoraj pakiet zmian w prawie, przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury pod szyldem „Kolej Plus”, zawiera tak naprawdę zmiany w bardzo szerokim aspekcie działalności kolei: od terminali logistycznych, przez realizację inwestycji, IV pakiet kolejowy i stawki dostępu po likwidację linii i połączenia międzywojewódzkie.
BCC o zgłoszeniach przewozu towarów: przesadna biurokracja
1,2k
Prawo i polityka Ministerstwo finansów przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie zgłoszeń przewozu towarów. Zdaniem Business Centre Club, proponowany proces monitorowania oraz dokonywania zgłoszeń jest zbyt biurokratyczny.
Prezydent podpisał dwie ważne dla kolei ustawy
8,3k
Prawo i polityka Wśród ustaw podpisanych przez Prezydenta RP 2 maja znalazły się dwie ważne dla rynku kolejowego nowelizacje. Jedna umożliwi budowę łódzkiego tunelu średnicowego oraz ułatwi działalność kolei turystycznych i historycznych. Druga przyspieszy wprowadzenie w Polsce liberalizacji rynku kolejowego względem reszty Unii Europejskiej, co ma być kompensacją za pomoc publiczną udzieloną Przewozom Regionalnym.
W zamówieniach publicznych nie warto kłamać
2,4k
Prawo i polityka Uzyskanie zamówienia publicznego w wyniku poświadczenia nieprawdy pociąga za sobą odpowiedzialność odszkodowawczą. Wykonawca, który w ten sposób pozyskał zamówienie, musi się liczyć z roszczeniami współuczestników postępowania.
Co zrobić, by wykonawcy nie uchylali się od zawarcia umowy
6k
Prawo i polityka Obecnie w postępowaniach przetargowych wśród wykonawców wzrasta tendencja do uchylania się od zawarcia umowy ze względu na często dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany uwarunkowań rynkowych, nierzadko mogące prowadzić do nieopłacalności wykonania umowy przez wykonawcę na warunkach określonych w ofercie. Z tego względu w ostatnich dniach pojawiła się przykładowo informacja, że wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu na budowę odcinka drogi S1, odmówił podpisania umowy.
Bałdys: podwykonawcy są ofiarami odwróconego VAT-u
3,9k
Prawo i polityka Wzrost cen w nowych kontraktach to jedna z pośrednich konsekwencji tzw. odwróconego VAT-u w sektorze budowlanym. Bezpośrednio skutki tej regulacji, które dotykają przede wszystkim podwykonawców, to m.in. utrata płynności finansowej i narastanie zatorów płatniczych. – Ten przepis powoduje, że podwykonawcy są „na łasce” generalnego wykonawcy – stwierdza Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
MIB: Nowe przepisy spowodowały likwidację tylko 3 przejazdów
3,6k
Infrastruktura Trójka posłów skierowała interpelację do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Występują oni przeciwko zmianom w przepisach kolejowych wprowadzonym przez Marię Wasiak, byłą minister resortu odpowiedzialnego za transport w rządzie PO. Rozporządzenie wyprowadziło odpowiedzialność finansową za utrzymanie przejazdów kolejowo-drogowych nie znajdujących się na drogach publicznych poza PKP PLK.
Zmiany w kosztach CIT na 2018 r. dotkną finansowania infrastruktury kolejowej
1,1k
Prawo i polityka W przygotowanym przez resort finansów projekcie zmian do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na 2018 r. znajdują się rozwiązania, które w sposób niekorzystny mogą wpłynąć na obciążenia podatkowe przedsiębiorców. Pomimo, że ostateczny projekt – po konsultacjach publicznych – ma zostać złagodzony, to jednak proponowane w nim uregulowania i tak przełożą się na wyższe opodatkowanie przedsiębiorców – pisze w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" Dorota Dąbrowska, doradca podatkowy w kancelarii Jara Drapała & Partners.
Nowelizacja może nie rozwiązać wszystkich problemów gruntów kolejowych
2,6k
Prawo i polityka – Rozwiązanie problemu gruntów kolejowych wymagać może bardziej kompleksowego uregulowania prawnego, które będzie określało również tryb „odzyskiwania” nieruchomości „kolejowych” nabytych na podstawach prawnych innych niż ustawa komunalizacyjna – piszą Andrzej Sokołowski i Jakub Majewski z kancelarii Jara Drapała & Partners.
Co z tym wyrokiem Trybunału?
1,7k
Komentarze Nic chyba w ostatnich miesiącach nie poruszyło uczestników rynku zamówień publicznych tak, jak stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kwestii możliwości (a raczej jej braku) uzupełniania oferty poprzez posługiwanie się potencjałem podmiotu trzeciego w sytuacji, gdy pierwotnie warunki udziału spełniane były przez wykonawcę samodzielnie - pisze Wojciech Merkwa – radca prawny w kancelarii Jara Drapała & Partners.
Infrastruktura prywatna a linie i bocznice kolejowe
5,3k
Prawo i polityka Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z listopada 2016 r. wzbudza kontrowersje w zakresie tego, jaka jest relacja pomiędzy nową kategorią tzw. infrastruktury prywatnej oraz liniami kolejowymi i bocznicami kolejowymi - piszą w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" Adw. Piotr Duda, adw. Anna Wasilewska z kancelarii DFL Legal.
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >